ژاپن «خطر سفر به ایران» را برداشت

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۸ کد : ۱۹۸۹۶۴۷ سرخط اخبار

وزارت خارجه ژاپن هشدار «خطر سفر به ایران» را حذف و نقشه امنیتی ایران را از حالت اخطارآمیز خارج کرد.

به گزارش ایسنا، ژاپن پس از پاسخ نظامی ایران به آمریکا و سرنگونی هواپیمای اوکراینی، شهروندانش را از سفر به ایران منع و به اتباعش که در ایران حضور داشتند، توصیه کرد سفر به ایران را متوقف کنند و در اسرع وقت به کشور برگردند.

در پی این اقدام، رنگ نقشه امنیتی ایران نیز «نارنجی تیره» شد. آن‌طور که در وب‌سایت وزارت امور خارجه ژاپن توضیح داده شده، رنگ نارنجی تیره با درجه ۳ امنیتی، به معنی پرهیز از سفر به این مناطق است. در این سطح به شهروندان ژاپنی که در آن منطقه و یا کشور حضور دارند، توصیه می‌شود سفر را متوقف و آن منطقه را ترک کنند.

طبق توضیح وزارت امور خارجه، این رنگ به معنی «پرهیز از سفر به این مناطق، توقف سفر و بازگشت به کشور» است.
این اخطار که عقب‌نشینی آژانس‌ها و توریست‌های ژاپنی و حتی خروج نمایندگان شرکت‌های بزرگ ژاپنی (سوگو شوشا) از ایران را سبب شد، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را بر آن داشت در نامه‌ای خطاب به دستیار وزیر امور خارجه کشورمان در امور آسیا و اقیانوسیه، با اشاره به بالا رفتن ریسک سفر به ایران در ژاپن و خسارت‌های اقتصادی غیرقابل جبرانی که ادامه این روند به دنبال خواهد داشت و ورود گردشگران ژاپنی را تا چند سال متوقف خواهد کرد، درخواست کند برای برگرداندن امنیت ایران به سطح قبلی تعاملات و اقدامات لازم انجام شود.

پس از گذشت حدود یک ماه از این جریان، وزارت امور خارجه ژاپن در اقدام تازه‌ای، سطح امنیتی ایران را یک درجه تغییر داده و نقشه را کمرنگ‌تر (نارنجی) کرده است. درحال حاضر سطح ۲ برای امنیت ایران درنظر گرفته شده که در این حالت، به شهروندان ژاپنی توصیه می‌شود از سفر غیرضروری به این کشور پرهیز کنند.


درحال حاضر هشدار «منع سفر به ایران» از وب‌سایت وزارت امور خارجه ژاپن حذف شده است.

با کاهش ریسک سفر به ایران، رنگ نقشه امنیتی ایران، نارنجی و یک درجه از نقشه قبلی کمرنگ‌تر شده است.
وزارت امور خارجه ژاپن سطح امنیت کشورها را با چهار رنگ مشخص کرده است:
رنگ سفید: منطقه امن است و می‌توان سفر کرد.
رنگ زرد، سطح یک: بااحتیاط سفر کنید. (ایران قبلا در این شرایط امنیتی تعریف شده بود)
رنگ نارنجی، سطح دو: از سفر غیرضروری پرهیز کنید. (در نقشه قبلی، کرمان چنین سطحی داشت اما الان همه ایران نارنجی شده است)
رنگ نارنجی تیره، سطح سه: از سفر پرهیز کنید و یا سفر در آن منطقه را متوقف کنید و بازگردید.
رنگ قرمز، سطح چهار: موکدا از سفر به آن منطقه خودداری و آن کشور را تخلیه کنید.
به گفته فعالان گردشگری در ژاپن، تغییرات ریسک سفر معمولا خیلی سریع اتفاق نمی‌افتد؛ مثلا درباره تونس، سه ماه طول کشید تا ژاپن ریسک سفر را پایین آورد؛ بنابراین اقدام ژاپن حسن نیت این کشور را نسبت به ایران نشان می‌دهد.

علاوه‌ بر این گفته می‌شود نمایندگان شرکت‌های بزرگ ژاپنی (سوگو شوشا) که بعد از اخطار وزارت امور خارجه این کشور از ایران خارج شده بودند، کامل به توکیو بازگردانده نشده‌اند، بلکه به شعبه‌های استانبول و یا دبی انتقال داده شده‌اند و در حالت آماده‌باش به سر می‌برند تا با تغییر وضعیت، احتمالا به ایران برگردند.

یکی از فعالان گردشگری ژاپن نیز به ایسنا می‌گوید: وزارت امور خارجه ژاپن حدود یک هفته است که این تغییرات را در نقشه و توصیه‌های خود لحاظ کرده است و پس از آن، تعدادی از آژانس‌های توریستی واکنش‌های مثبتی داشته‌اند و ایران را به فهرست مقاصد خود برگردانده‌اند. اقدام ژاپن برای کاهش ریسک سفر به ایران، گشایش کوچکی در کار آژانس‌های تخصصی و حرفه‌ای است و برای  برگشت به حالت قبل که تورهای روتین ایران برگزار شود، باید اقدامات دیگری انجام شود.

برخی کشورهای خارجی بعد از آن‌که تنش میان ایران و آمریکا در پی ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی افزایش یافت و به‌ویژه پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی ۷۵۲، اتباع‌شان را از سفر به ایران منع کردند. همزمان برنامه پروازی برخی ایرلاین‌ها به مقصد ایران لغو شد. با گذشت بیش از یک ماه از آن وقایع، اتریش و ژاپن که تا کنون سیاست‌ معتدلی در قبال ایران داشته‌اند، پیش‌قدم شده و هشدار منع سفر به ایران را حذف کرده‌اند.

اشتفان شولتز، سفیر اتریش در ایران روز گذشته در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اتریش پس از ارزیابی‌ مجدد و اساسی شرایط امنیتی، تذکرهای سفر به ایران را کاهش داده و هشدارهای عمومی برای اجتناب از سفرهای کم‌اهمیت به ایران را لغو کرده است.

کلید واژه ها: ژاپن


( ۲ )

نظر شما :