حذف مٌهر ورود به ایران از پاسپورت شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه‌های بین‌المللی

۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۸ کد : ۱۹۸۳۷۰۳ سرخط اخبار

معاون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با تأکید بر اینکه علی‌رغم تحریم‌ها هیچ‌یک از نمایشگاه‌های بین‌المللی لغو نشد، از حذف درج مُهر ورود به ایران در پاسپورت شرکت‌کنندگان خارجی نمایشگاه‌های ایرانی با هماهنگی وزارت امور خارجه کشورمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدجواد قنبری در نشست خبری که به‌مناسبت روز جهانی نمایشگاهی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، با اشاره به در پیشِ‌رو بودن 5 ژوئن و روز جهانی نمایشگاهی، این روز را فرصتی برای ایجاد ایده‌ها و فرصت‌های جدید در صنعت نمایشگاهی عنوان کرد و اظهار داشت: امروز سیطره فعالیت‌های نمایشگاهی در 180 کشور دنیا توسعه یافته و سالانه درآمدی 140میلیارد دلاری از این صنعت، عاید کشورهای دنیا می‌شود.

معاون  امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی افزود: صنعت نمایشگاهی در دنیا سالانه بیش از 300 میلیون نفر را به‌عنوان بازدیدکننده جذب خود می ‌کند و این صنعت به‌صورت غیرمستقیم، 300 میلیارد دلار را در اقتصاد جهانی در اختیار خود دارد.

وی با بیان اینکه صنایع مختلفی از جمله حمل‌ونقل، هتلداری، غرفه‌سازی و... به‌صورت مستقیم با این صنعت نمایشگاهی در ارتباطند گفت: در شرایط تحریم‌های ظالمانه امروز، لازم است تا برای توسعه صادرات غیرنفتی، توجه بیشتری به صنعت نمایشگاهی شود تا بتوانیم بازارهای جدید را برای کالاهای تولید داخل جذب کنیم.

قنبری با یادآوری قدمت 50ساله شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی اضافه کرد: سالانه بیش از 660 نمایشگاه در کشور برگزار می‌شود که سهم نمایشگاه‌های تخصصی، 400 نمایشگاه است و این رقم توانسته ایران را به‌عنوان قطب نمایشگاهی منطقه مطرح کند و ما در مقابل کشورهای امارات و ترکیه می‌توانیم عرض‌اندام کنیم.

معاون  امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی، بازسازی سایت‌های نمایشگاهی کشور، تدوین تقویم نمایشگاهی، تهیه برنامه‌های آموزشی و همکاری‌های گسترده با شهرداری تهران را بخشی از اقدامات انجام‌شده برای توسعه صنعت نمایشگاهی کشور برشمرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، امسال توانستیم 20 عنوان جدید نمایشگاهی را در تقویم نمایشگاهی کشور اضافه کنیم و در سال جاری تعداد نمایشگاه‌های کشور از 75 نمایشگاه به 95 نمایشگاه افزایش یافته است.

وی با تأکید بر لزوم برگزاری نمایشگاه در کشورهای همسایه برای توسعه صادرات به کشورهای همجوار گفت: علاوه بر این موارد، امسال برای نخستین بار بخشی از تمام فضای نمایشگاهی به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی با سوبسید 50درصدی تخصیص داده شده است.

قنبری با ابراز اینکه "تحریم‌ها باعث کاهش حضور برخی از شرکت‌های خارجی در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورمان شده است" گفت: علی‌رغم کاهش حضور شرکت‌های خارجی، ولی شاهد استقبال ویژه شرکت‌های داخلی از نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی بودیم.

معاون شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران درباره میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها در فعالیت نمایشگاهی ایران گفت: با وجود فشارها، تمامی نمایشگاه‌های ما برگزار شده‌اند و هر جا شرکت خارجی به‌دلیل فشار تحریم‌ها نتوانسته در ایران حاضر شود، شرکت‌های ایرانی جای آن را پر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ما امسال قصد داریم علی رغم تحریم‌های ظالمانه، مراسم روز جهانی نمایشگاه‌ها را در 15 خرداد ماه با قدرت برگزار کنیم نشان دهیم با وجود فشارها و تحریم‌ها، صنعت نمایشگاهی در ایران زنده است.

در ادامه این نشست، حضرتی عضو هیئت مدیره شرکت نمایشگاه‌ها، با اشاره به نقش صنعت نمایشگاهی در اشتغال و اقتصاد کشور گفت: صنعت نمایشگاهی در ایران توانسته برای بیش از 2000 نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند و به‌صورت غیرمستقیم در اشتغال 700 هزار نفر نقش دارد و به‌عبارت دیگر، نمایشگاه‌ها چرخه‌ای هستند که می‌توانند اشتغال و درآمدزایی قابل‌توجهی برای کشور داشته باشند.

همچنین در ادامه این نشست مسئولان شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تصریح کردند، که با برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط وزارت امور خارجه کشورمان، از اواخر سال گذشته و قبل از شروع سال جدید، در گذرنامه اتباع خارجی که قصد سفر به ایران برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورمان را دارند، مُهر ورود به کشور ثبت نمی‌شود و هزینه حضور شرکت‌های خارجی نیز به‌اشکال و شیوه‌های مختلف قابل دریافت است.

کلید واژه ها: ایران


نظر شما :