احتمال سفر اردوغان به عراق در آینده نزدیک

۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۳۵ کد : ۱۹۹۲۲۷۳ سرخط اخبار

یک نماینده سابق عراقی از قصد رئیس جمهور ترکیه برای سفر به عراق در آینده نزدیک و رایزنی در خصوص هفت پرونده مورد اهتمام طرفین خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جاسم محمد جعفر» نماینده سابق ترکمن عراق امروز (شنبه) گفت که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قصد دارد در آینده نزدیک به عراق سفر کرده و در خصوص هفت پرونده از جمله سوریه و مسأله آب با مقامات بغداد رایزنی کند.

او به وبگاه المعلومه گفت که سفر رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به عراق مورد تأیید نیست و اغلب سفرهای مدیران سازمان‌های اطلاعاتی محرمانه و برای طرح مسائل امنیت ملی مشترک صورت می‌گیرد.

این نماینده نزدیک به دولت آنکارا، افزود: «هیأت‌های ترکیه‌ای همواره در عراق حضور دارند؛ به خصوص اینکه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه قصد سفر به عراق و طرح پرونده‌های مهم سیاسی را دارد.»

محمد جعفر همچنین گفت که اردوغان در سفر خویش، هفت پرونده را در دیدار با رؤسای قوای سه‌گانه عراق مطرح خواهد کرد که از جمله آن پرونده سوریه، همکاری اقتصادی، بازگشایی گذرگاهها، پ.ک.ک و همکاری مشترک بین دو کشور است. او مدعی شد که این سفر در ماه آینده صورت خواهد گرفت.

رئیس جمهور ترکیه در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ در تماس تلفنی با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق گفت که تمایل دارد در آینده نزدیک به بغداد سفر کرده تا راه‌های تقویت روابط دوجانبه در چارچوب تفاهم‌نامه‌های دوجانبه  را از نزدیک بررسی کند. الکاظمی نیز به طور رسمی از اردوغان برای سفر به عراق دعوت کرد.

روز گذشته وبگاه روسیا الیوم مدعی سفر «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به عراق و دیدار با شخصیت‌های سیاسی و دولتی این کشور شد. خبری که منابع عراقی آن را رد یا تأیید نکرده‌اند.

کلید واژه ها: عراق ترکیه


( ۳ )

نظر شما :