بیانیه گستاخانه سران آلمان، فرانسه و انگلیس درباره ایران

۰۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۷ کد : ۱۹۸۶۴۵۶ سرخط اخبار

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از لندن، امانوئل مکرون، آنگلا مرکل و بوریس جانسون، سران کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس که تعهدات برجامی شان پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای فقط روی کاغذ مانده است، از ایران خواستند تا از اقدامات تحریک آمیز خودداری و گفتگو را انتخاب کند!
رسانه های انگلیس اعلام کردند سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه ای مشترک مدعی شدند از نگاه آنها، ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان است!
رسانه ها در انگلیس بدون اشاره به اینکه این دولتهای اروپایی بر چه اساس چنین اتهامی را علیه ایران مطرح کرده اند، افزودند: این بیانیه پس از دیدار روسای دولتها در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد صادر شده است.
نخست وزیر انگلیس در راه نیویورک به رسانه های انگلیسی گفت: به احتمال بسیار زیاد، ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی ارامکو در عربستان بود.
بوریس جانسون اضافه کرد: انگلیس به همراه متحدان اروپایی و آمریکا برای پاسخ دادن به حمله به آرامکو، اقدام خواهند کرد.
بنا بر اعلام نهادهای بین المللی وابسته به سازمان ملل و و نهادهای حقوق بشری، یمنی ها بیش از چهار سال است با بمب ها و جنگ افزارهای آمریکایی و اروپایی هدف قرار می گیرند و به رغم کشتار دهها هزار غیرنظامی در یمن، کشورهای اروپایی و آمریکا نه تنها عربستان سعودی را از کشتار مردم یمن بازنداشتند بلکه همزمان با افزایش حملات به یمن، بمب و سلاح های بیشتری به این کشور فروختند.
بر اساس گزارشهای منتشر شده در رسانه های انگلیس، دولت این کشور حتی پس از حکم دیوانعالی انگلیس در خرداد ماه امسال مبنی بر توقف فروش سلاح به عربستان نیز فروش سلاح به عربستان را ادامه داده است. فعالان حقوق بشر و کارزار مبارزه با تجارت سلاح در انگلیس اعلام کرد از آغاز تجاوز عربستان به یمن (فروردین 1394) تا کنون، انگلیس بیش از پنج میلیارد و سیصد میلیون پوند بمب و جنگ افزار به عربستان و اعضای ائتلافش فروخته است.
چارلز گرووی عضو گروه بررسی کننده مسائل حقوق بشر در یمن، آمریکا، انگلیس و فرانسه را عمده ترین تامین کنندگان سلاح به عربستان اعلام کرد. ارتش و گروه های مردمی یمن در مقابل تداوم کشتار مردم این کشور اعلام کردند در پی بی توجهی به کشتار وسیع زنان و مردان و کودکان و بمباران و تخریب زیرساختها و حتی مدارس و بیمارستانها در یمن، توان بازدارندگی خود را افزایش دادند و با هدف قرار دادن برخی تاسیسات اقتصادی عربستان تلاش کردند این کشور را از تداوم کشتار مردم یمن بازدارند.

کلید واژه ها: حمله به آرامکو


نظر شما :