رئیس جمهوری دموکرات آمریکا را به کدام سمت و سو می برد؟

۷ مساله قابل توجه در دستورکار کاخ سفید بایدن

۲۲ آبان ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۷۰۵۰ اخبار اصلی آمریکا
عفو مهاجران غیرقانونی، استفاده از بودجه مالیات دهندگان برای سقط جنین، و انتقال از استفاده از نفت برای انرژی، مسائل کلیدی تاثیرگذار بر پیروزی معاون رئیس جمهوری پیشین جو بایدن در انتخابات بودند. بایدن در کارزار مبارزات انتخاباتی برای پیشی گرفتن از رئیس جمهوری دونالد ترامپ برنامه های زیادی را در رابطه با سیاست گذاری های جدید پیشنهاد کرد که رسانه های بزرگ توجه زیادی به آنها نکردند. ترامپ هنوز شکست در این رقابت دشوار را نپذیرفته و گروه مبارزات انتخاباتی او اعلام کرده است که می خواهد مساله را در چندین ایالت با اختلاف آراء قابل توجه، حقوقی دنبال کند.
۷ مساله قابل توجه در دستورکار کاخ سفید بایدن

نویسنده: فرِد لوکاس

دیپلماسی ایرانی: عفو مهاجران غیرقانونی، استفاده از بودجه مالیات دهندگان برای سقط جنین، و انتقال از استفاده از نفت برای انرژی، مسائل کلیدی تاثیرگذار بر پیروزی معاون رئیس جمهوری پیشین جو بایدن در انتخابات بودند. بایدن در کارزار مبارزات انتخاباتی برای پیشی گرفتن از رئیس جمهوری دونالد ترامپ برنامه های زیادی را در رابطه با سیاست گذاری های جدید پیشنهاد کرد که رسانه های بزرگ توجه زیادی به آنها نکردند. ترامپ هنوز شکست در این رقابت دشوار را نپذیرفته و گروه مبارزات انتخاباتی او اعلام کرده است که می خواهد مساله را در چندین ایالت با اختلاف آراء قابل توجه، حقوقی دنبال کند.

بایدن در سخنرانی پیروزی خود در روز شنبه در شهر ویلمینگتون، در ایالت دلاور، گفت: «حالا که کارزار به پایان رسیده ، خواست مردم چیست؟ ماموریت ما چیست؟» او افزود: «چپ ها به طور جدی در تلاشند تا صحت انتخابات ما را تضعیف کنند. ما برنامه ای برای متوقف کردن تلاش های آنها داریم.» او در ادامه گفت: «من معتقدم که شرایط اینطور است: آمریکایی ها از ما خواسته اند که نیروهای نجابت و نیروهای انصاف را تقویت کنیم. برای به حرکت درآوردن نیروهای علمی و نیروهای امید در نبردهای بزرگ زمانه تلاش کنیم. برای کنترل ویروس بجنگیم. برای آبادانی و شکوفایی بجنگیم. برای تامین مراقبت های بهداشت و درمان خانواده ها بجنگیم. برای دستیابی به عدالت نژادی و ریشه یابی نژادپرستی نظام مند در کشور مبارزه کنیم.»

اما اجرا همواره از وعده دادن دشوارتر است و به نظر می رسد بایدن در مسیر خود به سمت کاخ سفید، اکثریت دموکرات را در سنا همراه نداشته است. اگرچه آرایش نهایی این مجلس به دور دوم انتخابات در ایالت جورجیا در 5 ژانویه بستگی دارد. دموکرات ها همچنان کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند. اما بعید است که این پیروزی دشوار بایدن را از پیشبرد دستورکار کارزار انتخاباتی باز دارد. در ادامه به برخی از سیاست گذاری های او می پردازیم:

1. سقط جنین با بودجه تامین شده با مالیات – بایدن در همان اوایل مبارزات انتخاباتی خود در تابستان 2019 وعده داد که «اصلاحیه هاید» که مانع از استفاده از بودجه خدمات بهداشت و درمان برای پرداخت هزینه سقط جنین می شود را لغو می کند. لازم به ذکر است که بایدن خود پیشتر از این قانون حمایت کرده بود. روسای جمهوری گذشته و اعضای کنگره، صرف نظر از موضع شخصی در رابطه با این مساله، از اصلاحیه هاید حمایت کرده اند. تنها در سال 2016 یک بستر کنوانسیون ملی دموکراتیک پایان اصلاحیه هاید را خواستار شد.

2. عفو مهاجران غیرقانونی و متوقف کردن تامین بودجه ساخت دیوار مکزیک – بایدن یک برنامه گسترده مهاجرت دارد که کاملا متفاوت از برنامه ترامپ است. می توان گفت بزرگ ترین بازگشت بایدن از سیاست های ترامپ پایان دادن به استفاده از دستور وضعیت اضطراری ملی برای تامین بودجه ساخت دیوار در مرز ایالات متحده و مکزیک از بودجه وزارت دفاع در اوایل سال 2019 است. بایدن همچنین گفته می خواهد سیاست اقدام معوق دولت اوباما در رابطه با مهاجران غیرقانونی که در کودکی وارد آمریکا شده اند را به اجرا بگذارد. دولت ترامپ تلاش کرد اقدامات اجرایی اوباما در رابطه با دستور موسوم به «داکا» را معکوس کند، اما دادگاه عالی وارد عمل شد و او را به دلایل فنی متوقف کرد. بایدن همچنین گفته دستور اجرایی دولت ترامپ درباره ممنوعیت ورود مسافران از چند کشور با اکثریت مسلمان را لغو خواهد کرد.

3. هیئت رسیدگی به کووید-19 – بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی گفت که می خواهد یک «هیئت آزمایش همه گیری» با الگوبرداری از هیئت تولید جنگ ایجاد کند؛ هیئتی که رئیس جمهوری فرانکلین روزولت در طول جنگ جهانی دوم تاسیس کرد. طبق این برنامه تبلیغاتی، هیئت آزمایش همه گیری سعی خواهد کرد امکانات آزمایش ابتلا و پادتن را در سراسر کشور فراهم آورد. بایدن در سخنرانی پیروزی خود گفت که «گروهی از دانشمندان و متخصصان برجسته» را برای مشاوره در تحقق طرح کنترل کووید-19 احتمالا برای روز 20 ژانویه، روز تحلیف، برگزیده است. بایدن گفت: « تا زمانی که این ویروس را کنترل نکنیم نمی توانیم اقتصاد را ترمیم کنیم، شادابی خود را بازیابیم یا با ارزش ترین لحظات زندگی مثل در آغوش گرفتن یک نوه، روزهای تولد، عروسی، فارغ التحصیلی و همه لحظاتی که برای ما بیشترین اهمیت را دارند را دریابیم. من از هیچ تلاشی یا تعهدی برای کنترل این بیماری همه گیر فروگذار نخواهم کرد.»

4. اقتصاد سبز – بایدن از «توافق جدید سبز» تحت حمایت جناح چپ افراطی حزب دموکرات پشتیبانی نمی کند، اما از اصل موضوع انرژی جایگزین حمایت کرده و درباره حذف تدریجی نفت و گاز سخن گفته است. در کارزار انتخاباتی بایدن از «زیرساخت های مدرن و آینده انرژی پاک و منصفانه» با تمرکز بر استفاده از انرژی سبز با «زیرساخت های پایدار» صحبت بود.

5. «بایدن کِر» و یک گزینه عمومی – بایدن در مناظره دوم انتخاباتی با ترامپ از طرح مراقبت های بهداشتی خود تحت عنوان « بایدن کِر» سخن گفت که اساسا تکرار همان «اوباما کِر» یا قانون خدمات بهداشت و درمان مقرون به صرفه به علاوه یک گزینه عمومی است. این طرح به اندازه گزینه «مدیکِر» پیشنهادی جناح چپ حزب دموکرات جامع نیست، اما دولت را مسئول یک طرح بیمه درمانی می کند که با بازار خصوصی در رقابت خواهد بود.

6. کالج «رایگان» - بایدن خواستار رایگان شدن دو سال کالج عمومی شده است. این طرح مهاجران غیرقانونی موسوم به «رویا بینان» یا همان افرادی که در کودکی توسط خانواده خود به آمریکا آورده شده اند را نیز شامل می شود. بایدن همچنین گفته می خواهد کالج ها و دانشگاه های دولتی را برای دانشجویانی از خانواده هایی با درآمد سالانه کمتر از 125 هزار دلار، رایگان کند.

7. قانون برابری - بایدن گفته در 100 روز نخست ریاست جمهوری خود برای تصویب «قانون برابری» برای آمریکایی های تراجنسیتی تلاش خواهد کرد. این قانون که پیشتر در مجلس نمایندگان تحت کنترل دموکرات ها تصویب شده، «گرایش جنسی» و «هویت جنسیتی» را به عنوان طبقات محافظت شده در نظر می گیرد. بسیاری از محافظه کاران نگرانند که این اقدام آزادی مذهبی و حریم خصوصی آمریکایی ها را تهدید کند.

منبع: دیلی سیگنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا بایدن کر کورونا ویروس کووید-19


( ۳ )

نظر شما :