علاوی خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده برای نجات عراق شد

۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۸۲۷۶۸ سرخط اخبار

نخست وزیر اسبق عراق از گروه‌های سیاسی کارآمد خواست، با هدف نجات این کشور و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که همچنان به جای برخورد ملی با آنها برخورد حزبی می‌شود، یک دیدار ملی برگزار کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق عراق که ریاست گروه "المنبر العراقی" را برعهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد: شرایط و چالش‌های کنونی موجود در عراق و منطقه مستلزم یک اقدام فوری برای تشکیل یک نهاد داخلی، کنار گذاشتن مسائل منفی مرحله کنونی و برعهده گرفتن یک مسؤولیت تاریخی برای ساخت عراق واحد است.

وی بر اهمیت گسترش دایره رایزنی‌ها تاکید کرد و خواست این رایزنی‌ها شامل نخست وزیر و رئیس جمهوری نیز باشد تا گروه‌های سیاسی یک کمیته‌ای را برای ادامه رایزنی و تحقق همکاری مشترک در این شرایط مهم و سرنوشت‌ساز تشکیل دهند.

درخواست مذکور علاوی پس از گذشت حدود دو ماه از درخواست مشابه برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مطرح شد. صالح ۲۸ فوریه در میان رهبران سیاسی این کشور از جمله نخست وزیر و رئیس پارلمان چنین درخواستی را ارائه کرده بود.

پیش از این لقمان فیلی، سخنگوی ریاست جمهوری عراق به روزنامه الشرق الاوسط گفته بود: نشست ملی مشورتی نخست، به منزله‌ آغاز گفت‌وگوهای ملی درباره پرونده‌های دولتی است که می‌تواند موجب بهبود اوضاع کشور شود. از جمله پرونده‌هایی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت پرونده مبارزه با فساد، تروریسم، بررسی حضور آمریکا در عراق و رایزنی درباره پرونده اقلیم کردستان بود.

در چارچوب درخواست جدید علاوی، کاظم الشمری، رئیس فراکسیون ائتلاف الوطنیه در پارلمان عراق گفت: برخی از چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وجود دارند که در صورت عدم دستیابی به دیدگاه ملی متحد گریبان عراق را خواهند گرفت و این مساله منجر به تشتت و چند پارچگی بیشتر در مواضع می‌شود. از جمله این چالش‌ها وضعیت کنونی منطقه، تحریم‌های آمریکا علیه ایران، درج سپاه در لیست تروریسم، درج احتمالی گروه‌ها و شخصیت‌های عراقی در این لیست و مساله قدس و جولان اشغالی است تا جایی که یک تفاوت آشکار در مواضع گروه‌های سیاسی پیرامون چنین تحولات به چشم می‌خورد. وی ادامه داد: همه این حوادث بر وضعیت عراق در سطوح مختلف تاثیر می‌گذارد، این در حالی است که ما به دنبال تعامل ملی و نه حزبی با این حوادث هستیم.

الشمری ادامه داد: مشکلات موجود در عراق مثل مبارزه با فساد، ظهور باندهای جدید داعش و دیگر مشکلات مساله‌ای هستند که ترسیم روند مشخص مقابله با همه این تهدیدات را ضروری می‌کنند و این امر مستلزم تعیین راهکارها مانند تشکیل کمیته مقدماتی برای بررسی این چالش‌ها و خطرات توسط گروه‌های سیاسی است.

وی گفت: علاوی در این خصوص سلسله دیدارهایی با تعدادی از رهبران سیاسی کشور از جمله عمار الحکیم، رهبر جریان الحکمه، نوری المالکی، رهبر دوله قانون و هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح داشته که هر سه اینها نظراتشان را اعلام خواهند کرد.

از سوی دیگر حسن العلوی، عضو سابق پارلمان این کشور در اظهاراتی به روزنامه الشرق الاوسط گفت: درخواست مذکور علاوی مهم است، ولی پاسخ به آن ضعیف خواهد بود.

وی در شرح دیدگاه خود گفت: گروه‌های اسلامی، ایدئولوژیک هستند، این در حالی است که علاوی سکولار و لیبرالیست است و همین مساله موجب تناقض در دیدگاه‌های آنها می‌شود.

کلید واژه ها: ایاد علاوی عراق


نظر شما :