ظریف: اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است

۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۹۹۲۳۷۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است، تصریح کرد: اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند برخورد مناسبی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و در مقصد دوم سفرش و پس از حضور در ترکیه امروز (سه‌شنبه) وارد مسکو شد، بعد از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح مذاکرات انجام شده پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: دو تماس تلفنی بین دو رئیس جمهور و گفت‌وگوهای ویدئویی و تلفنی بین روسای کمیسیون مشترک انجام و روابط را به صورت جدی به پیش برده است و توافقات خوبی بین دو رئیس جمهور و دو رئیس کمیسیون مشترک و اعضای کمیسیون شکل گرفته و امیدواریم در جهت منافع دو ملت در ماه‌های آینده با سرعت بیشتری دنبال شود.

وزیر خارجه عنوان کرد: ایران و روسیه تماس‌های بسیار نزدیک و مفیدی داشتند در سوریه روند آستانه توانسته اوضاع را از خطرناک به قابل کنترل‌تر سوق دهد و تنها روند موجود همین روند آستانه است و ما و روسیه و ترکیه موظفیم این روند را ادامه دهیم.

ظریف همچنین بیان کرد: متاسفانه کشورهای غربی همواره ملاحظات سیاسی را حتی در کمک‌های انسانی در مبارزه با کرونا را به ملاحظات دیگر ترجیح دادند.

وی گفت: درباره افغانستان ما و روسیه نظرات مشترکی درباره ضرورت آشتی ملی هر چه سریع‌تر داریم و تلاش‌های خوبی را روسیه در این زمینه داشته که ایران همواره حمایت کرده است. درباره یمن و لیبی گفت‌وگوها و مشورت‌های ما ادامه خواهد داشت.

ظریف با بیان اینکه مبانی سیاست ایران و روسیه بر رعایت حقوق بین‌الملل است. اصلی که کشورهایی مثل آمریکا کاملا فراموش شده است، به بیانیه مشترک «اعلامیه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه ارتقای حقوق بین‌الملل» که به امضای او و لاوروف خواهد رسید اشاره و عنوان کرد: حقوق بین‌الملل  از نظر رژیم جدید آمریکا هیچ معنا و مفهومی ندارد و خروج از قوانین و مقررات بین‌المللی به یک روند تبدیل شده است.

 

 

*اگر آژانس بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند، برخورد مناسبی در آن زمینه خواهیم داشت

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: حرکت بسیار خطرناک آمریکا درباره برجام چه در آژانس و چه شورای امنیت موضوع بسیار نگران کننده‌ای است که ما و روسیه در این باره گفت‌وگو کردیم. در این خصوص همکاری نزدیکی در آینده بین ما و روسیه در وین و نیویورک خواهد بود. ایران همواره خواهان شفافیت در آژانس بوده است آمادگی این را ندارد که اجازه دهد کسانی که با اصل آژانس مخالفند و تمام تلاششان را کردند برجام را نابود کنند از طریق آژانس بتوانند این کار را انجام دهند.

وی گفت: آمادگی داریم از کمک روسیه و از همکاری روسیه برای ادامه شفافیت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کنیم. اگر آژانس بخواهد از روش‌های غیرمنطقی استفاده کند، برخورد مناسبی در آن زمینه خواهیم داشت.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که موافقت لاوروف را برای برگزاری نشست مجازی سران سه کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) دریافت کرده است و دیروز نیز موافقت ترکیه را دریافت کرده است.

ظریف همچنین عنوان کرد: به محض فراهم شدن شرایط لاوروف به ایران سفر خواهد کرد. خوشحالم در این شرایط توانستم این سفر را به روسیه انجام دهم.

*دبیرخانه ملل متحد و دبیرخانه آژانس در جهت منویات آمریکا و اسرائیل برای نابودی برجام عمل می‌کنند

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی از اقدامات مفید روسیه و چین استقبال کرد و عنوان کرد: واقعیت این است که آمریکا از قبل و حتی در دوران ریاست جمهوری قبلی برجام را اجرا نکرد و تمامی ایرادهای ممکن برای کمترین حد اجرای برجام استفاده کردند و در دوران ترامپ که رسما از برجام خارج شدند و از ابتدا اعلام کرد که هدف دولت ترامپ نابود کردن برجام است. نتانیاهو از روزی که برجام تصویب شد اعلام کرد که می‌خواهد برجام را نابود کند.

وی گفت: بسیار باعث تاسف است که دبیرخانه ملل متحد و دبیرخانه آژانس به جای اینکه در جهت حفظ برجام عمل کنند در جهت منویات آمریکا و اسرائیل برای نابودی برجام عمل می‌کنند. دبیرخانه تاکنون این جرات را پیدا نکرده در برابر اقدامات آمریکا واکنش نشان دهد. آنها جرات نمی‌کنند حرفی بر حق بزنند که با مواضع آمریکا سازگاری نداشته باشد. علاوه بر آن اقدام، یک اقدام عجیب دیگر کردند و بر خلاف تمام شواهد نام ائتلاف ضد یمن را از لیست گروه‌های کودک کش خارج کردند.

وزیر خارجه ایران افزود: اینها نشان می‌دهد آمریکا بیش از آنکه دارد مستقیما حقوق بین‌الملل را نابود می‌کند با فشار بر دبیرخانه‌های بین‌المللی این کار را می‌کند. ایران با شفافیت کامل با آژانس همکاری می‌کند. ۱۵ گزارش آژانس نشان داد ایران تعهداتش را صد در صد انجام داده است.

*اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است

ظریف تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است. فکر می‌کردیم آژانس باید برای اعتبار خود ارزش قائل شود. کماکان معتقد به شفافیت هستیم. از ابتکارات دولت روسیه برای تقویت همکاری ایران و آژانس استقبال می‌کنیم، ولی اجازه نخواهیم داد آژانس ابزاری شود برای سوء استفاده کسانی که می‌خواهند برجام را نابود کنند و هدفشان از بین بردن تمام تعهدات بین‌المللی است.

وی به سیاست خروج از تعهدات بین‌المللی چه آسمان‌های باز، برجام، سازمان جهانی بهداشت و کنوانسیون پاریس از سوی آمریکا اشاره کرد و افزود: اجازه نمی‌دهیم کشوری که سیاستش خروج از تعهدات بین‌المللی است از سازمان‌های بین‌المللی برای اعمال فشار بر ایران استفاده کند.

وزیر خارجه ایران درباره برقراری رفت و آمدها بین مردم ایران و روسیه گفت: ملاحظه سلامتی مردم ایران و روسیه مهمترین ملاحظه است و دو کشور متعهد هستند. روابط تجاری دو کشور در دوران کرونا ادامه داشته و خواهد داشت. گفت‌وگوها بین مسئولان دو کشور برای رفت و آمد افراد، تجار و توریست‌ها ادامه خواهد یافت.

*از گفت‌وگوها و تلاش‌های روسیه و ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی حمایت می‌کنیم

ظریف درباره اجلاس سران آستانه قبل از برگزاری گفت‌وگوهای کمیته قانون اساسی در ژنو نیز بیان کرد: امیدوارم با این تصمیمی که دیروز و امروز گرفتیم برای برگزاری اجلاس مجازی سران قبل از اجلاس حضوری، بتوانیم اجلاس مجازی را قبل از برگزاری نشست اوت داشته باشیم. البته همکاران ما در مشورت خواهند بود برای کمک به روند کمیته قانون اساسی به عنوان سه کشور ضامن روند کمک خواهیم کرد کمیته قانون اساسی به خوبی پیش برود. 

وی درباره نقش روسیه و ابتکارها برای حل بحران‌ها گفت: امیدواریم این ابتکارها بتوانند به آرامش و ثبات بینجامد و از گفت‌وگوها و تلاش‌های روسیه و ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی حمایت می‌کنیم و امیدواریم حکومت قانونی لیبی آرامشی را برای مردم لیبی به همراه بیاورد.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


نظر شما :