پنتاگون: "هیات ناتو در افغانستان" بخشی از مذاکرات آتی در سطح وزرا خواهد بود

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۹ کد : ۱۹۹۹۹۸۵ سرخط اخبار

سخنگوی پنتاگون در کنفرانسی خبری اعلام کرد، موضوع "هیات ناتو در افغانستان" بخشی از مذاکرات روزهای آتی که در سطح وزرای این ائتلاف برگزار می‌شود، خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "جان کربی"، سخنگوی پنتاگون گفت: شکی وجود ندارد که هیات ناتو در افغانستان یکی از موضوعات بحث نشست آتی در سطح وزرای دفاع خواهد بود.

وی افزود: اطلاعاتی که از این نشست به دست می‌آید به "لوید آستین"، وزیر دفاع آمریکا در ارائه توصیه‌ها و پیشنهادات به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخصوص رویکرد واشنگتن در افغانستان کمک خواهد کرد.

آمریکا در بحبوحه مذاکرات کنونی با جنبش طالبان و نگرانی‌ها از اینکه این گروه شبه‌نظامی به تعهدات خود تحت توافق صلحی که در فوریه سال گذشته امضا کردند، عمل نکند، هنوز درخصوص حضور نیروهایش در افغانستان تصمیمی اتخاذ نکرده است.  

براساس گزارشات رسانه‌های آمریکایی، مقامات ناتو پیش‌بینی می‌کنند که نیروهای ائتلافی پس از آوریل نیز ممکن است در افغانستان باقی بمانند؛ اقدامی که نقض توافق‌نامه‌ای محسوب می‌شود که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با مذاکره‌کنندگان ناتو امضا کرده است.

۲۹ فوریه سال ۲۰۲۰، آمریکا و جنبش طالبان توافق صلحی را در دوحه امضا کردند که خروج تدریجی نیروهای آمریکایی و همچنین آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و تبادل زندانیان را قید می‌کند. این مذاکرات چندین بار به تعویق افتاد تا اینکه دولت کابل و طالبان توانستند درخصوص روند تبادل زندانیان به توافق برسند.

دولت افغانستان و طالبان سپتامبر سال گذشته مذاکرات صلح را در دوحه آغاز کردند.

انتهای پیام


نظر شما :