تلاش های شرکت نفتی روسی برای رهایی از تحریم های ایالات متحده

روس نِفت دارایی های خود در ونزوئلا را به دولت روسیه داد

۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۰۵۰۸ اخبار اصلی آمریکا اقتصاد و انرژی
شرکت بزرگ نفتی «روس نِفت» تصمیم گرفته برای محافظت از خود در برابر تحریم های ایالات متحده، همه دارایی هایش را در ونزوئلا به دولت روسیه منتقل کند. بدین ترتیب، اگر وزارت خزانه داری آمریکا بر اجرای قوانین تحریمی اش اصرار داشته باشد، مجبور خواهد شد علیه کرملین اقدام کند.
روس نِفت دارایی های خود در ونزوئلا را به دولت روسیه داد

نویسنده: تایلر دوردن

دیپلماسی ایرانی: کرملین در هفته های گذشته نشان داده که در صورت مواجه شدن با تحریم های کاخ سفید، برای وارد آوردن ضربه متقابل آماده است و این در حالی است که ذهن ایالات متحده به دلیل جنگ علنی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، با صنعت نفت شِیل آمریکا به شدت درگیر و به دلیل بیماری همه گیر ویروس کرونا آسیب پذیر شده است. در چنین شرایطی بوده که روس نفت تدابیری تهاجمی برای مقابله با ایالات متحده در نظر گرفته است.

روس نِفت شنبه گذشته اعلام کرد که همه دارایی های نفتی خود در ونزوئلا را به یک نهاد دولتی روسی فروخته است؛ البته نامی از این نهاد نبرد. خبرگزاری تاس در این باره نوشت: «دولت روسیه دارایی هایی نفتی ونزوئلایی را از روس نِفت خریداری کرده است. یک شرکت که 100درصد آن متعلق به دولت روسیه است، اکنون مالک این دارایی ها به شمار می رود.» در بیانیه شرکت روس نِفت از این اقدام به عنوان راه حلی کلیدی برای محافظت از سهامداران در برابر افزایش اعمال فشارهای دولت دونالد ترامپ علیه نیکلاس مادورو و شرکت های خارجی در تجارت با کاراکاس یاد شد. گزارش های پیشین هم از این مساله حکایت داشتند که روس نِفت از اوایل 2019 که دارایی هایش در روسیه خسارت دیدند و این شرکت را در بدترین شرایط عملیاتی آن قرار دادند، به دنبال یک استراتژی خروج بوده است.

در ادامه بیانیه روس نِفت آمده: «در نتیجه توافقنامه منعقد شده، کلیه دارایی ها و معاملات تجاری روس نِفت در ونزوئلا یا در ارتباط با ونزوئلا منحل یا فسخ یا به آنها پایان داده خواهد شد.» میخائیل لئونتیِف، سخنگوی روس نِفت، به تاس گفت: «ما این تصمیم را در جهت منافع سهامداران خود و به عنوان یک شرکت بین المللی با تجارت های آشکار و عمومی گرفتیم. و ما حق داریم که انتظار داشته باشیم ناظران قانونی در ایالات متحده به وعده های آشکار خود عمل کنند.»

کاخ سفید روز پنجشنبه تا جایی پیش رفت که یک جایزه 15 میلیون دلاری برای سر مادورو و افراد نزدیک به او به اتهام قاچاق مواد مخدر صادر کرد. به نظر می رسد که روس نفت تمایل ترامپ برای ادامه جنگ اقتصادی علیه مادورو را مد نظر گرفته است، اگرچه در حال حاضر ایالات متحده درگیر مدیریت موارد متعدد ابتلا به ویروس کروناست که به تهدیدی برای چشم انداز اقتصادی تبدیل شده.

همه این اتفاقات پس از آن رخ داد که ایالات متحده در نیمه ماه فوریه شاخه تجاری روس نِفت و دیدیِر کاسیمورو، مدیرعامل شرکت، را به عنوان «مقصران اصلی» در کمپین کاهش فشارهای واشنگتن بر کاراکاس متهم و تحریم های جدیدی را علیه آنها اعمال کرد. اگرچه دولت ترامپ از مدت ها پیش شرکت مادر روس نِفت را به «دور زدن فعالانه تحریم ها، مشارکت در نیرنگ و مشارکت در فریب» متهم کرده، اما در تحریم های امسال به آن اشاره ای نکرده است.

بلومبرگ به این مساله اشاره کرد که «درگیری بر سر ونزوئلا بخشی از درگیری گسترده تر ژئوپلیتیک بین ترامپ و ولادیمیر پوتین است که هر دو نفت را به عنوان سلاح انتخابی خود تبدیل کرده اند،» و در ادامه این گزارش به اظهارات سرگئی مالک مَگداسارُف، سفیر روسیه در ونزوئلا، اشاره شده است: «نگران نباشید! این مساله درباره انتقال دارایی های روس نِفت به دولت روسیه به طور مستقیم مربوط می شود. ما همچنان به پیشروی به همراه یکدیگر ادامه می دهیم.» این دارایی ها سهام روس نِفت در شرکت های مطرح محلی از جمله پتروموناگَس، پتروپریجا، بوکِرون، پترومیراندا و پتروویکتوریا و همچنین واحدهای خدمات نفتی، تجاری و بازرگانی را شامل می شود. دولت روسیه بیش از 50درصد سهام روس نِفت را دارا می باشد و کنترل این شرکت را در اختیار دارد و «بی پی، پی ال سی» نیز با 19.75درصد و شرکت سرمایه گذاری نفتی «کیو اچ» قطر با 18.93درصد سهم دومین و سومین سهامداران این شرکت به شمار می روند.

موضع روس نفت از مدت ها پیش و پس از آشکار شدن همکاری آن با شرکت نفت ونزوئلا این بوده که تحریم های آمریکا غیرقانونی هستند و فعالیت های این شرکت در ونزوئلا ماهیت تجاری و نه سیاسی، دارند. با این حال، لازم به ذکر است که استراتژی نهایی شرکت پشت خبر ناگهانی روز شنبه گذشته هنوز مشخص نیست. راس دالِن، کارگزار بازارهای سرمایه کاراکاس هشدار داده که هنوز برای ارزیابی این مساله که این اقدام با هدف تقویت مادورو صورت گرفته، زود است: «ما هنوز نمی دانیم که این مالکیت جدید دولتی یک شرکت گورستانی است یا خیر؛ منظور این است که نمی دانیم هدف تنها این بوده که این پایان همکاری بوده یا روس ها خیلی ساده با هدف دور کردن روس نِفت که تاج پادشاهی آنها حساب می شود و درآمد قابل توجهی دارد، از مسیر تحریم ها استفاده کرده اند و پوتین از شرکت جدید برای ادامه کمک به مادورو استفاده می کند.»

روس نِفت یکی از بزرگ ترین شرکای سرمایه گذاری شرکت نفتی ونزوئلا و یکی از عاملان اصلی محافظت از جریان نفتی این کشور در میانه تحریم های ایالات متحده و تلاش آن برای نابود کردن صنعت نفت کشور سوسیالیستی، به شمار می رود.

منبع: زیرو هِج / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: ونزوئلا روس نفت روابط روسیه و ونزوئلا تحریم ها علیه ونزوئلا جنگ ترامپ علیه مادورو ولادیمیر پوتین


( ۲ )

نظر شما :

رستم ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۳
ایران در هر شرایطی باید از ونزوئلا حمایت کنه ، بخش زیادی از مشکلات ونزوئلا تاوان حمایت از ایران هست، پس چنین دوستی نباید به هیچ عنوان دست تنها بمونه