فرمانده سنتکام از گزارش نیویورک‌تایمز درباره افغانستان ابراز نگرانی کرد

۱۸ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۸ کد : ۱۹۹۳۰۳۳ سرخط اخبار

فرمانده سازمان آمریکایی سنتکام -که ایران آن را تروریستی می‌داند- با ابراز نگرانی از گزارش نیویورک‌تایمز مبنی بر مشوق مالی مسکو برای هدف گرفتن نظامیان آمریکایی در افغانستان، گفت، مدرک کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در ادامه واکنش‌های مختلف به گزارش ادعایی روزنامه «نیویورک‌تایمز» درباره تعیین جایزه توسط مسکو برای شبه‌نظامیان افغان جهت حمله به نظامیان آمریکایی، این بار ژنرال ارشد واشنگتن درباره آن ابراز نگرانی کرد.

«فرانک مک‌کنزی» رئیس سازمان موسوم به «ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا» (سنتکام) که در پی ترور سردار قاسم سلیمانی، ایران آن را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد، بامداد امروز (چهارشنبه به وقت تهران) اذعان کرد اطلاعات ارائه شده در گزارش نیویورک‌تایمز، به قدری محکم و قوی نبود که در دادگاه ارائه شود.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، مک‌کنزی طی نشست خبری حین پرواز به منطقه غرب آسیا، توضیح داد: «این اطلاعات برای من اثبات نشد. البته به قدری اثبات شد که نگرانم کند. اما به اندازه کافی برای ارائه شدن در دادگاه نبود».

سی‌ان‌ان همچنین نوشت که این اولین باری بود که یک مقام پنتاگون رسماً به سوالاتی درباره مسائل اطلاعاتی آمریکا با ارزیابی دخالت‌های روسیه پاسخ می‌داد.

وی با ابراز نگرانی شدید از گزارش نیویو‌ر‌ک‌تایمز، اظهار داشت: «من فرمانده‌ای میدانی هستم و این [گزارش] برایم بسیار نگران‌کننده است. فقط پیوند عِلّی در اینجا ندیدم. ما اقدامات جدی محافظتی را در همه حال در افغانستان انجام می‌دهیم».

این نظامی ارشد آمریکایی اما تصریح کرد که مطمئن نیست برنامه مشوق مالی روس‌ها، باعث کشته شدن نظامیان آمریکایی در افغانستان بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز هفته قبل در گزارشی مدعی شد یک واحد ناشناس اطلاعاتی ارتش روسیه شبه‌نظامیان طالبان را برانگیخته تا در ازای دریافت پاداش نقدی، علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت هدایت آمریکا که در افغانستان حضور دارند، عملیات انجام دهد.

هفته پیش نیز وزارت دفاع آمریکا و مشاور امنیت ملی کاخ سفید با رد گزارش ادعایی نیویورک‌تایمز، تایید کرده بودند که هیچ مدرکی در این باره ندارند.

این در حالی است که «زمیر کابُلوف» یکی از سخنگوهای وزارت خارجه روسیه با رد این گزارش ادعایی، تاکید کرد: «ما به مدرک نیاز داریم، اما هیچ اثباتی در این باره وجود ندارد. این [گزارش‌ها] ادعاها و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس است». 


نظر شما :