مخالفان پاشینیان دست‌بردار نیستند؛ حضور دوباره معترضان در مقابل پارلمان

۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۸ کد : ۲۰۰۰۳۸۵ سرخط اخبار

گزارش یک رسانه روسی حاکی است که مخالفان نخست‌وزیر ارمنستان دومین شب متوالی را در چادر مقابل ساختمان پارلمان این کشور در شهر ایروان سپری کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبر‌گزاری فارس، یک رسانه روسی امروز (شنبه) خبر داده که مخالفان نخست‌وزیر ارمنستان دومین شب متوالی را در چادر مقابل ساختمان پارلمان این کشور در شهر ایروان سپری کرده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» با اعلام این خبر گفته که حدود ۳۶ نفر از افرادی که خواستار بر‌کناری «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان شده‌اند، در این چادر‌ها خوابیده‌اند.

مخالفان هم به خبرنگار اسپوتنیک گفته‌اند که شب را آرام سپری کرده و افرادی که با آنها همفکر بوده‌اند صبح برایشان صبحانه آورده‌اند!

در عین حال، مخالفان اعلام کرده‌اند که تظاهرات دیگری را امروز مقابل ساختمان پارلمان برپا خواهند کرد. 

پلیس هم راه‌های منتهی به چادر‌های مخالفان را مسدود کرده و در نزدیکی‌های ساختمان پارلمان ایروان مستقر شده است.

بعد از شکست ارمنستان در جنگ ۴۴ روزه با جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی که با توافق سه‌جانبه ایروان، باکو و مسکو به آتش‌بس منجر شد، انتقادها و تظاهرات علیه نخست‌وزیر ارمنستان بیشتر شده است.

«اونیک گاسپاریان» رئیس ستاد مشترک ارمنستان به همراه دیگر فرماندهان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای از پاشینیان خواستند که از سمت خود کناره‌گیری کند. 

نخست وزیر ارمنستان در واکنش به این درخواست‌ها، ضمن اشاره به اینکه مردم این کشور اجازه نخواهند داد کودتایی صورت گیرد، گفت: «ارتش نمی‌تواند در رویه‌های سیاسی مشارکتی داشته باشد. ارتش باید تابع مردم و مقاماتی باشد که از سوی مردم انتخاب شده‌اند».

روز پنجشنبه همزمان با پرواز هواپیماهای ارتش ارمنستان که در حمایت از تظاهرات علیه پاشینیان بر فراز شهر ایروان به پرواز درآمده بودند، نخست‌وزیر ارمنستان گفت، مردم اجازه کودتا نخواهند داد و آن‌ها هستند که درباره استعفای او تصمیم می‌گیرند (جزئیات بیشتر).

پاشینیان با حضور در جمع هوادارانش گفته بود، قصد ندارد ارمنستان را ترک کند و اوضاع کشور قابل مدیریت است. با این حال مخالفان دولت ارمنستان ضمن حمایت از بیانیه ستادکل ارتش این کشور، آن را آخرین فرصت برای استعفای پاشینیان دانستند.

در پی وقوع این تحولات، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با «آرا آیوازیان» وزیر امور خارجه ارمنستان درخصوص حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات داخلی این کشور ابراز امیدواری کرد.

همچنین مقام‌های دیگر کشور‌ها از جمله «الهام علی‌اف»، رئیس دولت جمهوری آذربایجان و «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به تحولات ارمنستان واکنش نشان دادند.

«مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، «تلاش برای کودتا» در ارمنستان را محکوم کرد.

الهام علی‌اف هم گفت به خاطر رهبری پاشینیان اوضاع این کشور به اسفناک‌ترین وضع ممکن در آمده است.


نظر شما :