تاکید چینی‌ها بر ایجاد جایگزین برای سوئیفت

۰۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۹۹۹۲۴۲ سرخط اخبار

یکی از کارشناسان برجسته چینی می‌گوید: این کشور باید هر طور که شده برای شبکه سوئیفت یک جایگزین ایجاد کند تا خود را از تحریم‌های احتمالی آمریکا در قالب سوئیفت و قطع دسترسی این کشور به شبکه تبادل اطلاعات بانکی بین‌المللی مصون کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اسپوتنیک، لیو شیائوچن، معاون موسسه تحقیقات اقتصادی شانگهای طی مصاحبه با روزنامه سوث چاینا مورنینگ گفت که پکن باید به دنبال ایجاد جایگزینی برای شبکه سوئیفت باشد تا بتواند از خود در برابر تحریم‌های آمریکا حفاظت کند.

وی طی سخنانی در یک اندیشکده اقتصادی به نام مجمع اقتصادی چین که متشکل از کارشناسان و مقامات ارشد اقتصادی چین است، گفت: ایجاد یک جایگزین برای نظام مالی جهانی که تحت سلطه آمریکاست سخت است، اما امضای توافق شراکت اقتصادی جامع منطقه‌ای که بزرگ‌ترین قرارداد تجارت آزاد در جهان به شمار می‌رود و آمریکا بخشی از این توافق نیست، فرصت‌های جدیدی را ارائه می‌دهد.

لیو ادامه داد: در قالب این توافق گزینه‌های ارزی برای مبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری و تعاملات مالی برای یوآن، ین، دلار سنگاپور و دلار هنگ کنگ افزایش چشمگیری می‌یابد. 

وی تاکید کرد: موسسات مالی چین باید با دیگر کشورها و مناطق متحد شده تا بتوانند خود را با نیازها وفق دهند. 

پس از آنکه آمریکا به صورت یک جانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، این کشور توانست با اعمال فشار به سوئیفت که دفتر مرکزی آن در بلژیک است، علی رغم مخالفت اروپا دسترسی ایران را به این شبکه قطع کند. 

قرار است این پیشنهاد لیو به وسیله 5 بانک چینی که در خارج از این کشور شعبه دارند و می‌توانند شبکه داخلی خود را برای تبادل اطلاعات مالی ایجاد کنند، اجرایی شود. سپس بانک‌های بزرگ چینی می‌توانند با فناوری خود به سمت ایجاد یک شبکه جامع رفته و دیگر موسسات مالی چینی می‌توانند به آن متصل شوند. این شبکه البته در سال 2015 با نام نظام پرداخت بین بانکی فرامرزی چین (CIPS) راه‌اندازی شده بود. 

در نهایت این شبکه می‌تواند گسترش پیدا کرده و به یک شبکه بین المللی تبادل اطلاعات مالی تبدیل شود. 

چین و روسیه البته پیشتر تلاش کرده‌اند تا شبکه‌های جایگزین سوئیفت را به صورت بومی ایجاد کنند. در جولای سال 2020 بانک مرکزی چین از بانک‌های این کشور خواست تا خود را با شبکه CIPS هماهنگ کنند، اما اندیشکده شورای آتلانتیک در آمریکا با رد نگرانی‌های چین نسبت به تحریم شدن دسترسی این کشور به سوئیفت توسط آمریکا گفت که برای آمریکا قطع دسترسی اقتصاد بزرگی مانند چین به سوئیفت خط قرمز است.

در گزارش روزنامه چینی آمده که اگرچه ممکن است آمریکا دسترسی کل چین به سوئیفت را تحریم نکند، اما هنوز این امکان وجود دارد که آمریکایی‌ها شرکت‌های چینی و بانک‌های آن را همان طور که بارها تهدید کرده‌اند از سوئیفت کنار بگذارند.

آمریکا در حالی دسترسی ایران در سال 2018 به سوئیفت را قطع کرد که تنها کشوری بود که از توافق هسته‌ای خارج شده بود و دیگر اعضای گروه 1+5 هیچ کدام بر این باور نبودند که ایران این توافق را نقض کرده است. 

دیگر کشورهای حاضر در 1+5 شامل فرانسه و انگلیس هم گفته بودند که قصد دارند به تعامل تجاری با ایران ادامه دهند، اما تبعیت سوئیفت از تحریم‌های آمریکا باعث شد تا این طرح آنها هم نقش بر آب شود.

در پاسخ به این اقدام کشورهای 1+4 تلاش کردند تا شبکه اینستکس را برای دور زدن سوئیفت در تعامل با ایران ایجاد کنند و در سال 2020، 8 کشور اروپایی از پیوستن خود به این شبکه خبر دادند. با این حال اما علی رغم ایجاد شبکه اینستکس، تجارت خارجی ایران نسبت به دوران پیش از تحریم‌های آمریکا کاهش قابل توجهی را تجربه کرد.


( ۱ )

نظر شما :