نماینده روسیه در سازمان ملل: خروج آمریکا از برجام منجر به افول امنیت خلیج فارس شد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۹۹۱۲۸۰ سرخط اخبار

دیپلمات ارشدروسی در دومین سالروز خروج آمریکا از برجام، این اقدام را باعث افول امنیت خلیج فارس توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد امروز (جمعه) در دومین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، به انتقاد مجدد از این اقدام دولت «دونالد ترامپ» پرداخت. 

اولیانوف درباره عواقب خروج آمریکا از برجام، در صفحه توئیتر خود نوشت: «دو سال پیش در چنین روزی، آمریکا از برجام خارج شد. اکنون می‌بینیم که این گام، منجر به افول امنیت در خلیج فارس شده است».

وی در ادامه توضیح داد: «[این اقدام] باعث پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ورای محدودیت‌های توافق شده [در برجام] و همچنین تلاش‌های مذبوحانه آمریکا برای احیای جایگاه خود به عنوان یک عضو در توافق هسته‌ای ایران شد».

این دیپلمات ارشد روس در پاسخ به سوال یکی از کاربران توئیتر مبنی بر اینکه روسیه چه رأیی به مکانیسم بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران می‌دهد، گفت: «بازگشت [تحریم‌ها] ربطی به رأی دادن ندارد. امری خودکار است. اما قبل از آن، آمریکا باید تمام اعضای شورای امنیت و جامعه جهانی را قانع سازد که شوخی نمی‌کند و هنوز عضوی از توافق [هسته‌ای] ایران است. این هم فقط از طریق اثبات پایندی ممکن است».

اولیانوف در پاسخ به سوال کاربر دیگری که می‌گفت درباره لزوم تایید شدن یا رأی‌گیری درباره برای مکانیسم احیای تحریم‌ها گیج شده، توضیح داد: «[این] سردرگمی به دلیل اقدامات نسنجیده و مضحک آمریکا در راستای نشان دادن خود به عنوان عضوی از برجام ایجاد شده است. خروج [از برجام] به عنوان یک تصمیم ملی شناخته‌شده، بسیار بدبینانه بود. این وضعیت منحصر بفردی در [روند] کاری شورای امنیت سازمان ملل است».

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید این تحریم‌ها علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران سه روز پیش با انتقاد از تلاش‌های «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق قطعنامه ۲۲۳۱، گفت آمریکا جایگاهی در آن ندارد. (جزئیات بیشتر)

ممنوعیت‌های مربوط به فروش سلاح به ایران به موجب مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از روز ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) برداشته خواهد شد. پامپئو طی روزهای اخیر رهبری تلاش‌هایی را برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها به عهده گرفته، اما رویترز گزارش داده احتمالاً این تلاش به بن‌بست خواهد خورد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز هفته قبل تاکید کرده بود که علی‌رغم فشارها و تلاش‌های آمریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

کلید واژه ها: خروج امریکا از برجام


نظر شما :