بندرجاسک پس از چابهار در اولویت توسعه قرار گرفت/جاسک‌ بندر تجاری می‌شود‌

۳۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۲ کد : ۱۹۸۲۹۰۳ سرخط اخبار

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه توسعه بندر جاسک گام بعدی در توسعه سواحل مکران است، از انجام مطالعات نحوه توسعه در این بندر خبر داد و گفت: جاسک، بندری با ظرفیت‌های بزرگ و خاص خواهد شد.

‌هادی حق‌شناس در گفت‌‌وگو‌ با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: در همه کشورهای توسعه‌یافته تراکم جمعیتی در کنار بنادر و شهرهای ساحلی شکل گرفته است، اما در ایران نه تنها در شهرهای ساحلی تراکم جمعیتی نداریم بلکه مناطق کمتر توسعه یافته در اطراف سواحل خود داریم.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ایران با ۵۴۰۰ کیلومتر ساحل، کشوری دریایی محسوب می‌شود افزود: کشور ایران‌ظرفیت‌های بزرگی در حوزه دریایی و بندری دارد، خلیج فارس منطقه استراتژیک حمل بار دنیا است، از سوی دیگر ما از طریق سواحل مکران به اقیانوس متصل هستیم و بندر اقیانوسی چابهار ظرفیت بزرگی برای کشور ما و حتی دنیا محسوب می‌شود که البته ایران در حال توسعه روزافزون بندر چابهار است.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری و مسئولان در توسعه سواحل مکران و استفاده از این ظرفیت بزرگ خدادادی، افزود: در سند چشم‌انداز و اسناد بالادستی و ۵ ساله، بر موضوع توسعه مکران و رشد اقتصادی کشور بر محوریت دریا، تأکید شده است.

حق‌شناس اظهار داشت: در راستای توسعه سواحل مکران، سازمان بنادر و دریانوردی گام اول را برداشت و توسعه بندر چابهار در دستور کار قرار گرفت و امروز‌ بندر چابهار اماکن پهلوگیری کشتی‌‌ها با آبخور بالا تا ۱۸ و ۱۹ متر را هم دارا است.

* توسعه بندر جاسک گام بعدی در توسعه سواحل مکران

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت‌: گام بعدی و هدف دیگر توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی ‌در سواحل مکران، توسعه بندر جاسک خواهد بود و از امروز به شما می‌گویم جاسک، بندری با ظرفیت‌های بزرگ و خاص خواهد شد.

حق‌شناس افزود: طرح موضوع صادرات نفت از بندر جاسک هم نشان از توجه خاص دولت به این بندر استراتژیک دارد‌.

* انجام مطالعات در بندر جاسک برای بررسی چگونگی توسعه این بندر 

وی اظهار داشت: در حال حاضر بندر کوچکی در جاسک وجود دارد اما جاسک از نظر موقعیت استراتژیک سواحل مکران، ‌امکان توسعه گسترده را دارد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: هم‌اکنون مشاور سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام مطالعات دقیق در بندر جاسک برای تعیین نحوه توسعه این بندر و چگونگی انجام فعالیت‌ها است، این مطالعات فعلا به اتمام نرسیده است.

* بندر جاسک جزو بنادر اصلی تجاری کشور می‌شود

وی تأکید کرد: بندر جاسک در آینده نزدیک یکی از بنادر اصلی تجاری کشور در کنار بندر چابهار، بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی (ره) و غیره خواهد شد.

* جاسک یکی از بزرگ‌ترین بنادر ایران خواهد شد

حق‌شناس اضافه کرد:‌ امروز اگر سازمان بنادر و دریانوردی اماکان انتخاب ساخت بندری را داشت، حتما و قطعا سواحل مکران را انتخاب می‌کردیم و در اولویت اول بود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه ظرفیت بندر جاسک قطعا بزرگ‌تر از بندر چابهار خواهد بود، اضافه کرد: قطعا در آینده یکی از بزرگترین بنادر ایران در جاسک ساخته خواهد شد.

به گزارش فارس بندر جاسک ‌یکی از شهرهای استان هرمزگان ‌است‌ و از شهرهای بندری با قدمت و استراتژیک ایران محسوب می‌شود.

طول سواحل استان هرمزگان ۲ هزار ۲۳۸ کیلومتر است که سبب شده تا این استان طولانی‌ترین مرز آبی در کشور را داشته باشد و شهرستان جاسک به عنوان پهناور‌ترین شهرستان استان، دارای ۳۲۰کیلومتر‌ ساحل است اما تراکم جمعیت این شهرستان در استان کم است.

جاسک با ۵۱ هزار نفر جمعیت در نزدیک دریای عمان و ۳۲۰کیلومتری شرق بندرعباس‌ واقع شده است؛ سواحل مکران و جاسک به آب‌های آزاد و اقیانوس هند مشرف است‌.

‌این بندر تا زمانی که بندرعباس به تجارت انگلیسی‌ها اختصاص داده شد، مرکز تجارت و معاملات کمپانی هند شرقی با مرکز ایران بود.

سال ساخت اولیه بندر جاسک‌ در جمهوری اسلامی ۱۳۶۳ بود؛ سه طرف بندر جاسک را آب‌های ساحلی احاطه کرده و آن را به صورت یک شبه‌جزیره درآورده‌ است، شهر از دو سوی شرق و غرب به خلیج جاسک می‌پیوندد و از سوی دیگر (شمال شرقی)، به مناطق نظامی متصل است‌.    

در حال حاضر عمق حوضچه بندر جاسک ۲,۵متر است که پس از لایروبی به ۴.۷ متر‌ می‌رسد.      

طول اسکله فعال در مجموع ۵۲۰ متر و کاربری اسکله، تجاری، صیادی، مسافری و نظامی است؛ در حال حاضر فرودگاه جاسک که در فاصله ۸ کیلومتری این بندر قرار دارد، ‌غیر‌فعال ‌است.

در سال ۱۳۸۵ احداث دایک خارجی به طول ۴۸۶ متر و دایک داخلی به طول۰ ۷۲ متر، بازوی فرعی‌، اطاله بازوی اصلی‌ و احداث اسکله به‌طول ۲۰۰ متر ‌در این بندر اجرا شد.

قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب، اتصال به راه جاده‌ای داخلی (‌بندرعباس-چابهار-جیرفت‌)، کمترین فاصله دریایی با مسقط عمان، دارا بودن زیرساخت‌‌ مناسب فعالیت‌های ‌تجاری و مسافری با کشور عمان، امکان توسعه خدمات گردشگری دریایی و تفریحی با داشتن ۳۲۰ کیلومتر نوارساحلی و برخورداری از خورهای طبیعی، وجود ۶ موج شکن مردمی‌ و امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و واقع‌شدن در سواحل استراتژیک مکران‌، از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری  بندر جاسک است.

کلید واژه ها: جاسک چابهار


( ۱۱ )

نظر شما :