سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۹۰۷۸۷ سرخط اخبار

دستگاه دیپلماسی در هفته‌ای که گذشت، تلاش‌هایی را در راستای حل اختلافات سیاسی در افغانستان صورت داد و در همین خصوص ظریف با دبیرکل سازمان ملل، مقامات افغان و برخی همتایان خود تلفنی به رایزنی پرداخت.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از رایزنی‌ها و تلاش‌های ایران برای حل اختلافات سیاسی در افغانستان و تعلیق کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت و واکنش ایران و تلاش‌ها برای بازگرداندن جمعی از دانشجویان ایرانی از خارج از کشور در پی شیوع کرونا در کشورهای محل اقامتشان و تعطیلی دانشگاه‌ها.

*رایزنی‌های تلفنی ظریف

وزیر امور خارجه ایران در هفته‌ای که گذشت رایزنی‌های تلفنی با برخی همتایان خود و از جمله دبیرکل سازمان ملل داشت. ظریف و دبیرکل سازمان ملل شنبه شب ۲۳ فروردین ماه در گفتگویی تلفنی در خصوص آخرین تحولات در یمن و تحریم‌های یکجانبه آمریکا به رایزنی پرداختند.این دومین گفتگوی تلفنی ظریف و گوترش در یک ماه جاری بود. وزیر خارجه ایران و دبیرکل سازمان ملل اول فروردین ماه نیز در تماسی تلفنی درباره تحریم‌های آمریکا به گفتگو پرداخته بودند.دبیرکل سازمان ملل متحد در آن گفتگو ضمن ابراز همدردی و همبستگی با ملت ایران بر لزوم رفع تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران برای مبارزه با کرونا تاکید کرده بود.

* رایزنی‌های ظریف درباره اوضاع افغانستان

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که ۱۹ فروردین ماه رایزنی‌های تلفنی جداگانه‌ای با اشرف غنی و عبدالله عبدالله داشت، بعدازظهر (یکشنبه) ۲۴ فروردین ماه با «حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه افغانستان تلفنی گفتگو و لزوم وحدت در بین گروه‌های مختلف افغانستان، برقراری صلح و ثبات در این کشور و همچنین گسترش همکاری‌های دوجانبه را مورد تاکید قرار داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه این رایزنی‌ها با تعدادی از همتایان خود از جمله وزرای خارجه ترکیه، قطر، روسیه، هند و چین درباره اوضاع افغانستان گفتگو کرد. او همچنین بعد از ۲۴ ساعت از رایزنی‌اش با گوترش دبیرکل سازمان ملل، شامگاه یکشنبه ۲۴ فروردین ماه در گفتگوی تلفنی دیگری او را در جریان جزییات گفتگوهای تلفنی‌اش با مقامات افغانستان قرار داد.گوترش نیز در این تماس تلفنی گزارشی از  اقدامات و تلاش‌های سازمان ملل متحد برای تداوم آتش بس در یمن ارائه کرد.

علاوه بر این، در راستای ادامه اقدامات ایران، آخرین تحولات افغانستان در نشست ویدئو کنفرانسی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران بررسی شد.در این نشست علاوه بر نمایندگان ویژه سازمان ملل و اتحادیه اروپا در امور افغانستان، نمایندگان ویژه و یا مقامات و کارشناسان ارشد کشورهایی مانند نروژ، آلمان، آمریکا، ازبکستان، افغانستان، هند، پاکستان، روسیه و بلژیک، فرانسه شرکت داشتند و در این نشست آخرین وضعیت مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان، سناریوهای محتمل در خصوص آینده دولت افغانستان، ترتیبات شرکت در قدرت از سوی مقامات سیاسی این کشور و همچنین چالش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز تبعات نامطلوب نادیده گرفتن دستاوردهای مردم افغانستان در قریب به دو دهه گذشته ، مبانی و چارچوب‌های دموکراتیک مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان بحث شد.

وزیر امور خارجه چین نیز پس از رایزنی تلفنی با همتای ایرانی خود در اظهاراتی با بیان اینکه ایران و چین شرکای راهبردی هستند گفت که دو کشور همواره پشتیبان یکدیگر هستند و ظریف نیز در توئیتی به زبان چینی از کمک پکن به تهران در مقابله با ویروس کرونا و محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه ایران قدردانی کرد.

*لغو کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت و واکنش ایران

به گزارش فارس، پس از آنکه ترامپ گفت که کمک‌های مالی آمریکا به سازمان جهانی بهداشت را به بهانه «سوءمدیریت و پنهان‌کاری» این سازمان در بحران ناشی از شیوع کرونا، معلق کرده، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در توئیتی به این اقدام واکنش نشان داد و نوشت: «جهان اکنون در حال آموختن چیزی است که ایران در این مدت درک و تجربه کرده است: قلدری، تهدید و  گزافه‌گویی‌های خودستایانه رژیم آمریکا فقط یک اعتیاد نیست: مردم را به کشتن می‌دهد. مانند فشار حداکثری علیه ایران، کاهش شرمسار بودجه سازمان بهداشت جهانی در بحبوحه پاندمی [کووید-۱۹] سبب بدنامی همیشگی خواهد شد».

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این خصوص واکنش نشان داد و این اقدام آمریکا در تعلیق بودجه سازمان جهانی بهداشت را محکوم کرد و جنایت علیه بشریت خواند.

*صادرات کالاهای بشردوستانه از کره به ایران تا حدود یک ماه دیگر

پس از آنکه یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد، این کشور برای کمک بشردوستانه به ایران موافقت آمریکا را به دست آورده و احتمالا ماه آینده میلادی تجهیزات و کالاهای پزشکی به ایران ارسال خواهد شد، یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی روز جمعه ۲۹ فروردین ماه اعلام کرد که انتظار داریم صادرات کالاهای بشردوستانه به ایران تا حدود یک ماه دیگر آغاز شود.(اینجا بخوانید)

*مسکو: به تلاش‌ها برای لغو تحریم‌ها ادامه می‌دهیم

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز در هفته‌ای که گذشت در گفتگوی تلفنی کاظم جلالی سفیر ایران تاکید کرد که مسکو به تلاش‌ها برای لغو تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد.

در هفته گذشته، دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز در بیانیه‌ای تحریم‌ها را «ستون پنجم» کووید-۱۹ خواند و لغو تحریم‌ها را در مبارزه جهانی با ویروس کرونا ضروری برشمرد.(اینجا بخوانید)

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران شامگاه دوشنبه ۲۵ فروردین در پیامی در توئیتر نوشت: «با وجود تحریم‌های آمریکا، ایران به لطف منابع انسانی و علمی خود، پیشرفت چشمگیری در مبارزه با همه‌گیری (کرونا) داشت.کووید ۱۹ فرصتی برای آمریکا بود تا اعتیاد خود به تحریم‌ها را ترک کند. در واقع آمریکا با بدنامی در یاد مردم ما باقی خواهد ماند.»

*باز هم مانع تراشی‌های آمریکا

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در هفته‌ای که گذشت بار دیگر از مانع‌تراشی کشورش در عدم اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران جهت مقابله با ویروس کرونا حمایت کرد و گفت: «یکی از دلایل مستقیم مرگ و میرهایی که در آنجا اتفاق خواهد افتاد عدم سرمایه‌گذاری رژیم در نظام سلامت و در عوض سرمایه‌گذاری بر روی حزب‌الله و عملیات‌های تروریستی در سراسر دنیا است.»

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به درخواست ایران برای اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول گفت: «الان وقت رساندن پول نقد به دست رژیم ایران نیست. فایده‌ای نخواهد داشت.»(اینجا بخوانید)

در هفته‌ای که گذشت، «کریس مورفی»نماینده مجلس سنای آمریکا با انتقاد از تحریم‌های کشورش و نقش آنها در مبارزه ایران با بیماری «کووید-۱۹» گفت اگر این بیماری در ایران مهار نشود در آمریکا هم قابل کنترل نخواهد بود.(بیشتر بخوانید)

از سوی دیگر و پس از آنکه اعلام شد دادگاهی در لوکزامبورگ درخواست آمریکا مبنی بر انتقال ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به نفع گروه موسوم به «قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر» را رد کرده وبگاه «واشنگتن‌فری‌بیکن» گزارش داد دولت آمریکا اطمینان‌هایی دریافت کرده مبنی بر اینکه ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که اخیراً رفع مصادره شده‌اند به ایران منتقل نخواهند شد.(جزییات بیشتر)

*توئیت سفیر ایران درباره نخست‌وزیر جدید عراق

در پی معرفی «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید عراق و استقبال ایران، «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد نیز در توئیتی با بیان اینکه ایران به قانون و نظام سیاسی عراق احترام می‌گذارد، عنوان کرد: هر شخصیتی که در فرآیند قانونی و با رای اعتماد پارلمان این کشور به نخست‌وزیری انتخاب شود مورد حمایت ماست.

*گفتگوی تلفنی روحانی و مادورو

از دیگر تحولات هفته گذشته، رایزنی تلفنی حسن روحانی و نیکلاس مادورو روسای جمهور ایران و ونزوئلا بود. (+) در همین خصوص وزیر خارجه ونزوئلا با اشاره به این تماس تلفنی از رایزنی مفصل دو طرف درباره تقویت جبهه مشترک برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خبر داد.

*تکذیب تردد کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ کوهستانی

در هفته‌ای که گذشت سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با «خلف خلف اف» معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به ابتکار طرف آذری تلفنی گفتگو کرد. عراقچی در این گفتگو با اعلام مخالفت ایران با هر اقدامی که به مناقشه آذربایجان و ارمنستان دامن بزند، خبر تردد کامیون‌های ایرانی به قره باغ کوهستانی را تکذیب کرد.

*سفرایی که با ظریف دیدار کردند

در هفته‌ای که گذشت، سفیر عراق در تهران در پایان ماموریتش در ایران با محمدجواد ظریف خداحافظی و سفرای جدید چک، بلغارستان، جمهوری خلق کره (کره شمالی) و نیکاراگوئه رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر خارجه ایران کردند.

*تلاش‌ها برای بازگشت دانشجویان و هموطنان ایرانی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه همچنین در هفته‌ای که گذشت در اظهاراتی درباره بازگشت دانشجویان ایرانی و برخی هموطنان در پی شیوع کرونا در کشورهای محل اقامت آنها گفت که این وزارتخانه با همکاری وزارت بهداشت و راه همه تلاش خود را برای بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از کشور انجام می‌دهد.(اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، در هفته‌ای که گذشت گروهی از دانشجویان ایرانی از ایتالیا بازگشتند، ولی به دلیل رفتارهای نامناسب عده‌ای از مسافران بازگشتی با پرواز قبلی و عدم تمکین به پروتکل‌های بهداشتی و مقررات قرنطینه پرواز روز جمعه لغو شد (+) و پس از آن سید عباس موسوی طی اظهاراتی گفت که رایزنی‌ها با وزارت بهداشت و ایران ایر برای انجام یک پرواز دیگر از رم و ۲ پرواز از میلان به تهران در حال انجام است. در نهایت سفارت ایران عصر جمعه اعلام کرد که این پرواز جمعه شب انجام می‌شود، ولی بعد در اطلاعیه‌ای دیگر از لغو این پرواز به دلیل برخی مشکلات خبر داد. این سفارتخانه همچنین اعلام کرد که موضوع از سوی این سفارت در دست پیگیری قرار داشته و امید می‌رود به زودی با رفع مشکل پرواز انجام شود. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین جمعه در اظهاراتی با بیان اینکه این وزارتخانه هیچ دخالتی در اعمال پروتکل‌های بهداشتی ندارد، تصریح کرد: تمامی اتباع کشور در هر شرایطی باید مقررات و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت را رعایت کنند.(جزییات بیشتر)

علاوه بر این، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کویت در هفته‌ای که گذشت از بازگشت ۱۴۰ نفر از هموطنان ایرانی از کویت به کشور در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد. (اینجا بخوانید) ۱۹۰ نفر از دانشجویان، تجار و گردشگران ایرانی نیز عصر جمعه از بمبئی به تهران بازگشتند و به همراه آنها نیز مقادیری کمک‌های بهداشتی، درمانی و تجهیزات پزشکی از سوی ایرانیان مقیم هند به ایران ارسال شد. در پی همکاری دولت عمان روز جمعه ۲۹ فروردین تعدادی از هموطنان ایرانی که خواستار بازگشت به کشور بودند، از مسقط به شیراز بازگردانده شدند‌.

از سوی دیگر علیرغم تلاش‌ها و رایزنی‌های سفارت ایران در اوکراین و پیگیری‌های وزارت خارجه ایران، ولی دولت اوکراین هنوز مجوز پرواز برای بازگشت دانشجویان و هموطنان ایرانی از این کشور را صادر نکرده است.(اینجا بخوانید)

سفارت ایران در مادرید هم در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که بازگشت هموطنان و دانشجویان ایرانی در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شده و با توجه به مقررات و پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده در کشور، در مرحله تصمیم گیری است.(جزییات بیشتر)

غلامحسین دهقانی (+) سفیر ایران در بروکسل نیز از کمک‌های نقدی هموطنان ایرانی مقیم بلژیک برای مبارزه با کرونا تقدیر و تشکر کرد.

*ادعای آمریکایی‌ها

از دیگر تحولات هفته‌ای که گذشت، ادعای آمریکایی‌ها بود. وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره کنترل تسلیحاتی، با استناد به ادعای اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که تهران معاهده NPT را نقض کرده است.

کلید واژه ها: سیاست خارجی ایران


نظر شما :