نبیه بری: مذاکرات ترسیم مرزهای آبی با اسرائیل تقریبا نهایی شده است

۲۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۸ کد : ۱۹۹۴۵۴۰ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، در مصاحبه ای تأکید کرد که موضوع ترسیم مرزهای آبی لبنان با اسرائیل به مراحل تقریبا نهایی رسیده و فقط زمان اعلام رسمی آن مانده است.

بری در مصاحبه با نشریه لبنانی «المدن» گفت که در سفر اخیر «دیوید هیل»، معاون وزیر خارجه امریکا به بیروت، مذاکرات سازنده ای درباره این موضوع داشته و افزود که رایزنی ها در این باره  رو به اتمام است.

او گفت که از 11 سال پیش این پرونده به دست اوست و تاکنون 5 مقام امریکایی تغییر کرده اند اما او در جای خودش است و افزود که ازجانب میشل عون مأمور پیگیری این موضوع شده است.

رئیس مجلس لبنان تأکید کرد که این مذاکرات که با واسطه ایالات متحده جریان دارد تقریبا به مراحل نهایی رسیده و در انتظار تعیین موعد اعلام رسمی آن و تعیین سازوکارهای اجرای است «که پس از آن دیگر به من ربطی ندارد و دستگاه اجرایی مسئول آن می شود، این را به مکرون هم گفتم».

نبیه بری که از وی به مرد راه حل ها در لبنان یاد می شود درباره بحران کنونی سیاسی در لبنان در پی انفجار در بندر بیروت هم گفت که از نظر وی تنها راه حل تشکیل «دولت مدنی به دور از همه نزاع های طایفه ای» است و افزود که در قانون اساسی لبنان بر تشکیل چنین دولتی تصریح شده و نیازی به تعدیل قانون یا معاهده طائف وجود ندارد.

او تنها و تنها مأموریت هر دولت جدیدی در لبنان را اصلاحات دانست و گفت که اصلاحات هم ضرورت داخلی و هم مطالبه خارجی است و افزود که پیشنهاد او همچنان نخست وزیری «سعد الحریری» است و تأکید کرد که وی حق ندارد از این مسئولیت سر باززند.

رئیس مجلس لبنان تشکیل دولت را گام اول برای حل مشکلات این کشور دانست و گفت که کشور نیازمند یک عمل جراحی در سطح نظام حکومت است و در حال حاضر در بخش مراقبت های ویژه به سر می برد و باید ایمنی آن را با تشکیل دولت و با اجرای اصلاحات بالا برد.

او همچنین پیشنهاد کرد که مجلس نمایندگان و مجلس سنا به صورت نصف مسلمان و نصف مسیحی بدون تعیین نسبت فرقه های مسیحی و مسلمان تشکیل شود و گفت که بهترین راه آن است که کل لبنان یا هر استان را یک دایره انتخاباتی فرض کنیم که در این صورت رقابت حالت ملی و نه فرقه ای پیدا می کند.


نظر شما :