موسوی: هرگونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم/سیروس عسگری دو سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد

۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۶ کد : ۱۹۹۱۹۱۶ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای نشست خبری خود پیامی را به زبان انگلیسی خطاب به مردم، دولت و پلیس آمریکا اعلام کرد.

به گزارش ایسنا ، سیدعباس موسوی در این پیام خطاب به مردم آمریکا گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است. رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می کند. از صحنه های خشونت باری که این روزها  پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می‌کند و بی محابا و با حد اکثر خشونت مردمی را که به صورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می‌کند ، بسیار متاسفیم.

وی به دولت و پلیس آمریکا نیز گفت: خشونت ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

موسوی از اجرایی شدن قانون اعطای تابعیت از طریق مادر ایرانی به فرزندانش ابراز خشنودی کرد و گفت: این موضوعی بود که باید اجرایی و عملیاتی می‌شد .

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به سفر اخیر معاون وزیر خارجه ایران به افغانستان و دیدار او  با مقامات سیاسی و غیرسیاسی مقامات افغانستان اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر به توافقاتی دست پیدا کردیم و قرار شد که اگر آنها سوء تفاهم و یا مدرک در ارتباط با اتفاق رخ داده در مورد اتباع افغانی در منطقه هریرود داشتند ، بفرستند تا جمهوری اسلامی آن را بررسی کند .
وی بار دیگر تاکید کرد: این اتفاق ناگوار در خاک ایران رخ نداده است و نیروهای مرزبانی ایران در آن دخالتی نداشته‌اند .
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به ادعای برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی آمریکا گفت : ما هر گونه دخالت در امور داخلی آمریکا  را رد می کنیم  ولی نمی‌توانیم در برابر اتفاقات رخ داده در آمریکا ابراز تأسف و نگرانی نکنیم .

موسوی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا با دفاع از این اقدام و با تاکید بر این که بر اساس تجارت مشروع بین المللی صورت گرفته است در پاسخ به این سوال که آیا ایران در صورتی که ونزوئلا در خواست کند بار دیگر این اتفاق خواهد افتاد گفت: اگر ونزوئلا در مورد  صادرات محموله‌های جدید تقاضایی را مطرح کند با تهمیداتی که اندیشیده شده و اندیشیده خواهند شد به این کشور و سایر کشورهای نیازمند به این محموله‌ها ما صادرات انجام خواهیم داد.

وی همچنین در مورد اظهارات مقامات آمریکایی در ارتباط با دخالت ایران در امور داخلی این کشور با توجه به اعتراضاتی که در ایالات‌ مختلف آمریکا در حال وقوع است گفت: ضرب المثل کافر همه را به کیش خود خواند در مورد این گونه اظهارات مصداق دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آن کشوری که علیه منافع دیگر کشورها اقدام می‌کند و در امور داخلی کشورها دخالت می‌کند و ابایی از بیان این موضوع ندارد دولت آمریکا است.

این دیپلمات کشورمان افزود : انجام این گونه فرافکنی‌ها ازسوی شخصی چون ترامپ بعید نیست او در اداره کشور خود با مشکلاتی رو به رو است و شکست خورده است  از جمله در ارتباط با کنترل شیوع ویروس کرونا در آمریکا.

موسوی با بیان این که این اتفاقات و اعتراضات نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صدای مردم این کشور است افزود: اکنون خفه کردن صداها به خفه کردن خود مردم تبدیل شده است و در این مورد ترامپ چاره‌ای جزاین ندارد که فرافکنی کند و ایران و سایر کشورها را متهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما هر گونه دخالت در امور داخلی آمریکا را رد می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از اتفاقات رخ داده ابراز نگرانی و تاسف نکنیم.

وی با اشاره به نقض حقوق بشر از سوی دولت آمریکا در جریان برخورد با اعتراضات اخیر در این کشور گفت:  آمریکایی‌ها مسائلی که سال‌ها به رخ دیگر کشورها می‌کشیدند را اکنون علیه مردم خود از جمله رنگین پوستان اعمال می‌کنند.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد آخرین وضعیت سیروس عسکری دانشمند ایرانی که در آمریکا در بازداشت به سر می‌برد گفت: موضوع پرونده ایشان تمام شده است و احتمال می‌دهیم ظرف دو الی سه روز آینده اگر مشکلی پیش نیاید و موانعی ایجاد نشود به کشور بازگردد.

وی افزود: برای ما امنیت ایرانی‌ها در زندان‌های اروپا و آمریکا که آنها را گروگان این کشورها می‌دانیم مهم است و وضعیت آنها را به صورت مرتب پیگیری می‌کنیم.

کلید واژه ها: سید عباس موسوی


( ۲ )

نظر شما :