آیا واقعا در قطر کودتا شده است؟

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۶ کد : ۱۹۹۱۲۵۳ سرخط اخبار


میدل ایست نیوز: علیرغم انکار و تکذیب اخبار وقوع کودتا در قطر از سوی منابع دولتی، شبکه‌های اجتماعی منطقه خلیج همچنان شاهد پویش فعالان اجتماعی است که تاکید می‌کنند اوضاع در شهر «الوکره» قطر ناآرام است و طبق ویدئوهای دست به دست شده صدای انفجارها و تیراندازی شدید در این شهر به گوش می رسد.

در نخستین واکنش رسمی دولت قطر، یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد: «اخبار مذکور نادرست و بی پایه و اساس است و تنها جنجالی رسانه‌ای است.»

این اخبار که به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، بعد از آن آغاز شد که هشتک «کودتا در قطر» در صدر هشتک‌های رایج جای گرفت.

به گفته فعالان، کودتایی که دوحه آن را تکذیب می کند، با هدایت «حمد بن جاسم»، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین قطر انجام شده که از 23 آوریل گذشته هیچ توئیتی منتشر نکرده اما تنها دو روز پس از انتشار این اخبار با انتشار توئیتی سکوت خود را شکست، اقدامی که برخی آن را نشانه وجود اختلاف میان وی امیر قطر تفسیر کردند.

بن جاسم در توئیت مذکور خود نوشت: «همانطور که قبلا گفتم، من وارد هر بگومگوی نادرستی نمی شوم، میخواهم تاکید کنم که من در حال ادامه این سیاست خود هستم. من از آن انسان‌هایی نیستم که دیگران را تحریک به دفاع از خود یا حمله و دروغ‌پردازی کنم.»

مخالفان صحت اخبار را تایید می کنند

در واکنش به این اخبار، «فهد بن عبدالله آل ثانی»، از شیوخ خاندان آل ثانی که هدایت مخالفان الشیخ تمیم بن حمد، امیر قطر را برعهده دارد، اظهار داشت: «آیا کانال‌های تمیم و مزدوران آن می توانند درباره رخدادهای الوکره اطلاع‌رسانی واقعی کنند؟ در اراضی قطر 3 ارتش بیگانه حضور دارد که هیچ گونه فرماندهی مشترکی یا کوچک‌ترین هماهنگی میان آنها نیست و در صورت بر افروخته شدن آتش دیگر، شهروندان ما در تیررس این نیروها قرار خواهند گرفت که همدیگر را تهدید می کنند.» وی همچنین در ادامه نظام قطر را «خائن» توصیف کرد.

حساب توئیتری «دولت انتقالی قطر» که اغلب شخصیت‌های اپوزیسیون خارج‌نشین قطری را دنبال می کند، تاکید کرد: «خبر کودتای مذکور 100 درصد صحیح است و یکی از جنگنده‌های قطری نیز سقوط کرده است.»

در این میان، دوحه صفحات فعال در شبکه‌های اجتماعی موجود در کشورهای محاصره کننده (عربستان، امارات و بحرین) را به هدایت این هجمه شدید رسانه‌ای علیه قطر و شایعه‌پراکنی در این باره متهم می کند.

در همین رابطه، «مساعد بن سعد السحیمی»، از فعالان شبکه توئیتر با انتشار ویدئویی از پروازهای هوایی نوشت: «چندین هواپیمای نظامی وارد حریم هوایی قطر شده است»، امری که برخی آن را تلاشی برای انجام کودتا در دوحه عنوان کرده اند.

کلید واژه ها: قطر


( ۷ )

نظر شما :