برترین خلبانان ایران در دوران دفاع مقدس / تصاویر

۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۸ کد : ۱۹۹۵۴۷۷ سرخط اخبار

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: خلبانان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس از افرادی بودند که نقش بسیاری در پیروزی ایران در این هشت سال داشتند.

 دفاع مقدس عرصه بروز و ظهور استعداد جوانان ایرانی است که با دست خالی در مقابل رژیم بعثی عراق که ۴۳ کشور جهان از آن حمایت می‌کردند، ایستادند؛ در این عرصه رشادت‌های بسیاری انجام شده که از طریق آن‌ها دشمن بعثی شکست خورده و به گواه اسناد تاریخی و برخلاف سایر جنگ‌های تاریخ ایران حتی یک وجب هم از خاک کشورمان کم نشده است.  

این جوانان که همه از نخبگان نظامی دنیا محسوب می‌شوند توانستند عملیات‌های بسیاری را طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیات‌ها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند. یکی از این گروه‌ها خلبانان بودند که برخی چهره‌های آن‌ها را می‌شناسیم و برخی دیگر نیز ناشناخته مانده اند؛ پس لازم است با آن ها بیشتر آشنا شویم.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرتیپ خلبان شهید فریدون ذوالفقاری

شهید فریدون ذوالفقاری یکی از نخبگان نظامی کشورمان است که در هنگام آغاز جنگ تحمیلی فرمانده اسکادران هوایی پایگاه یکم شکاری مهرآباد را برعهده داشت. او که از خلبانان هواپیمای RF-۵ بود بارها توانست با انجام پروازهای خطرناک به عمق خاک دشمن نفوذ کند و از کلیدی‌ترین مواضع دشمن مانند پالایشگاه ها، پل‌ها و سایت‌های پدافندی عکس هوایی گرفت. اما شاید شاخص‌ترین کار آن را بتوان عکس گرفتن وی از کاخ ریاست جمهوری عراق دانست.  

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرتیپ خلبان محمود اسکندری

او هنوز هم به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی جهان یکی از موفق‌ترین و بهترین خلبانان جنگنده فانتوم (F-۴) است. او در بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس مانند انهدام پل اروند، اچ ۳، حمله  به بغداد پیش از اجلاس سران عدم تعهد، بمباران پالایشگاه کرکوک، بمباران ایستگاه راداری تموز و بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس  نقش اصلی را برعهده داشت. اما در حوزه عملیات، مهم‌ترین عملیات امیر سرتیپ اسکندری را می‌توان ایفای نقش موثر در انهدام پل اروند رود دانست که خرمشهر را به عراق متصل و به لشکر ۱۱ بعث عراق برای جابجایی تجهیزات و ادوات جنگی و همچنین عقب نشینی احتمالی کمک می‌کرد.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرتیپ خلبان اسکندری در عملیات اچ ۳ یا حمله به الولید نیز نقش بسیار مهم و راهبردی داشت. ماجرا هم از این قرار بود که یک فروند از هواپیماهای فانتوم به خلبانی شهید خضرایی و کابین عقبی اصغر باقری توسط  پدافند هوایی مورد هدف قرار گرفت. آسیب دیدگی این هواپیما به حدی بود که سیستم هیدرولیک آن آسیب دیده بود و قادر به سوخت گیری نبود. به همین دلیل و با توجه به نزدیکی فاصله به سوریه این فانتوم در سوریه فرود آمد.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

دو نفر از خلبانان زبده ایرانی به نام‌های محمود اسکندری و محمد جوانمردی عازم سوریه شدند تا هواپیمای ایرانی را که پس از طی دوره چهار ماهه تعمیرات آماده پرواز بود را به ایران باز گردانند. هر کدام از هواپیماهای جنگنده باید پس از اورهال تست شوند تا بتوانند به خوبی پرواز کنند. اما این دو خلبان ایرانی با موفقیت کامل و زیر آتش سنگین پدافند عراق این فانتوم ایرانی را به سلامت به خاک کشورمان بازگرداندند.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید علیرضا یاسینی

امیر سرلشکر خلبان یاسینی از رکوردداران پرواز در دفاع مقدس بود که در کارنامه او در حدود ۲ هزار و ۷۵۹ ساعت پرواز عملیاتی و حضور در بیش از ۹۰ عملیات در عمق خاک دشمن  به چشم می‌خورد. رکورد دیگر شهید یاسینی در دوران دفاع مقدس پرواز با هواپیماهای F-۴، F-۵، میگ ۲۹، سوخو ۲۴ و پی ۳ اف بود که شاید کم‌تر خلبانی چنین رکوردی را داشته باشد. البته شهید یاسینی در طول دفاع مقدس با وجود اینکه ۵۵ درصد جانبازی داشت و فرمانده یکی از پایگاه‌های شکاری بود، تا آخرین روزهای جنگ دست از پرواز نکشید. بسیاری از کارشناسان نظامی او را سرسخت‌ترین خلبان ایرانی می‌دانند.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرتیپ خلبان جلیل زندی

امیر سرتیپ زندی پرافتخاترین و برترین خلبان تام کت اف ۱۴ در دنیاست که ۹ پیروزی قطعی و ۲ پیروزی احتمالی را به دست آورده است. شکارهای او عبارتند از ۴ فروند میگ ۲۳، ۲ فروند سوخو ۲۲، ۲ فروند میگ ۲۱ و ۳ فروند میراژ اف ۱. البته امیر سرتیپ زندی معتقد است که ۱۶ فروند از جنگنده‌های دشمن را ساقط کرده است. تک خال نیروی هوایی ارتش ایران در دوران دفاع مقدس به تنهایی ۲ درصد از نیروی هوایی عراق را منهدم کرد.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی 

امیر سرتیپ خلبان منوچهر محققی از رکورداران پرواز در دوران دفاع مقدس است. ۱۸۲ بار وارد خاک دشمن بعثی شد و مواضع آن ها را بمباران کرد. او از روز اول جنگ که فرمانده یک دسته ۴۰ فروندی در کمان ۹۹ بود تا آخرین روز جنگ در حدود یک هزار ساعت پرواز جنگی داشت. بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس بدون حضور محققی به نتیجه دلخواه نمی‌رسید.  

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرلشکر خلبان حسین خلعتبری

امیر سرلشکر خلبان شهید حسین خلعتبری یکی از نخبگان دفاع مقدس است که در بسیاری از عملیات‌های مهم مانند حمله به اچ ۳ و یا کمان ۹۹ نقش اساسی داشت و بسیاری از مکان‌های مهم دشمن مانند پل العماره و پالایشگاه بصره را نیز منهدم کرده بود. البته شهرت امیر خلعتبری بیشتر به دلیل حضور در عملیات مروارید است، او استاد بلامنازع استفاده از موشک ماوریک بود و در این عملیات با استفاده از موشک‌های ماوریک بخش گسترده‌ای از توان دریایی عراق را نابود کرد.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید عباس بابایی

او یک نمونه کامل از یک فرمانده ایرانی بود. شهید بابایی با وجود اینکه از سال‌های نخست دفاع مقدس سمت فرماندهی داشت، اما هیچ گاه پرواز را رها نکرد و در سال‌های جنگ بیش از ۳ هزار ساعت پرواز با هواپیماهای مختلف را  انجام داد که حاصل آن اجرای موفق ۶۰ عملیات دفاع مقدس است.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

یکی از ابتکارات و خلاقیت‌های مهم شهید بابایی پس از ایجاد قرارگاه رعد، ایجاد تاکتیک‌های منحصر به فردی بود که حاصل آن کاهش تلفات هواپیماهای ایرانی است.  

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرلشکر خلبان علی اکبر شیرودی

شهید شیرودی بیشترین ساعت پرواز را در بین خلبان‌های کبرا داشت. با وجود اینکه بیش از ۴۰ بار سانحه دیده بود و بالگردش هم بیش از ۳۰۰ بار گلوله خورده بود، اما همچنان به پرواز ادامه می‌داد و در عملیات‌های بسیاری حاضر بود. شهید شیرودی یک سال بعد از آغاز دفاع مقدس به شهادت رسید، اما در همان چند ماه به قدری درخشید که از ستارگان دفاع مقدس به شمار می‌رود. یکی از درخشان‌ترین عملیات‌های او در دفاع مقدس، عملیات دفاع از سرپل ذهاب بود که او موفق شد تا ۴۷ تانک عراقی را در ۳ روز نابود کند.

خلبانان برتر ایران در دفاع مقدس چه افرادی بودند؟

امیر سرلشکر خلبان شهید عباس دوران

شهید عباس دوران یکی از برترین خلبانان دفاع مقدس است که در کم تر از دو سال، حدود ۱۲۰ سورت پرواز برون مرزی موفق انجام داد. فرماندهان دفاع مقدس در بیشتر مواقع برای تضمین موفقیت عملیات‌ها گزینه‌ای جز عباس دوران نداشتند. برای همین هم او را برای عملیات بغداد انتخاب کردند و او بود که توانست هیمنه صدام را دقیقا پیش از اجرای بزرگ‌ترین مانور سیاسی خود از بین ببرد و او را به یکی از موفق‌ترین خلبانان دفاع مقدس تبدیل کند.

27215


( ۷۱ )

نظر شما :

بانوی ایرانی ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۰:۵۲
ایران سرزمین سلحشوران و قهرمانان ملی است ، درود به روح پاک تمام شهدای دفاع مقدس ، مرگ بر دشمنان ایران .
ایرج ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۵
برای جامعهء رسانه ای کشور - بویژه صدا و سیما - متاسفم که قهرمانایی مثل تیمسار محمود اسکندری هنوز ناشناخته و غریب هستن.