امنیت به بهای گزاف آزادی

کرونا به تمدن غرب پایان می دهد؟

۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۰۳۴۲ اخبار اصلی اروپا آمریکا
آنهایی که به آسانی از آزادی اولیه خود دست می کشند تا اندکی امنیت به دست آورند، لیاقت هیچ کدام را ندارد و هر دو را از دست خواهند داد.
کرونا به تمدن غرب پایان می دهد؟

نویسنده: ادوارد اسلاوسکوات (یک آمریکایی در تبعید خودخوانده در روسیه)

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد ستون های تمدن غرب مانند آخرین برف زمستان دارند آب می شوند و از بین می روند. چه اتفاقی دارد می افتد؟

رسانه های دولتی آلمان از قرنطینه خودخواسته در سراسر این کشور خبر می دهند و این در حالی است که تصدیق می کنند آلمانی ها همه پیش گیری های لازم را انجام داده و شرایط را برای جلوگیری از کمبود امتیازات اولیه زندگی مهیا کرده اند. اگرچه هنوز هم معدود اقدامات ناخوشایند گزارش شده اند؛ پلیس باواریا در اقدامی مسئولانه در چند حادثه جداگانه پنج جوان را در حال برگزاری جشن تولد در یک ساختمان در حال ساخت دستگیر کرده و گروهی سه نفره را نیز در حال نوشیدن در کنار آتش گرفته است. به این افراد «خطرناک برای جامعه آلمان» فعلا «اخطار» داده شده است.

در فرانسه حتی برای اینکه چهره خود را در معرض دید عموم قرار دهید، باید از یک وب سایت دولتی گواهی گرفته باشید. در صورتی که اسناد و مدارک لازم برای عبور و مرور را نداشته باشید، باید جریمه سنگینی بپردازید. حتی بی خانمان بودن هم کسی را از این فرمان مستثنی نمی کند!

اظهارات جوامع خانوادگی و دوستانه در ایالات متحده که بسیاری از آنها افراد جوان و سالم وحشت زده از مرگ قریب الوقوع هستند، نیز حاکی از آن است که خودداری از به پایان رساندن قرنطینه یا این محکومیت خودخوانده، ناجوانمردانه است.

ترس و توهین های بی فکر در سراسر دنیای غرب مشاهده می شود و بازگشت از این وضعیت ساده نخواهد بود. خودکشی فرهنگی، سیاسی، معنوی و اقتصادی همه جانبه ای در حال وقوع است. شاید حتی یک جنگ کوچک سرگرم کننده باشد. (در این میان می توان هلند را یک استثنای قابل توجه در سراسر غرب دانست، اما سوال این است که شما ترجیح می دهید در ماساچوست که به دنیای بی قانونی تبدیل شده زندگی کنید یا در هلند؟ آنها دو روی یک سکه هستند.)

قصد ندارم شما را با واقعیت های تثبیت شده بیماری «همه گیر» کووید-19 (ویروس کرونا) خسته کنم: طبق بهترین شواهد موجود، 99درصد از موارد ابتلای به بیماری جزئی هستند و نیازی به درمان جدی پزشکی ندارند. بسیاری از موارد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در افراد مسنی گزارش شده که پیشتر از مشکلات دیگر سلامتی رنج می برده اند و در مواردی هم مرگ حتی ناشی از ویروس نبوده است. حتی «بی بی سی» هم به طور ضمنی اذعان داشت که بسیاری از قربانیان کرونا افراد مسن ناتوانی بودند که به هر حال، عمرشان به دنیا نبود.

از این رو، نمی توان خوش خیم بودن نسبی بیماری و شباهت آن با بیماری هایی که تقریبا هر سال شایع می شوند را صرفا به دلیل تلفات بالا نادیده گرفت. سالانه دست کم 1.2 میلیون کودک در اثر اسهال جان خود را از دست می دهند! البته بیشتر آنها رنگین پوست و فقیر هستند! اما ظاهرا هیچ نیازی به هیچ نوع تحلیل مبتنی بر دلیل و منطق نیست؛ آن کشتی مدت ها پیش ساحل را ترک کرده است. 

ناظران کوته فکر شاید اینطور نتیجه بگیرند که تمدن غرب به دلیل عصر دلسوزی بی مورد برای خود و خودقربانی پنداری جمی به زانو درآمده و اکنون با یک فرد مسن 80 ساله ایتالیایی یا یک بیمار دیابتی آمریکایی همزادپنداری می کند. حتی اگر اندکی حقیقت در این استدلال نهفته باشد، باز هم جلب ترحم بیش از اندازه است.

حقیقت تاسف آور این است که تمدن غربی در کلی ترین و سخاوتمندانه ترین معنای آن، پیش از آنکه ویروس کرونا از راه برسد، در وضعیت بحرانی بود. اروپایی ها و نوادگان مستاصل آمریکایی آنها امید خود را کاملا از دست داده و درمانده شده اند. اگر همه 320 میلیون نفر جمعیت آمریکا را مانند لیمو فشار دهید، بعید است بتوانید یک لیوان اطمینان و نشاط به دست آورید. قرن ها پیروزی های هنری و علمی تقریبا به طور کامل در نتیجه رکود و بی تفاوتی ناشی از بوروکراسی مدرن اروپا از بین رفته است. ورشکستگی در همه سطوح قابل مشاهده است.

پیش بینی اتفاقات آینده ساده است؛ کافی است بدترین سناریوی ممکن را تصور و آن را ده برابر بدتر کنید. باز هم می توان گفت چنین چشم اندازی در برابر اتفاقات احتمالی خوش بینانه است. برخی ممکن است با این مقاله موافق باشند، اما آن را اغراقی غیرمسئولانه بدانند. این بحث را اینطور تمام می کنم. سر کِنِت کلارک که در سریال تلویزیونی خود به نام «تمدن» به این مساله پرداخته بود که چطور جوامع به ظاهر غیر قابل تخریب، به ویرانی کشیده و از روی زمین محو می شوند: «تمدن هر اندازه هم که پیچیده و مستحکم به نظر برسد، در حقیقت بسیار شکننده است. می توان آن را نابود کرد. دشمنان آن چه هستند؟ اول از همه، ترس. ترس از جنگ، ترس از تهاجم، ترس از طاعون. و ترس از ماوراء الطبیعه به این معنی که شما چیزی را زیر سوال نمی برید یا چیزی را تغییر نمی دهید. دنیای پیشین سرشار از آیین های بی معنی و ادیان پر رمز و راز بود که اعتماد به نفس را از بین می بردند. و دشمن بعدی هم ملالت است. احساس ناامیدی که می تواند بر افرادی با درجه بالایی از رونق مادی چیره شود.  اما بیش از هر عامل دیگری، این عدم اطمینان است که می تواند تمدن را به نابودی بکشاند.»

منبع: آنتی-امپایر / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: ویروس کرونا شیوع کرونا در اروپا تمدن غرب


( ۱۵ )

نظر شما :

زیتون ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۸
شما یه فرض را واقعیت صد در صد گرفتین بعد اومدی براش تئوری بافتی ......کدوم تمدن .....تعریف شما از تمدن چیه ......یه عالمه میمون های ملبس در شهرهای بزرگ.....بودا به روشنای رسید (سکاهای جنگجو دوباره برگشتن)
یک ایرانی ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۶
از کوزه همان تراود که در اوست ! این بهترین متل ایست که میتوان برای این نوشته و نویسنده ی آن گفت .یک نویسنده ناامید و رانده شده از غرب که در راستای پروپاگاندای روسی قلمفرسایی میکند!! از این تیکه ی نوشته هم میتوان پی برد که چه اندازه آبکی است:"بیماری «همه گیر» کووید-19 (ویروس کرونا) ...... طبق بهترین شواهد موجود، 99درصد از موارد ابتلای به بیماری جزئی هستند و نیازی به درمان جدی پزشکی ندارند"!!!! پ.ن : سایت شما قبلتر روادار تر بود ولی تازگیها بسیاری از نوشته های خوانندگان را چاپ نمیکند !!
مجید ۰۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۳
بشر طی هزاران سال جستجو وازمایش سیستم های متمادی برای چند سالی مقداری رفاه وازادی انهم در چند کشور ثروتمند بوجود اورده که انهم صدها سوال دارد.بقیه دنیا یعنی اکثر دنیا با حیرت وحسرت به انها نگاه می کنند وشده کعبه ارزوها .اما یک چیز مهم فراموش شده که انسان همان انسان هزاران سال پیش است با همان بدبینی ها فشار های روحی وترسی که از نسلی به نسل دبگر منتفل شده همان جاه طلبی همان سبعیت همان ارزوهای بدست نیامدنی.فقط فرقش که در ان چند کشور کمی سیر شده اند البته این رفاه از جیب بقیه دنیا پرداخت می شود.هر روزه چهره خندان انان وامکانت تحصیلی وپیشرفت علمی انان به رخ بقیه جهان کشیده می شود .ولی نمی دانیم که انها در چهار چوب بسته ای گیر کرده اند .انهم خود انسان بودن با تمامی مشکلات انسان بودن.بغیر از مصرف فوق العاده انرژی ومنابع طبیعی که خسارت بزرگی به دنیا زده چیزی عوض نشده .انسان اگه نتونه خواسته های خود را عوض کنه دچار قیامت های مختلفی میشه ومثل اینکه داخل نوعی قیامت هستیم .کرونا.
فدوی ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۳
کرونا قطعا باعث پایان یک تمدن نمی شود اما فساد جنسی ، بی بندوباری ، حذف آرام خانواده از سیستم اجتماعی ، جنگ طلبی و تمامیت خواهی ، فاصله طبقاتی و بردگی اکثریت مطلق برای اقلیتی فوق ثروتمند ، سیستم سیاسی فاسد ، جوانان گریزان از تحصیل ، پیری جمعیت ، انباشت ثروت و ... همگی گواه بر پایان یک تمدن است ... تمدن غرب هم به عنوان تمدن مسلط امروزی ، روزی جایش را به الگویی جدید خواهد داد ( احتملا بعد از یک جنگ بسیار بزرگ جهانی )
امیر ۰۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۵:۵۱
بله جهان بعد از کرونا فرق خواهد کرد همچنان که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا دنیا تغییر کرد و بزرگترین قربانی آن عراق بود. من بارها در سایت های مختلف نظر دادم که پیش کشیدن بحث جنگ بیولوژیکی در کشور ما بحثی بسیار خطرناک است. مطمئن باشید کشورهای دنیا مخصوصا آمریکا از این به بعد اجازه نخواهند داد دیگران سلامت عمومی آنها را تهدید کنند و با همان شدتی که به حملات ۱۱ سپتامبر پاسخ دادند به جاه طلبی های بیولوژیکی کشورهای ضعیفتر هم عکس العمل نشان خواهند داد. خدا نکند که فردا یکی از مسئولین نظامی ما برای قدرتنمایی و تبلیغات، ادعایی در این رابطه بکند!
مهدی ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۳
غرب دهها مشکل داره ولی کسی که روسیه رو بهتر از اون بدونه حرفی برای گفتن نداره. غربی ها یک زمانی استعمارگر بودن ولی الان بیشتر نون علمشون رو میخورن. اگر هم قرار باشه سیستم عوض بشه مطمئنا روسیه و چین الگوی چنین سیستمی نخواهند بود.روسیه که فقط با پول نفت و گاز سرپاست و چین هم نون مثل برده کار کردن چندصد میلیون بدبخت چینی رو میخوره. چند ده میلیون چینی وابسته به سیستم وضعشون خوب شده ولی بقیه چی؟؟؟