لاوروف: "قانون سزار" شهروندان سوری را هدف گرفته/تعامل آمریکا با کردها عواقب فاجعه باری دارد

۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۹۵۵۲۵ سرخط اخبار

وزیر خارجه روسیه هشدار داد، روشی که آمریکا در قبال کردهای سوریه در پیش گرفته عواقب فاجعه‌باری برای کل منطقه دارد.

به گزارش ایسنا، سرگئی لاوروف،وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما نگران اوضاع اراضی شرق فرات که تحت سیطره کردهاست هستیم. نظامیان آمریکایی که آنجا مستقر هستند، مسئولیت تشویق کردها برای افزایش خواسته‌هایشان درباره جدایی‌طلبی را برعهده دارند. آمریکایی‌ها کردها را علیه دولت سوریه تحریک می‌کنند و تمایلشان برای مذاکره با دمشق را از بین می‌برند. این مسئله نگرانی زیادی را ایجاد می‌کند نه صرفا از نظر وحدت اراضی سوریه بلکه از نظر افزایش میزان انفجار مسئله کردها به خاطر رفتارهای آمریکا.

لاوروف گفت: این پرونده نه تنها برای سوریه بلکه برای عراق، ترکیه و ایران نیز پرونده مهمی است و این بازی خطرناکی در منطقه است. آمریکایی‌ها مثل همیشه چنین اقداماتی انجام می‌دهند تا آشوب ایجاد کنند. آن‌ها به نتایج رفتار خود نمی‌اندیشند. اگر همچنان به گرایشات جدایی‌طلبانه کردها دامن بزنند احتمالا عواقب فاجعه‌باری برای منطقه داشته باشد. 

لاوروف در این راستا به قراردادی میان کردها و یک شرکت آمریکایی اشاره کرد که برای ارتقای میادین نفتی تحت سیطره کردها تلاش می‌کند.

وی گفت: این نقض تمام اصول و قوانین بین المللی است.

وی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه سوریه را محکوم کرد و گفت: قانون سزار و اقدامات دیگر غرب علیه سوریه در درجه اول به شهروندان سوری آسیب می‌زند و این برعکس چیزی است که غرب ادعا می‌کند.دیروز در نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات وضعیت انسانی در سوریه به بحث پرداخت و همکاران غربی ما به شکلی دراماتیک و شدید به دنبال اثبات بی گناهی خود بوده و تاکید داشتند که تحریم ها صرفا هدفشان محدود کردن اقدامات و قابلیتهای مقامها و نمایندگان حکومت سوریه آن طور که آنها گفته اند است. در حالی که مردم عادی هدف گرفته نشده اند. زیرا در این تحریمها معافیتهای انسانی برای دارو، غذا و دیگر اقلام ضروری در نظر گرفته شده است. این درست نیست زیرا چنین محصولاتی از سمت کشورهایی که چنین تحریمهایی را اعلام کردند به جز محموله های خیلی کوچک کالا تحویل سوریه داده نشدند.

لاوروف گفت: روسیه از محکومیت اقدامات آمریکا و غرب علیه سوریه دست نخواهد کشید. سازمان ملل قطعنامه‌های ویژه‌ای دارد که در آن تاکید شده تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی است. همچنین تنها بر لزوم احترام به تحریم‌های شورای امنیت تاکید شده است.

وی در پاسخ به دفاع نمایندگان غرب در شورای امنیت از تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه گفت: می‌گویند این تحریم‌ها مبتنی بر استثناهایی درباره موارد انسانی شامل تحویل دارو و مواد غذایی است این حرف کاملا نادرست است چراکه هیچ کدام از امدادرسانی‌های این کشورها تحویل داده نشده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل طی روزهای اخیر مجددا خواهان توقف تحریم‌های یکجانبه حداقل در دوره کرونا شد. کشورهای غربی همچنان گوش خود را از شنیدن این درخواست‌ها کر کرده‌اند هرچند که بیشتر کشورهای بزرگ سازمان ملل این درخواست‌ها را تایید کرده‌اند.

لاوروف درباره اتهامات علیه روسیه درخصوص تحریک طالبان برای هدف قرار دادن سربازان آمریکایی در افغانستان و دادن پاداش به آن‌ها گفت: پنتاگون مجبور به تکذیب این ادعاها شد که هیچ پایه و اساسی ندارند. طالبان نیز این افتراها را تکذیب کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین گفت: سوریه با ایران، روسیه، چین و چند کشور عربی دیگر تجارت دارد اما تعداد کشورهایی که لزوم گذر از وضعیت غیرعادی فعلی و بازیابی روابط با سوریه را درک می کنند در حال افزایش است. هر چه بیشتر کشور ها از جمله کشورهای خلیج فارس تصمیم به بازگشایی سفارتهای خود در سوریه می گیرند و در می یابند که عمل کردن در راستای این تحریمهای خفه کننده کاملا از نقطه نظر حقوق بشر غیرقابل قبول است.


( ۱ )

نظر شما :