ابتکار سفر ظریف نقطه عطفی برای استقرار و تحکیم صلح در قفقاز است

۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۹۹۴۶۹ سرخط اخبار

سفیر ایران در تفلیس تاکید کرد: ابتکار سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران می‌تواند نقطه عطفی در تکوین تحولات شگرف در راستای استقرار و تحکیم صلح در منطقه قفقاز باشد.

به گزارش ایرنا به نقل از بخش اطلاع‌رسانی سفارت ایران در تفلیس، در آستانه سفر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به گرجستان، «اکبر قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تفلیس با انتشار یادداشتی در روزنامه پرتیراژ رزونانس و خبرگزاری اینترپرس، آخرین تحولات منطقه‌ای و مناسبات دوجانبه و ابعاد این سفر را مورد بررسی قرار داد.

متن این یادداشت به شرح زیر است: 

ابتکار سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه ایران با سفر به کشورهای آذربایجان، روسیه، ارمنستان، گرجستان و نهایتا به ترکیه انجام می‌گیرد. این سفر با رایزنی‌های چندجانبه، راهبردی و پراهمیت در قلمرو تمامی‌ بازیگران و کنشگران منطقه‌ای و محلی در اقلیم قفقاز در جریان است و می‌تواند نقطه عطفی در تکوین تحولات شگرف در راستای استقرار و تحکیم صلح در منطقه باشد. همچنین این ابتکار می‌تواند مرحله جدیدی از احیای ساختارهای توسعه و رفاه را برای همه مردم منطقه در این شرایط بسیار حساس و خطیر بین المللی به همراه داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل‌گیری حکومت گرجستان در سال ۱۹۹۲ جزو اولین کشورهای جهان بود که استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی گرجستان را به رسمیت شناخت و در فرآیند دولت‌سازی کشور و مردم دوست گرجستان چه در مصائب و دردها و چه در شادی‌ها و پیشرفت‌ها، همواره براساس اصل احترام و منافع متقابل، از هیچ کوششی فروگذار نکرد.

بعد از گذشت تقریبا سه دهه از مناسبات و روابط دو کشور با بیش از ۷۰ موافقتنامه و یادداشت تفاهم فیمابین، بنیان‌های شایسته‌ای از علایق و مناسبات بین دو کشورها در تمامی عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، دفاعی و امنیتی نهاده شده است. هرچند در مقاطعی به دلایلی نامشخص، چرخه مناسبات با دوره‌ای از کم‌تحرکی در این سال‌ها، روبه‌رو شد اما عزم و اراده مقامات عالیه دو کشور همواره بر اساس اصول و آثار موافقتنامه مودت‌آمیز منعقده فیمابین رهبران، آهنگ عمومی رو به جلو را نمایان می‌سازد.

اینک کشورها با صحنه‌ای نوین که زائیده‌ای از واقعیت‌های جدید در مناسبات بین‌المللی و به ویژه در حوزه منطقه قفقاز بعد از حل منازعه ۴۴ روزه اخیر در نتیجه بحران قره‌باغ بین کشورهای ارمنستان و آذربایجان روبه‌رو شده‌اند،  این رخدادها، چه بخواهیم و چه نخواهیم، موجد یکسری آرایش‌های جدید در روی زمین و به ویژه در عرصه‌های مواصلات و کریدورهای جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی و خطوط انرژی برای همه کشورهای ذینفع در این منطقه ایجاد کرده است و بسیار واضح است با هم‌افزایی، همکاری و تشریک مساعی بین کشورهای همگرا همچون ایران و گرجستان، می‌توان فرصت‌های طلایی و گرانقدری برای این دو کشور و دیگر کشورها در قفقاز را خلق کند؛ فرصت‌های که می‌تواند ازخلال رایزنی‌های ظریف، فضای جدیدی از همکاری و مناسبات و افق‌های مشترک در عرصه مواصلات و حمل و نقل و انرژی برای دو کشور خلق کند.  

این فضا همچنین می‌تواند در مرحله اول با هم‌پوشانی‌های بالفعل بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان در قالب پلتفرم ۳+۱ فرمت آن شکل بگیرد و سپس دایره آن با پیوستن و اضافه شدن دو عضو دیگر روسیه و ترکیه، پلتفرم گسترده‌ای شامل کشورهای ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه در قالب فرمت ۳+۳ درخصوص تحولات منطقه قفقاز شکل گیرد و از طریق رایزنی‌های منظم دوره‌ای، طیف وسیع و متنوعی از همکاری‌ها و مناسبات فیمابین و پیوندهای همگرایی منطقه‌ای جدیدی را در راستای اهداف مشترک مردم این منطقه، به سمت اهداف توسعه پایدار و رفاه و شکوفایی منظقه قفقاز هدایت کند.

بسیار بدیهی است این رایزنی‌های چند و دوجانبه، برکات و محصول فراوانی برای هم زیستی مسالمت‌آمیز و ارتقای زندگی متناسب با تامین نیازهای توسعه‌ای به هم‌ پوسته ملت‌های قفقاز دارد. به ویژه در شرایطی که ما همگی ملت‌های با پیوندهای عمیق و با جامعه‌ای که به لحاظ برخورداری از یک استعدادهای بالقوه وبالفعل و درهم تنیدگی بارز و با مزایای فراوان و متنوع برای ترقی و تعالی همسو و از طریق تشریک مساعی و اقدام جمعی با هزینه‌های حداقلی و با مزیت‌های نسبی برتر برای اعتلای کشورهای منطقه قفقاز را دارا هستیم.  

پیشرفت و توسعه همه کشورهای منطقه، تمرکز بر پتانسیل‌های درون منطقه و دوری از پذیرش راهبرد هزینه‌مند در مسیر شکوفایی و تقویت ساختارهای هم‌افزایی سازنده در محیط اقلیم است. در حوزه مشکلات و موانع جاری بر سر راه مراودات دو کشور شامل کامیونداران ایرانی و گرجی، معالجه آثار رویکردهای غیرشفاف در ارتباط با سرمایه‌های تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی و نارسایی‌های ناشی از پیامدهای کرونا از جمله اموری است که با درایت و مدیریت مقامات طرفین، قابل رسیدگی است.  


( ۱ )

نظر شما :

موحدابطحی ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۸
نکات درستی را اشاره کرده اند، گرچه باید جزییات بیشتری به صورت سناریوهای محتمل و فرضی تفصیل داده شوند