تهران و واشنگتن در جنگ نیابتی هستند

ایران و آمریکا و رویارویی در زمین دیگران

۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۸۷۶۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
هم اکنون نبردی نیابتی بین آمریکا و ایران در منطقه در جریان است بدون آن که واشنگتن مجبور باشد نیروهایش را وارد نبرد مستقیم با تهران کند و جان آنان را به خطر اندازد.
ایران و آمریکا و رویارویی در زمین دیگران

دیپلماسی ایرانی: اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به بازنشر ویدئویی از جوانان عراقی که کنسولگری ایران در شهر کربلا را به آتش می کشند و پرچم ایران را پایین می آورند و پرچم عراق را بر دیوار کنسولگری نصب می کنند، تصادفی نیست. 
علاوه بر اهمیت دینی نمادین شهر کربلا، این رویداد در چهلمین سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران که نقطه آغاز خصومت بین دوکشور بود، اتفاق افتاد.

این اقدام ترامپ نشان می دهد حوادث کربلا و شعارهای ضدایرانی شرکت کنندگان در تظاهرات در شهرها و استان های مرکزی و جنوبی عراق و به آتش کشیده شدن تصاویر بنیانگذار انقلاب ایران امام خمینی و رهبر کنونی این کشور آیت الله علی خامنه ای، از نظر واشنگتن امتیازی مثبت برای آمریکا در نبرد با نظام ایران بر سر نفوذ در عراق و سایر کشورهای منطقه محسوب می شود.

هم اکنون نبردی نیابتی بین آمریکا و ایران در منطقه در جریان است بدون آن که واشنگتن مجبور باشد نیروهایش را وارد نبرد مستقیم با تهران کند و جان آنان را به خطر اندازد.

مراکز تصمیم گیری در تهران به این باور رسیده اند که آمریکا در جنگ علیه ایران در منطقه، به شیوه جدیدی روی آورده است که با شیوه های گذشته کاملا تفاوت دارد. در این راستا آمریکا از خط مشی رویارویی مستقیم فاصله گرفته است و تلاش می کند بر مراکز تصمیم گیری در کشورهایی که اهمیت حیاتی برای نفوذ ایران دارند سیطره یابد.

در شیوه جدید که سیاست آمریکا در میان مدت خواهد بود، واشنگتن از شبکه های ارتباط اجتماعی و انقلاب های رنگین برای اعمال فشار بر دولت ها و گروه های مقاومت استفاده می کند و به این منظور دست به حملاتی ناگهانی و غیرمنتظره می زند که از مدت ها قبل برای آنها برنامه ریزی کرده است. هدف آمریکا، اجرای سیاست «هرج و مرج سازنده» است.

در لبنان، آمریکا تلاش می کند جنبش اعتراضی در این کشور را فارغ از هرگونه ایدئولوژی دینی و فکری و حزبی جلوه دهد و احساسات اجتماعی و مردمی را تقویت کند تا این جنبش مورد قبول و تایید جامعه قرار گیرد. همچنین این جنبش فاقد رهبران شناخته شده ای است ولی در زمان مناسب، چنین رهبرانی ایجاد خواهند شد و جنبش مردمی به شکل جنبش ایدئولوژیک در خواهد آمد تا به عنوان تنها جایگزین قابل قبول حاکمیت کنونی مطرح شود.

تهران معتقد است آمریکا برنامه های خود را از طریق جنبش های مردمی در عراق و لبنان به پیش می برد و هدفش از بین بردن نفوذ ایران در این دو کشور است. آمریکا برای آن که دست کم مانع گسترش نفوذ محور ایران در منطقه شود، دوستان و متحدان ایران در منطقه را با استفاده از ساز و کارهای بین المللی تحریم می کند و قصد دارد با ایجاد شرایط برای ظهور جبهه ای ظاهرا غیرمنضبط، هم پیمانان ایران را تضعیف یا حتی نابود کند.

در چنین شرایطی بعید نیست تهران از توئیتی که ترامپ درباره حمله به کنسولگری ایران در کربلا منتشر کرد به عنوان بهانه ای برای برخورد با موج اعتراضات مردمی در عراق و لبنان بهره برداری کند و اوضاع را به سوی برخورد تمام عیار پیش ببرد چرا که روشن شده است هر محور تلاش می کند دیگری را از میدان بیرون اندازد.

منبع: ایندیپندت / تحریریه دیپلماسی ایرانی


( ۲۱ )

نظر شما :

کیا مرتضوی ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | ۰۳:۵۷
عامل پیوند ایران وعراق در شهر مقدس کربلا ،حضور امام حسین (ع)و حضرت عباس (ع) در این شهر است واقدامات چند نفر اشرار در کربلا هیچ گونه خللی در این روابط ایجاد نمی کند
ابراهیم قدیمی ۳۰ آبان ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۷
عربستان است که به نیابت امریکا این عملیات را انجام میدهد. عربستان نحوه ترروریست سازی بسیار غیر انسانی وبی رحم با ظواهری اسلامی را ززمان دخالت در افغانستان بخوبی یاد گرفته است. تروریست های عربستانی روی تروریست های اخوان المسلمینی و منافقینی را سفید کردهاند. هر سه سروته یک کرباس اند.عملیات تروریستی عراق وچند روز پیش ایران همه از یک منبع ویک روش اب میخورد.عملیاتی تروریستی در زمینه نارضایتی اقتصادی وخدماتی بعلت تصمیمات وعملیات امریکا...حضور ایران در عراق با حدوددوهزار کیلومتر مرز مشترک وفرهنگ تقریبا مقبول شیعی وکردی یکسان جهت کمک به دولتهای مختلف عراق کمکی انسان دوستانه است و غیر معمول نیست. اثار پایتخت ایران هنوز دربغداد است ومراقد مقدس شیعیان در عراق. از نظر ملی ومذهبی مردم عراق وایرانیان تفاوتی ندرند. گرچه انها عربی تکلم میکنند.منافع نفت عراق راامریکائی ها میخورند وکمک انساندوستانه ودفع داعش و غیره را ایران بدون مزد انجام میدهند.برای تحریکات و تروریست سازیهای باب میل امریکا توسط عربستان در منطقه بایدفکری کرد. پس از این همه کشتار توسط تروریست های عربستانی ودیگر انواع ان؟ فریب مذاکره با عربستان ودیگران را نخورید.