سوابق و مواضع «بدر بن حمد البوسعیدی»، وزیر امور خارجه جدید عمان

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۹۴۵۷۹ سرخط اخبار

میدل ایست نیوز: سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان روز گذشته در فرمانی ضمن ایجاد تغییرات در کابینه این کشور، «یوسف بن علوی»، را پس از 23 سال تصدی وزارت امور خارجه، از سمتش برکنار و «بدر بن حمد البوسعیدی» را جایگزین وی کرد.

بن حمد البوسعیدی پیش از تصدی ریاست دستگاه دیپلماسی، مناصبی در وزارت امور خارجه از جمله قائم‌مقام این وزارتخانه را برعهده داشته است.

البوسعیدی در 2019 میلادی نشان «لژیون ملی افتخار»، را از «ایمانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه در تقدیر از تلاش‌ها و نقش‌آفرینی‌های وی در تقویت مناسبات عمان و فرانسه دریافت کرد، البوسعیدی در سال 2015 هم نشان افتخار ایتالیا را دریافت کرده است.

وی در همان سال ریاست هیات عمانی را در نشست کمیته مشترک روابط برلین و مسقط در مقر وزارت امور خارجه آلمان در پایتخت این کشور را برعهده داشت، ریاست هیات آلمانی را هم «مارکس اددر»، قائم‌مقام وزارت امور خارجه آلمان عهده‌دار بود که به امضای بیانیه مشترک همکاری فرهنگی و رسانه‌ای میان دو کشور انجامید.

البوسعیدی پیشتر در یکی از سخنرانی‌های خود تصریح کرده بود که دیپلماسی عمان متکی بر اصول اساسی برخاسته از تجربه تاریخی این کشور است، مسقط همواره برای حل منازعات با تکیه بر شیوه‌های مسالمت‌آمیز تلاش می‌کند و خواهان در پیش گرفتن سیاست حُسن هم‌جواری و باز گذاشتن کانال‌های گفت‌وگو برای تحقق تفاهم و یافتن راهکارهای کارگشا و مفید برای همگان است، عمان همیشه در پیش گرفتن شیوه گفتمان و تفاهم و ایجاد مناسبات متقابل را ترجیح داده است و این روش را قوی‌ترین پایه و اساس صلح، امنیت و ثبات می داند.

وزیر امور خارجه جدید عمان همچنین بر اهمیت نقش این کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد و اظهار داشت: تعامل با مسائل مختلف نشانگر نگاه مثبت عمان است که بر اصل برابری و شفافیت در تعامل با همه کشورهای جهان و مسائل منطقه‌ای تاکید دارد.

البوسعیدی تصریح کرد: مناسبات بین‌المللی و منافع مشترک ایجاب می‌کند که ما مواضع مثبتی در راستای کمک به کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در حفظ صلح، امنیت و ثبات منطقه اتخاذ کنیم.

وی درباره تحریم چهار کشور عربی علیه قطر به اتهام حمایت از تروریسم، گفت: تلاش‌هایی برای حل و فصل این بحران و نزدیک‌سازی دیدگاه‌های کشورهای مذکور در کنار تلاش‌های کویت در جریان است.

البوسعیدی ادامه داد: عمان یقین دارد که این تلاش‌ها به راهکارهایی برای کمک به حل اختلافات منجر خواهد شد، مسقط همواره از گفت‌وگو و تلاش برای منافع منطقه و محافظت از بیت خلیجی حمایت کرده و می کند و امیدوار است که این تلاش‌ها با موفقیت همراه باشد.

رئیس جدید دستگاه دیپلماسی عمان درباره وضعیت یمن گفت: موضع ما در حمایت از تلاش‌های فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روشن و واضح است، ما از طرف‌های درگیر می خواهیم به جنگ پایان دهند و برای آتش‌بس و صلح تلاش کنند.


( ۲ )

نظر شما :