تحرکات امارات با تبانی خلیفه حفتر و پسرانش برای غارت طلای جنوب لیبی

۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۷ کد : ۱۹۹۴۲۸۳ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: با گذشت زمان نقش امارات و حجم مشارکت آن در برخی از بحران های خاورمیانه مشخص می شود.

با وجود اینکه حمایت امارات از ژنرال خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان شرق لیبی و ارسال سلاح و رزمنده از چاد، سوریه و سودان به لیبی بر هیچ کس پوشیده نیست اما یکی از جوانب دیگری که برخی منابع خاص آن را فاش کردند تحرکات امارات با هماهنگی حفتر و پسرانش برای غارت طلای جنوب لیبی است.

برخی منابع آگاه در گفت وگویی با «العربی الجدید» از دیدار محرمانه مسئولان بلند پایه امارات با پسر خلیفه حفتر و عبدالرحمن الکیلانی، فرمانده گردان السلام در شهر الکفرة در جنوب لیبی خبر دادند.

این منابع گفتند در هفته گذشته یک هواپیمای مسئولان اماراتی در شرق لیبی به زمین نشست تا مسئولان اماراتی با صدام فرزند پسر خلیفه حفتر دیدار کنند؛ این دیدار برای آن بود تا توافق میان سه طرف صورت بگیرد تا حجم زیادی از طلای استخراج شده از کوه «العوینات» در مثلث مرزی لیبی، سودان و مصر با کمک شبه نظامیان تحت فرماندهی الکیلانی به امارات برده شود.

بخش دیگری از این توافق به تامین امنیت افراد اماراتی عامل در عملیات حفاری در منطقه برای کشف طلا مربوط است.

منابع آگاه اشاره کردند که این توافق همچنین شامل اقدام گروه شبه نظامی السلام در شهر الکفره برای تامین خودرو و سلاح برای این تیم اماراتی علاوه بر سپردن تعدادی از نیروهای شبه نظامی برای تامین امنیت عملیات استخراج طلا می شود.

رشته کوه های العوینات که سرشار از طلا است در جنوب شرق لیبی قرار دارد، این رشته کوه ها به مساحت 1500 کیلومتر در سه کشور لیبی، مصر و سودان واقع شده اند از آنجا که 60 درصد آن در لیبی و 40 درصد دیگر در مرزهای مصر و سودان قرار دارد.

اخیرا عملیات های استخراج طلا در این کوه افزایش یافته است زیرا امنیت چندانی در این منطقه وجود ندارد و گروه های مسلح لیبی و برخی باندهای تبهکار سودانی و چادی به این مناطق آمده و اقدام به سرقت طلا می کند.

پس از آنکه گزارشی از سوی شورای جهانی طلا مبنی بر اینکه کوه های العوینات دومین منبع طلا در قاره آفریقا است امارات بر آن شد تا با توجه به سهولت استخراج طلا در این کوه و عدم نیاز به ماشین آلات تخصصی و نبود نیروهای دولت لیبی در این منطقه، برای غارت طلا این کوه اقدام کند.

دو منطقه «کوری ادری» و «الطینة» جزء مناطق مرزی سرشار از معادن طلا است.

پیش از این گزارش هایی بین المللی منتشر شده بود مبنی بر اینکه ابوظبی از طریق حمیدتی، فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع در سودان کنترل بسیاری از معادن طلا در دارفور و مناطق دیگری از سودان را به دست گرفته است.

بر اساس گزارش های بین المللی، امارات بزرگ ترین کشور وارد کننده طلا از سودان است از آنجا که 99.2 درصد صادرات طلای سودان را به خود اختصاص داده است.

برخی گزارش ها نیز حاکی از آن است که امارات در توافقی با حمیدتی در مقابل دادن پول و سلاح به حمیدتی، رزمنده و نیروهای مزدور برای جنگ در لیبی می فرستد.


( ۴ )

نظر شما :