کاردار سفارت آمریکا در عراق: حضور ما در عراق برای تقویت قدرت این کشور در مقابله با ایران است

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۸۲۹۴۶ سرخط اخبار

کاردار سفارت آمریکا در بغداد ضمن طرح ادعاهای بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران گفت که اگر عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نباشد اقدامات دیپلماتیک علیه آن اتخاذ می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بغداد الیوم، جوی هود، کاردار سفارت آمریکا در عراق که در برنامه" وجهه نظر" حضور یافته بود، تاکید کرد که در تفسیر و واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر مراقبت از ایران از طریق خاک عراق مبالغه و اغراق شد.

وی افزود: حضور ما در عراق به منظور تقویت دولت این کشور، تکمیل روند شکست داعش و همچنین گسترش قدرت آنها برای مقابله با دخالت‌های ایران است و دونالد ترامپ در رابطه با ضرورت مراقبت از نقش منفی ایران در منطقه حق داشت.

جوی هود مدعی شد که ایران بازار عراق را غرق در کالاهای خود کرده و کشاورزان عراقی را بیکار کرده است. ایران کالاهایی به میزان ۲۰ میلیارد دلار به عراق می‌فرستد درحالی که عراق اقدام متقابل انجام نمی‌دهد.

کاردار سفارت آمریکا در بغداد گفت: آمریکا از طریق پایگاه‌های خود در خاک عراق از ایران مراقبت نمی‌کند.

وی در رابطه با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عراق و مقایسه آن با سفر غیر علنی ترامپ به پایگاه عین الاسد واقع در استان الانبار عراق گفت: اینها مراقبت‌های امنیتی است و باید آنها را به کار گیریم. هیچ کس در عراق رئیس جمهور ایران را تهدید نمی‌کند به همین دلیل بدون تشدید تدابیر امنیتی به عراق آمد.

هود همچنین گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق را به سفر منطقه‌ای نصیحت کرد و ما از تحرکات و گسترش روابط عراق با عربستان، مصر و دیگر کشورهای عربی حمایت می‌کنیم. ما همچنین خواستار سفر عبدالمهدی به واشنگتن هستیم.

کاردار سفرات آمریکا در عراق گفت: ما می‌خواهیم که عراق در زمینه انرژی مستقل باشد. به حکومت عراق معافیت‌هایی کوتاه مدت در رابطه با وارد کردن انرژی از ایران دادیم. ما می‌خواهیم که عراق خودش انرژی و گاز تولید کند و وزیرانی دارد که توانایی انجام این کار را دارند.

وی گفت که اگر عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند نباشد اقدامات دیپلماتیک علیه آن اتخاذ می‌کنیم.

جوی هود در پایان مدعی شد: ایران به عراق فشار می‌آورد تا تحریم‌ها را نقض کند و ما از نزدیک پیگیر این مساله هستیم و اقداماتی در این راستا اتخاذ می‌کنیم. ما تمام حواله‌های مربوط به شرکت‌ها و یا اشخاص ایرانی به خصوص کسانی که با سپاه مرتبط هستند را توقیف می‌کنیم.

کلید واژه ها: عراق ایران و امریکا


نظر شما :