«گوایدو» به شکست کودتا در ونزوئلا اعتراف کرد

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۸۳۲۳۵ سرخط اخبار

رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا در مصاحبه‌‌ای، علت شکست کودتای اخیر در این کشور را وفاداری ارتش ونزوئلا به رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که چندی پیش مردم کشورش را به شورش علیه دولت منتخب ونزوئلا فراخوانده بود، در اظهاراتی اعتراف کرد که «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا همچنان از وفاداری ارتش این کشور برخوردار است.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، گوایدو بعد از تلاش ناکام برای کودتا در ونزوئلا تأکید کرد که از مداخله نظامی واشنگتن در این کشور آمریکای لاتین استقبال می‌کند.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا و طرفدارانش روز سه‌شنبه هفته گذشته بعد از آنکه گوایدو از ارتش و مخالفان ونزوئلا درخواست شورش و خلع مادورو از قدرت کرد، متحمل شکست شرم‌آوری شدند.

بنا به گزارش راشاتودی، نیروهای مسلح ونزوئلا همچنان به مادورو وفادار هستند و حاضر به تسلیم در مقابل درخواست شورش گوایدو نشدند و به دنبال درگیری‌های «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا و اطراف پایتخت، مادورو «شکست» کودتای مخالفان را اعلام و مخالفان را وادار به عقب‌نشینی کرد.

پس از شکست کودتای ونزوئلا، گوایدو 35 ساله در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» اعتراف کرد که در محاسبه میزان وفاداری ارتش ونزوئلا به مادورو اشتباه کرده است.

وی اینگونه گفت: «فکر می‌کنم متغیرهای (تلاش ناکام کودتا) در این نقطه از زمان واضح و روشن شده است».

گوایدو ادامه داد که مخالفان شکست خوردند و «شاید به این دلیل بوده است که ما همچنان به سربازان بیشتری نیاز داریم و شاید به مقامات بیشتری از نظام نیاز داریم که تمایل به حمایت از آن (کودتا) داشته باشند».

علیرغم شکست کودتای مخالفان ونزوئلا، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بار دیگر خواستار خلع مادورو از قدرت شد و روسیه و کوبا را به حمایت از دولت منتخب ونزوئلا متهم کرد که البته هر دو کشور نامبرده، هرگونه مداخله در امور ونزوئلا را رد کردند.

مقامات آمریکایی با دخالت در امور داخلی ونزوئلا، از ماه ژانویه (دی 1397) که رسماً «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت شناختند، اعمال فشار به مادورو برای کناره‌گیری از قدرت را افزایش داده‌اند.

علیرغم تمام تلاش‌های گوایدو و همپیمانان آمریکایی وی برای کودتا در ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» از ارتش این کشور خواسته تا آمادگی خود را در صورت حمله نظامی محتمل آمریکا به کشورش حفظ کند. رئیس‌جمهور ونزوئلا بارها مایک پامپئو ،وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا را از جمله عوامل تحریک کننده مردم و تلاش‌ برای کودتا در کشورش برشمرده است.

علاوه بر مادورو، «خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا نیز روز سه‌شنبه گذشته درباره تلاش برای کودتا در ونزوئلا گفت: «این تلاش کودتا، از جانب ارتش نبود؛ بلکه مستقیما در واشنگتن و در پنتاگون و وزارت خارجه و توسط «جان بولتون» (مشاور امنیت ملی آمریکا) طراحی شده است.» 

کلید واژه ها: ونزوئلا


( ۳ )

نظر شما :