میزان محبوبیت مرکل در آلمان به ۸۰ درصد رسیده است

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۴ کد : ۱۹۹۱۳۵۲ سرخط اخبار

نظام سیاسی آلمان در ماه فوریه در بحران بود. در ایالت شرقی تورینگن، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان (آ‌ اف د) و حزب اتحادیه دمکرات مسیحی آلمان متعلق به آنگلا مرکل، برای انتخاب ‌نخست وزیر ایالت همکاری کردند، و با این اقدام، قانونی نانوشته را درباره همکاری نکردن با راست افراطی، نقض کردند. این اقدام منجر به استعفای آنگرت کرامپ-کارنبائر، رهبر اتحادیه دمکرات مسیحی آلمان شد که پیشتر جانشین مرکل تلقی می‌شد. 

اما تنها سه ماه بعد همه چیز تغییر کرد. «آلترناتیو برای آلمان» در نظرسنجی‌ها تنها ۱۰ درصد طرفدار دارد که کمترین میزان از سال ۲۰۱۷ است و سیاستمداران عمدتا فرصت‌طلب آن نتوانستند در دوران همه‌گیری ویروس کرونا، در جهت منافع خود اقدام کنند. همزمان، میزان محبوبیت اتحادیه دمکرات مسیحی از ۲۷ درصد در فوریه به ۳۸ درصد جهش یافته است و میزان محبوبیت مرکل به ۸۰ درصد رسیده است. چه خبر است؟

کورینا هنینگ، روزنامه‌نگار حوزه علم در ان‌دی‌آر و میزبان پادکست دروستن، می‌گوید: «مردم هزاران ایمیل می‌نویسند و می‌گویند که از برنامه خوششان می‌آید. آنان بخه‌صوص طرفدار جزئیات علمی و پیچیده هستند. گمان می‌کنم همین است که باعث اعتمادشان شده است.»‌

هرچند هدف از پادکست، اطلاع‌رسانی به عموم درباره همه‌گیری بود، اما به گفته هنینگ، محبوبیت یکی از «اثرات جانبی»آن بوده است. او گفت:‌ «کسانی مثل  (رهبران و اعضای) آلترناتیو برای آلمان، پاسخ‌های آسان و ساده می‌دهند. ما به مردم آموزش می‌دهیم که هیچ چیز سیاه و سفیدی وجود ندارد و همه ما باید پرسش‌های بی‌پاسخ زندگی کنیم.» 

همچنین، می‌شود این بحث را مطرح کرد که نتیجه نظرسنجی‌ها هر چه باشد، آلترناتیو برای آلمان آسیبی جدی را به جامعه آلمان تحمیل کرده است که جبرانش سخت است. یگ گزارش کمیسیون اروپا علیه نژادپرستی و عدم مدارا که پیشتر در سال جاری منتشر شد، نشان داد که گفتمان عمومی بیشتر حالت بیگانه‌هراسی به خود گرفته است و شماری از حملات از سر نفرت، از سوی افراط‌گرایان راست انجام شده است. 

با این حال، روئمله می‌گوید که هنوز جا برای توقف این روند وجود دارد. او گفت: «در یوتیوب افرادی را داریم که می‌گویند تمام فعالیت‌های آلترناتیو، همگی ساختگی است و نمی‌شود به سیاستمداران اعتماد کرد. نمی‌توانید با آنان منطقی باشید. اما یک منطقه خاکستری در میان این تصویر سیاه و سفید هست، و ما می‌توانیم به آنان دسترسی داشته باشیم.» /مطالعات آلمان

کلید واژه ها: آلمان آنگلا مرکل


( ۱ )

نظر شما :