اهداف پیدا و پنهان سفر ناگهانی وزیر امور خارجه امریکا به عراق

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۸۳۳۱۴ سرخط اخبار

«محمود المفرجی الحسینی»، روزنامه‌نگار و نویسنده عراقی در مطلبی که در پایگاه خبری العهد نیوز منتشر کرده به بررسی و واکاوی اهداف پنهان سفر ناگهانی و از پیش تعیین نشده وزیر امور خارجه امریکا به عراق پرداخته است که در ادامه با هم می خوانیم:

به گزارش میدل ایست نیوز، راز سفر مخفیانه و سرزده «مایک پمپئو»،وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا به بغداد و دیدار با «عادل عبدالمهدی» و «برهم صالح»، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق در شامگاه دیروز چه بود؟

منابع اروپایی تاکید کردند که پمپئو تنها به این دو دیدار بسنده نکرده و با مقامات بلندپایه عراقی هم ملاقات‌هایی داشته است.

هنگامی که سخن از دیدارهای مقام امریکایی با مسئولین بلندپایه عراقی به میان می آید، این بدین معنی است که وی با متحدین و هم‌پیمانان این کشور در عراق هم نشست‌هایی ترتیب داده است، شخصیت‌ها و فراکسیون‌های سیاسی که از نظر امریکا دارای نفوذ و جایگاهی در داخل عراق هستند.

در همین راستا، رسانه‌های عراقی خبر سفر پمپئو به بغداد به گونه‌ای پوشش دادند که با تحولات منطقه و پیامدهای حساس آن همخوانی ندارد، به طوری که برخی از این رسانه‌ها سفر مذکور مقام امریکایی را در چارچوب تمایل واشنگتن برای نقش‌آفرینی در پروژه‌های انرژی در عراق تفسیر کردند، اگر این گونه بود، امریکا می توانست این موضوع را بدون اعزام شبانه پمپئو به عراق و دیدارهای کوتاه وی با مقامات این کشور، حل و فصل کرده و هماهنگی‌های لازم را به عمل بیاورد.

اما اطلاعاتی که دفتر ریاست جمهوری عراق ارائه داده است، تاکید می کند که وزیر امور خارجه امریکا موضوع تمدید معافیت‌ عراق از تحریم‌های اعمالی علیه ایران را تایید کرده است در مقابل رسانه‌های اروپایی که مورد رصد خبرگزاری العهد نیوز قرار گرفتند، از موضوعی دیگر سخن می گفتند، این رسانه‌ها اعلام کردند که هدف از سفر پمپئو به عراق درخواست از بغداد برای حمایت از منافع امریکا در مقابل ضربات احتمالی بود.

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا درست دو روز پس از سخنان «جان بولتن»، مشاور امنیت ملی این کشور انجام گرفت که گفته بود واشنگتن گروهی از بمب‌افکن‌ها و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را برای مقابله با نیروهای ایرانی مستقر در تنگه هرمز به خاورمیانه گسیل داشته است.

همچنین رسانه‌های اروپایی گزارش دادند که پمپئو پس از دیدار با عبدالمهدی به روزنامه‌نگاران گفته است که با نخست وزیر عراق درخصوص ضمانت این کشور برای حمایت مناسب از امریکایی‌ها در خاک عراق به گفت‌وگو پرداخته است.

وی در ادامه افزود:«هدف از این دیدارها این بود که مقامات عراقی در جریان خطر فزاینده‌ای که ما آن را رصد کرده ایم، قرار بگیرند تا حمایت پویاتری از نیروهای امریکایی به عمل آوردند.

واکاوی این موضوع از یکی از موارد ذیل خارج نیست:

نخست: پمپئو به عراق آمد تا قراردادهای تجاری به ویژه در حوزه انرژی منعقد کند، این همان چیزی است که وی پس از بازگشت از بغداد بر زبان آورد، پمپئو در دیدار با مقامات عراقی درباره نیازهای این کشور به انرژی و زیرساخت به خصوص در بخش‌های برق، نفت و گاز‌طبیعی به رایزنی پرداخت و درخصوص راهکارهای تسریع در انجام پروژه‌های خدماتی به بحث و تبادل نظر کرد.

دوم: امریکا از دولت عراق خواسته تا به منظور ضمانت‌دهی برای عدم آسیب به نیروهای رزمی امریکایی در خاک عراق میان وشنگتن و تهران میانجیگری کند و در مقابل عراق از تحریم‌های اعمالی علیه ایران معاف شود.

وی این امر را در جریان سفر خود به بغداد توضیح داد و گفت: «برای گفت‌وگو با مقامات عراقی به بغداد رفتم تا تاکید کنم واشنگتن همچنان از حاکمیت و استقلال عراق حمایت می کند و نمی خواهد که طرف دیگری وارد عراق شود و منافع کشوری دیگر را در خاک عراق مورد حمله قرار دهد.»

هنگامی که از وی درباره گسیل ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌ها به منطقه سوال شد، گفت: «واشنگتن به دنبال دفاع از منافع خود در برابر ایران است و اینکه توان و نیروی لازم را برای محقق کردن این هدف داراست. ما این پیام را به ایران مخابره کردیم که امریکا از منافع خود دفاع خواهد کرد.»

بنابراین امریکا نیک می داند همانطور که این کشور متحدان بزرگی در خاورمیانه دارد، ایران نیز هم‌پیمانانی قوی و اثرگذار در منطقه دارد که نه تنها از منافع ایران بلکه از منافع سرنوشت‌ساز همه هم‌پیمانان این کشور در کشورهای اسلامی حمایت خواهد کرد.

امریکا خوب می داند که مثلث مقاومت در ایران، سوریه، عراق و لبنان اتحادی فراتر از مرزهای ملی است و این توان را دارد که از منافع اسلامی صیانت و حمایت کند.

جان کلام

علیرغم اقدامات تنش‌زای امریکا و تحرکات نظامی این کشور و واکنش ایران در عدم پایبندی به برخی از مفاد توافق هسته‌ای، می توان گفت که هدف واشنگتن از گسیل نیروهای بیشتر برای حمایت از تنگه هرمز، که تنها گذرگاه نفتی جهان به شمار می رود، تنها فرستادن این پیام به کشورهای جهان است که امریکا هنوز قدرتمند است.

اما با توجه به داده‌های موجود، باید گفت که امریکا نمی تواند درگیر جنگ با ایران شود زیرا به خوبی از توان ایران و قدرت این کشور در وارد کردن ضربه دردناک به منافع امریکا و صهیونیسم در منطقه آگاه است.

ولی درخصوص سفر پمپئو به عراق باید گفت امریکا به خوبی از توان و قدرت نیروهای مقاومت در عراق واقف است، از همین رو وی به بغداد آمد تا این پیام را به مقامات ایرانی مخابره کند که واشنگتن از نیروی نظامی در تقابل با ایران استفاده نخواهد کرد.

کلید واژه ها: مایک پمپئو


( ۱ )

نظر شما :