ترامپ و روحانی در میانه تهدیدها و هشدارها

بریتانیا خود را از درگیری احتمالی آمریکا و ایران عقب کشید

۰۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۴۴۷۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، وضعیت روانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، را به دلیل اعمال تحریم علیه رهبر معظم انقلاب زیر سوال برد، ترامپ ایران را به «نابودی» تهدید کرد. این تبادل توهین ها و تهدیدها در حالی رخ داده که بریتانیا خود را از هرگونه درگیری احتمالی و جنگ بالقوه بین دو طرف عقب کشیده است.
بریتانیا خود را از درگیری احتمالی آمریکا و ایران عقب کشید

نویسنده: رونالد اولیفانت

دیپلماسی ایرانی: پس از آنکه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، وضعیت روانی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، را به دلیل اعمال تحریم علیه رهبر معظم زیر سوال برد، ترامپ ایران را به «نابودی» تهدید کرد. این تبادل توهین ها و تهدیدها در حالی رخ داده که بریتانیا خود را از هرگونه درگیری احتمالی و جنگ بالقوه بین دو طرف عقب کشیده است.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا روز سه شنبه به قانونگذاران کشورش در مجلس عوام گفت: «ایالات متحده نزدیک ترین متحد ماست، ما در تمام این مدت با آنها در تماس بوده ایم؛ هر درخواستی که آنها داشته اند را با دقت مورد بررسی قرار داده ایم؛ اما در هیچ شرایطی نمی توانم موقعیتی را در نظر بگیرم که آنها از ما درخواست کنند یا ما موافقت کنیم که وارد جنگ شویم. پیامی که ما و دیگر شرکایمان به ویژه فرانسوی ها و آلمانی ها ارسال می کنیم این است که در ارتباط با برنامه هسته ای ایران، این هفته بسیار مهم است.»

ترامپ روز دوشنبه در تلافی اقدام ایران به هدف گرفتن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا، یک دستور اجرایی مبنی بر اعمال تحریم های مالی علیه آیت الله علیه خامنه ای، رهبر معظم ایران و چند فرمانده ارشد نظامی امضا کرد. مقامات آمریکایی گفتند که انتظار دارند در آینده نزدیک تحریم هایی هم علیه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعمال شود. به طور همزمان مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که کشورش آماده است تا بدون هیچ پیش شرطی با ایران مذاکره کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هم روز سه شنبه در یک پیام تلویزیونی گفت که پیام های ضد و نقیض نشان می دهند کاخ سفید دیوانه شده است: «شما همزمان با اعمال تحریم علیه وزیر امور خارجه، درخواست مذاکره را مطرح می کنید. کاخ سفید دچار عقب ماندگی ذهنی شده است و نمی داند چه باید بکند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در پیامی جداگانه گفت که تحریم علیه آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران، نقض قوانین بین المللی و به مثابه «بستن درها به روی دیپلماسی» است.

ترامپ در واکنش مستقیم به اظهارات روحانی در توئیتی گفت: «ایران واژه هایی همچون خوبی و شفقت را درک نمی کند. آنها هیچگاه چنین مساله ای را درک نکرده اند. اظهارات ایران ابلهانه و توهین آمیز بود و فقط نشان داد که آنها واقعیت را درک نمی کنند. هر گونه حمله ایران به هر چیزی که متعلق به آمریکا باشد، با نیروی عظیم و مهیب مواجه خواهد شد. در برخی زمینه ها مهیب به معنای نابودی است. دوران جان کری و اوباما خیلی وقت پیش تمام شده است.» 

تحریم ها جدیدترین اقدامات در کمپین «اعمال فشار حداکثری» ترامپ به شمار می روند که به گفته مقامات آمریکایی، با هدف وادار کردن ایران به مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای سال 2015 طراحی شده اند. ترامپ سال گذشته ایالات متحده را از این توافق که تضمین کننده محدودیت برنامه هسته ای ایران در برابر لغو تحریم ها بود، خارج کرد. اقتصاد ایران در نتیجه اعمال مجدد تحریم ها از سوی آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار گرفته، اما این مساله باعث نشده است که تهران به بازنگری در برجام رضایت دهد. ایران اعلام کرده از آنجایی که ایالات متحده دیگر طبق توافق، مازاد تولیدات اورانیوم غنی شده آن را خریداری نمی کند، انتظار دارد که این ذخایر به زودی از حد تعیین شده در توافق هسته ای بیشتر شوند. ایران همچنین اعلام کرده که اگر اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه و آلمان که امضاکنندگان اروپایی توافق هستند نتوانند راهی برای فروش نفت ایران و دستیابی به درآمد حاصل از آن فراهم آورند، از 7 ژوئیه برخی از دیگر تعهدات خود در برجام را نیز نقض خواهد کرد.

تشدید تنش ها بین ایران و ایالات متحده در دو ماه گذشته با نزدیکی به یک مواجهه نظامی، اتهامات واشنگتن به تهران مبنی بر دست داشتن در حملات علیه تانکرهای نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، حملات موشکی به تاسیسات ایالات متحده در عراق و حملات موشکی مشکوک توسط حوثی های یمن به عربستان سعودی همراه بوده است. چند روز پیش ترامپ اعلام کرد که به حمله نظامی به ایران دستور داده بوده، اما آن را در لحظات آخر لغو کرده است. این حمله در واکنش به اقدام ایران در هدف گرفتن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا برنامه ریزی شده بود.

منبع: تلگراف / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تشدید تنش ها بین تهران و واشنگتن عقب نشینی بریتانیا از درگیری های ایران و آمریکا تعهد اروپایی ها به برجام تهدیدها و توهین های روحانی و ترامپ


( ۷ )

نظر شما :