واکنش کرملین به دعوت احتمالی ترامپ از پوتین برای نشست «گروه ۷»

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۹ کد : ۱۹۸۵۷۶۰ سرخط اخبار

سخنگوی کرملین اعلام کرد که در صورت دعوت رئیس‌جمهور آمریکا از همتای روس خود برای حضور در نشست گروه ۷، مسکو این دعوت را بررسی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از انتشار برخی گزارش‌ها درباره احتمال دعوت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از همتای روسش برای نشست سال آینده گروه ۷ به میزبانی واشنگتن، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به این خبر واکنش نشان داده است.

بنا بر نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین (ریاست‌جمهوری روسیه) امروز (یکشنبه) اعلام کرد که این کشور دعوت احتمالی از رئیس‌جمهور روسیه برای حضور در نشست گروه ۷ را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اظهارنظر سخنگوی پوتین بعد از انتشار خبری در پایگاه آمریکایی «بلومبرگ» صورت گرفته که طی آن گزارش شده بود، ترامپ در حال بررسی دعوت از رئیس‌جمهور روسیه برای حضور در نشست سال آینده گروه ۷ به میزبانی واشنگتن است.

به نوشته بلومبرگ، رئیس‌جمهور آمریکا که برای شرکت در نشست گروه ۷ در شهر «بیاریتز» فرانسه حضور دارد، موضوع دعوت از پوتین برای شرکت در نشست سال آینده گروه ۷ به میزبانی آمریکا را «قطعا محتمل» خوانده است.

ترامپ هفته گذشته در اظهاراتی که واکنش‌های منفی سران اروپایی را به دنبال داشته، درباره بازگرداندن روسیه به گروه ۷ و تبدیل دوباره آن به گروه ۸ اظهاراتی مطرح کرده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: «از نظر من، خیلی بهتر است که روسیه حضور داشته باشد و من قطعا نظرم درباره اینکه دوباره گروه 8 بشود، مساعد است و اگر کسی این ایده را مطرح کند، من قطعا نظر خیلی خوبی درباره‌اش خواهم داشت».

در روزهای گذشته، مقام‌های ارشد اروپایی شامل رئیس‌جمهور فرانسه، صدراعظم آلمان و رئیس شورای اروپا ضمن مخالفت با بازگشت روسیه به گروه ۷ و تبدیل آن به گروه ۸، بازگشت مسکو را به حل بحران اوکراین گره زدند.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا گفت که اخراج روسیه از گروه ۸ به دلیل بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ (الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و همچنین حمایت مسکو از روس‌گراها در شرق اوکراین) صورت گرفته و ا«اقدامات تحریک‌آمیز روسیه در «دریای آزُف» دلیل تازه‌ای برای اخراج این کشور از گروه ۸ ایجاد کرده است.

اشاره توسک به درگیری آذرماه سال گذشته بین روسیه و اوکراین در دریای آزوف و توقیف کشتی‌های اوکراینی است؛ اتفاقی که کاخ کرملین تأکید کرده در تطابق کامل با قوانین و حقوق بین‌الملل صورت گرفته است چرا که کشتی‌های اوکراین به صورت کاملا غیرقانونی وارد آبهای سرزمینی روسیه شده بودند.

 اتحادیه اروپا در محکومیت این اقدام، فهرست تحریم‌های خود علیه روسیه را طولانی‌تر کرد و نام هشت نفر را به این فهرست اضافه کرد. (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

توسک رئیس شورای اروپا طی نشست خبری روز گذشته خود پیش از آغاز نشست سران گروه ۷ در فرانسه  تصریح کرد که ترجیح می‌دهد به جای روسیه، از اوکراین برای حضور در گروه ۷ دعوت شود.

کلید واژه ها: گروه ۷ دونالد ترامپ ولادیمیر پوتین روسیه


نظر شما :