تهران فعلا راهبرد تغییر تاکتیک به کار برده است

مالکیِ غمگینِ ایران

۱۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۹۲۸۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
هدف اصلی ایران در عراق، ادامه سیطره شیعیان بر قدرت در عراق است در حالی که هدف گروه های شیعه عراقی، باقی ماندن در قدرت به منظور حفظ منافع زودگذر و شخصی است حتی اگر تامین این منافع به زیان عراق و بقاء آن باشد.
مالکیِ غمگینِ ایران

نویسنده: حسن فحص

دیپلماسی ایرانی: ایران در برابر بحران عراق پس از استعفای عادل عبدالمهدی دو گزینه بیشتر نداشت: یا باید به طور کامل از صحنه عراق خارج می شد که به معنای قبول شکست بود یا این که باید در برابر طوفان اعتراضات مردمی و کاهش حمایت عراقی ها از ایران به علت عملکرد متحدان این کشور در عراق، به ناچار خم می شد.

پس از استعفای عبدالمهدی، آمریکا به شکلی آشکار همه توان خود را بسیج کرد تا به ایران اجازه ندهد به تنها بازیگردان صحنه عراق تبدیل شود بلکه این کشور را مجبور کند نامزدی را خارج از چارچوب های قبلی اش، برای نخست وزیری عراق بپذیرد. این گونه بود که ایران در برابر چالش ها و فشارها، راهبرد عقب نشینی تاکتیکی را انتخاب و با نخست وزیری مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق موافقت کرد و چشم خود را به روی ملاحظاتی که درباره عملکرد و رویکرد او داشت، بست.

هم پیمانان ایران در عراق به منافع زودگذر خود فکر می کردند بدون آن که به خطراتی که موجودیت آنها را تهدید می کرد و موجب برداشته شدن چتر حمایت ایران از آنان برای ادامه حضور در قدرت می شد، توجه داشته باشند.

هدف اصلی ایران در عراق، ادامه سیطره شیعیان بر قدرت در عراق است در حالی که هدف گروه های شیعه عراقی، باقی ماندن در قدرت به منظور حفظ منافع زودگذر و شخصی است حتی اگر تامین این منافع به زیان عراق و بقاء آن باشد.

بعد از حادثه ترور سردار قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد، سران احزاب و گروه های وابسته به ایران به فکر ارتقاء نقش و نفوذ خود در تصمیم گیری های سیاسی افتادند زیرا معتقد بودند ایران برای پر کردن خلأیی که با حذف سلیمانی ایجاد شد، به زمان نیاز دارد تا تعادل خود را بازیابد. آنها گمان کردند می توانند به باج خواهی سیاسی به ویژه از ایران رو آورند تا به مراکز قدرت و تصمیم گیری بازگردند.

در بحبوحه کشمکش بین احزاب شیعه عراقی و سردرگمی ایران پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق احساس کرد که فرصت خوبی برای عمل کردن به صورت مستقل و تحمیل خواست و اراده خود بر روند سیاسی عراق بدون نیاز به حامی خارجی، به دست آورده است. نوری المالکی برای آن که به رأس هرم قدرت در عراق بازگردد، ابتدا شماری از افراد نزدیک به خود را برای نخست وزیری نامزد کرد ولی در پشت پرده در مسیر رسیدن آنان به سمت نخست وزیری مانع تراشی کرد با این هدف که در نهایت خود را به عنوان گزینه خروج از بحران خلاء پست نخست وزیری معرفی کند. ولی این طرح او با مخالفت گسترده تظاهرات کنندگان و برخی قدرت های بین المللی و همچنین برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مواجه شد.

پس از آن که ایران تصمیم خود برای موافقت با نخست وزیری مصطفی الکاظمی را از طریق علی شمخانی و اسماعیل قاآنی به احزاب و گروه های مورد حمایت خود در عراق اطلاع داد، نوری المالکی، دبیرکل حزب الدعوه که احساس می کرد تهران او را رها کرده است به حدی ناامید شد که تعادل سیاسی خود را از دست داد و به ایران پیام داد که در پارلمان از نخست وزیری الکاظمی حمایت نخواهد کرد. عملکرد سلطه جویانه نوری المالکی علاوه بر ناخرسند کردن تهران، موجب شد حزب الدعوه به عنوان یکی از نمادهای اسلام سیاسی در عراق نیز آسیب ببیند و به همین علت شماری از رهبران این حزب درصدد یافتن ساز و کارهایی برای نجات حزب و خارج کردن آن از مسیر سراشیبی برآمدند که نتیجه رفتارهای حذفی و عملکرد سلطه جویانه المالکی بود.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق ایران و عراق نوری المالکی مصطفی الکاظمی


( ۳۷ )

نظر شما :

افخمی ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۷
شما ایندیپندت عربی را می شناسید که هر مزخرفی از آن را باز نشر می دهید؟ اگر یک سایتی از مغولستان بود اشکالی در آن نمی دیدم ولی نه سایتی از کشوری مثل ایران که هزاران ایرانی در عراق وبلعکس عراقی در ایران زندگی می کنند. شما مرا یاد خبری در مطبوعات امروز انداختید که قائم مقام رئیس رادیو و تلویزیون از فضای مجازی گله مند بود که برای رسانه ملی ایجاد دردسر کرده است. این جناب مدیر قائم مقام !!!! هنوز متوجه نشده که فضای مجازی امروزه تبدیل به بزرگترین رسانه شده و مدت هاست که رسانه های سنتی همانند مطبوعات و رادیو و تلویزیون را درنوردیده است. منتظر ترجمه مطلب بعدی از ایندپندت عربی !!!! هستم.
سورنا تبریزی ۱۳ تیر ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۲
فشار امریکا نیز ناشی از فشار تظاهرات جوانان عراقی (قشر غیر مذهبی و عرب) خصوصا در مناطق جنوبی بود. دکترین دقیق جمهوری اسلامی "راهبرد سرو" نامیده میشود. درخت سرو در برابر طوفانها راست نمی ایستد و به تکانه های طوفان تن میدهد تا بقایش حفظ شود. سرو هرگز بر اثر طوفان از ریشه کنده نمیشود. فرماندهان سپاه قدس از دور اوضاع را زیر نظر دارند و سعی در تثبیت کامل حشد الشعبی در نظام سیاسی عراق دارند. همچنین این موضوع که حشد مستقل از چارچوب نخست وزیر عمل میکند زیرا جزئی از مقاومت است هم احتیاج به زمان و کار دارد. آقای محمد الکوثرانی نیز در انجام وظایف محوله ماهرانه عمل کرده پس نیازی نیست ما در آنجا رژه قدرت انجام دهیم. در ضمن عراق کشوری نیست که بتواند مدت زیادی یک دولت-ملت بماند پس به صلاح نیست میدان خالی شود. تمرکز روی حشد و تقویت آن در مناطق عربی و همچنین کمک به اتحادیه میهنی خصوصا شخص بافل طالبانی -که اصلی ترین متحد کرد ایران است- مهمترین برنامه ی ایران برای کوتاه مدت است. دور نگه داشتن خرپول های سعودی و خرابکاران عبری هم که یک راهبرد کلی و عمومی است که همیشه در منطقه بوده. درود ما بر دلاور مردان نیروی قدس که اتفاقا بیشتر اهل کیاست و سیاستند تا جنگ.