رئیس دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی: کاهش تعهدات ایران در برجام، برای دستیابی به توانایی‌های سابق هسته‌ای است

۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۸ کد : ۲۰۰۰۹۹۱ سرخط اخبار

رئیس دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی گفت: اقدامات ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود را برای بازگشت آمریکا به برجام ندانست و بیان کرد: کاهش تعهدات ایران به معنی این است که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به همان ظرفیت گذشته یعنی قبل از برجام بازگردد.

به گزارش ایسنا به نقل از رادیو گفت‌وگوسید محمودرضا آقامیری با اشاره به برجام و ابعاد گسترده آن گفت: در برجام از نظر ذخیره مواد رادیو اکتیو و میزان و تعداد سانتریفیوژها و گسترش تحقیقات در فرایند برجام محدود شدیم و این بخشی از تعهدات ایران محسوب می‌شد.

وی به عدم اجرای تعهدات کشورهای غربی اشاره کرد و از تصمیم ایران برای کاهش تعهدات خود از ۲ سال پیش گفت و بیان کرد: نخستین اقدام برای جبران تعهدات طبیعتاً افزایش پایه مواد رادیو اکتیو و بالا بردن حجم غنی سازی بود. طبیعتاً وقتی چنین اتفاقی بیفتد، غربی‌ها نیز واکنش نشان می‌دهند.

رئیس دانشکده مهندسی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی با بیان این که گروسی مدیرکل بین‌المللی آژانس هسته‌ای به افزایش توان هسته‌ای و غنی‌سازی ایران اذعان کرده است، اظهار کرد: با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم ذخایر رادیواکتیو خود را بازسازی کردیم و در این مسیر از سرعت مناسبی برخوردار بودیم.

وی اقدامات ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود را برای بازگشت آمریکا به برجام ندانست و تصریح کرد: آنچه امروز در حال به دست آوردن هستیم، بخشی از شرایط و توانایی‌های هسته‌ای است که قبل از برجام نیز در اختیار داشتیم. در واقع کاهش تعهدات ایران به معنی این است که جمهوری اسلامی ایران قصد دارد به همان ظرفیت گذشته یعنی قبل از برجام بازگردد.

آقامیری همچنین بیان کرد: ایران اقدامات خود را انجام می‌دهد تا آمریکایی ‌ها بدانند هرآنچه تاکنون انجام داده‌ایم در چارچوب برجام بوده است و بارها نیز توسط آژانس راستی‌آزمایی شده‌ایم؛ اما از اکنون، زمان بازگشت ایران به توان هسته‌ای سابق خود فرا رسیده است، زیرا غربی‌ها عملاً به هیچ کدام از تعهدات خود عمل نکردند.

انتهای پیام

 
 
 


( ۱ )

نظر شما :