آمریکا چهار رسانه چینی دیگر را به عنوان عناصر خارجی معرفی کرد

۰۳ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۸ کد : ۱۹۹۲۵۶۲ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن چهار رسانه چینی تحت حمایت دولت پکن را به اتهام ترویج تبلیغات به عنوان "عناصر خارجی" در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت: به منظور تضمین شفاف‌سازی هر چه بیشتر عملیات‌های حزب کمونیست چین در آمریکا، دستور معرفی چهار رسانه چینی دیگر به عنوان "عناصر خارجی" را صادر کردم.  

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این دستور در خصوص تلویزیون مرکزی چین، سرویس خبری چین، روزنامه خلق چین و روزنامه گلوبال تایمز اعمال می‌شود.

وی در بیانیه‌ای گفت: طی دهه گذشته و به ویژه در دوران ریاست جمهوری شی جینپینگ، حزب کمونیست چین مجددا رسانه‌های تبلیغاتی دولتی کشورش را در غالب خبرگزاری‌ها سازماندهی کرده و حتی نسبت به قبل کنترل بیشتری بر آنها داشته است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، پکن دفعه گذشته با لغو اعتبارنامه خبرنگاران آمریکایی روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه وال استریت ژورنال و روزنامه واشنگتن پست که انقضای اعتبارنامه‌هایشان تا پایان ۲۰۲۰ بود، به این مساله واکنش نشان داده بود.

وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرده بود که با پنج خبرگزاری مهم دولتی چین همانند سفارتخانه‌های خارجی برخورد می‌کند به طوری که آنها از این پس ملزم هستند تا فهرست استخدام و اخراج تمامی کارمندان‌شان را اعلام و اموال‌شان در آمریکا را در وزارت امور خارجه به ثبت برسانند. این پنج رسانه شامل خبرگزاری "شینهوا"، شبکه تلویزیونی "چاینا گلوبال"، رادیو بین‌المللی چین، روزنامه "چاینا دیلی" و شرکت توسعه رسانه‌ای "های تیان" بودند. در حال حاضر این چهار رسانه چینی نیز به این فهرست اضافه شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مارس اعلام کرد که تعداد شهروندان چین که برای این پنج رسانه کار می‌کنند را به ۱۰۰ تن کاهش خواهد داد. در آن زمان حدود ۱۶۰ شهروند چینی مشغول فعالیت در این رسانه‌ها وجود داشت.

هنوز مشخص نیست که آیا این پنج رسانه از دستورات وزارت امور خارجه آمریکا پیروی کرده‌اند یا خیر و آیا این کاهش تعداد پرسنل برای درخصوص این چهار رسانه جدید نیز اعمال می‌شود یا خیر.

این در حالی است که یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا به پایگاه خبری هیل گفت که در حال حاضر کاهش تعداد پرسنل برای این چهار رسانه در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: با این حال ما حق داریم تا در آینده اقدامات بیشتری انجام دهیم.

این اقدام جدید آمریکا احتمالا روابط میان پکن و واشنگتن را بیش از پیش خدشه‌دار می‌کند؛ روابطی که در حال حاضر به خاطر پاندمی ویروس کرونا، اقدامات چین برای اعمال قدرت بیشتر بر هنگ‌کنگ و تلاش‌ها برای حفظ توافق تجاری میان این دو کشور شدیدا خدشه‌دار شده است.

کلید واژه ها: چین و امریکا


نظر شما :