قالیباف: اولویت مجلس بی‌اثر کردن تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی است

۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۰:۲۲ کد : ۲۰۰۰۹۹۸ سرخط اخبار

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس دو اولویت رفع تحریم‌ها با تصویب قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و بی‌اثرکردن تحریم‌ها با اصلاح ساختار بودجه را دنبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص عملکرد یک‌ساله مجلس یازدهم تصریح کرد: در ابتدا اعیاد شعبانیه و فرارسیدن عید نوروز را به همه ملت ایران تبریک و تهنیت می‌گویم. سالی که گذشت برای اقشار مختلف جامعه چه کارگران که شغل خود را از دست دادند، چه معلمان که در طول روز مشغول آموزش مجازی بودند و چه مادران کارمند که هم مادر بودند و هم کمک‌آموزش دانش‌آموزان، بسیار سخت بود. ان‌شاءالله سال آینده برای همه سال خوبی باشد.

وی در ادامه با اشاره به تاثیرات تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اظهار کرد: تصویب این قانون بسیار موثر بود و در آینده نیز تاثیر بیشتری خواهد داشت. دغدغه ما در مجلس حل مشکلات مردم است. اعمال تحریم‌ها در زندگی مردم تاثیر گذاشته و بخشی از مسائل اقتصادی امروز مردم به تحریم‌ها بازمی‌گردد. ما از همان روز ابتدایی مجلس برای رفع تحریم‌ها تلاش کردیم. تلاش ما این بود که با تکیه بر توان داخلی تحریم‌ها را بی‌اثر کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس بحث رفع تحریم‌ها در دستور کار مجلس قرار گرفت. ما در برجام شاهد بودیم که سندی بین‌المللی که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود و همه به آن متعهد شدند به امضا رسید اما آمریکا به یکباره زیر آن زد و نه تنها برجام عملی نشد بلکه خلاف اصول بین‌المللی، تحریم‌های جدیدی علیه ما وضع شد. اما ما به اجرای تعهدات خود بصورت یکطرفه ادامه دادیم. از همان روزهای ابتدایی مجلس ما با استفاده از نظر کارشناسان، صاحب‌نظران و شورای عالی امنیت ملی در صدد تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها برآمدیم. هدف اصلی ما حفظ برجام و کنارزدن تحریم‌ها در چارچوب برجام بود.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: بر اساس ماده ۳۶ برجام هر کدام از طرفین ملزمند که به تعهدات خود عمل کنند. ما دولت را ملزم کردیم که در چارچوب برجام تعهدات خود را کاهش دهد. بحث پروتکل الحاقی، غنی‌سازی ۲۰ درصد و راه‌اندازی آب سنگین اراک از جمله دستاوردهای این طرح بود. چرا ملت ما باید یکطرفه قرارداد برجام را اجرایی کند؟ ما پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفتیم که همه تحریم‌ها رفع شود. اما علیرغم اجرای تعهدات ما تحریم‌ها کنار نرفت. با اجرای این قانون طرف‌های برجامی فهمیدند که ما دست‌بسته نیستیم و یکطرفه نیز به تعهدات عمل نخواهیم کرد. امروز وزیر خارجه کشورمان در همه نشست‌هایی که با وزرای خارجه ۱+۴ دارد شاهد تحرکی از سوی آنهاست که به دنبال قانون مجلس ایجاد شده است. قانون مجلس یک ابزار و قدرت چانه‌زنی و فرصتی بیشتر برای گفت‌وگوست. البته هدف این قانون تنها گفت‌وگو نیست بلکه هدف اصلی رفع تحریم‌هاست. ما در چارچوب برجام این قانون را تصویب کردیم و هیچ کاری خلاف برجام انجام ندادیم. اکنون نوبت طرف‌های دیگر است که به تعهدات خود عمل کنند. امروز آنها فکر می‌کنند در ایران برای اجرای برجام چند صدا وجود دارد در صورتی که صدای مسئولان و مردم یکی است و همه انتظار دارند تا تحریم‌ها در چارچوب برجام رفع شود. در مجلس دو اولویت دنبال می‌شود؛ یکی رفع تحریم‌ها از طریق قانونی است که تصویب کرده‌ایم و دیگری بی‌اثرکردن تحریم‌ها و کاهش فشار به مردم است که از طریق اصلاح ساختار بودجه و برنامه ۵ ساله هفتم توسعه دنبال خواهد شد. در قانون مصوب مجلس این شرایط وجود دارد که هر زمانی طرف‌های برجامی به وعده‌های خوب عمل کردند و دولت گزارش آن را به مجلس داد بلافاصله ما نیز به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد مجلس در طول ۷ ماه گذشته بیان کرد: ما نباید از خودمان راضی باشیم و هر چقدر که تلاش کنیم کم است. اما قانون اساسی برای مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون را تعریف کرده است. مردم  از ما توقع اجرای قانون را ندارند چرا که اجرای قانون برعهده دولت است. ما با قانونگذاری در حقیقت برای فعالیت‌های دولت ریل‌گذاری می‌کنیم. با توجه به دغدغه‌های مردم امروز نظارت در حوزه مسائل اقتصادی و توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی دو مقوله‌ای است که در مجلس با جدیت دنبال می‌شود.

قالیباف در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سفرهای استانی شما جنبه تبلیغاتی دارد، بیان کرد: به هیچ‌وجه سفرها تبیلغاتی نیست بلکه یک ضرورت است که باید ادامه یابد. نمایندگان بعد از هر سه هفته کاری در مجلس یک هفته برای نظارت به حوزه‌های انتخابیه می‌روند و در آنجا با مردم در ارتباطند. اما برخی از مسائل در حوزه‌های انتخابیه در سطح ملی است. مثلا برخی از پروژه‌های راه، بیمارستان‌ها و کارخانجات نیاز به نگاه ملی دارد. حضور و نظارت میدانی در بین مردم کمک می‌کنند تا پروژه به ریل اصلی خود بازگردد. از روی کاغذ نمی‌توان تصمیم گرفت. مردم انتظار دارند تا حداقل صدای آنها شنیده شود. به عنوان مثال در سفر استانی به خوزستان ۷۴۰ روستا در کنار رودخانه بزرگ با مشکل تنش آبی روبه‌رو بود در این سفر ما مسئله را پیگیری کردیم و امروز مشکل آب ۱۲۰ روستا حل شده است. در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتبارات قابل توجهی برای حل مشکل تنش آبی این روستاها و سیستم فاضلاب خوزستان که نیاز به نگاه ملی داشت اختصاص داده‌ایم. موضوعاتی نظیر راه‌های روستایی، آب روستایی و گازرسانی به روستاها در اولویت مجلس قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ما طرحی در خصوص سهمیه بنزین در مجلس داشتیم که از نظر بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس طرح خوبی بود اما با توجه به نظر نمایندگان و ایراداتی که طرح داشت در مجلس به تصویب نرسید اما این طرح نیز در آینده دنبال خواهد شد. این طرح به یارانه‌های بنزین بازمی‌گشت. متاسفانه ما در برخی از یارانه‌ها شاهد هستیم که عده‌ای ۲۳ برابر دیگران از یارانه استفاده می‌کنند. چرا یک خانواده پنج‌نفره که پنج خودرو دارد باید با یک خانواده پنج نفره که حتی یک موتور نیز ندارند به یک میزان از یارانه انرژی بهره‌مند باشند. مجلس این موضوع را در قالب طرح دنبال خواهد کرد و مصمم است تا از حقوق مردم حمایت کند.

وی در ادامه با اشاره به طرح مصوبات بودجه‌ای مجلس تصریح کرد: در بودجه سال آینده ۳۲ هزار میلیارد تومان در حوزه اشتغال، ۱۹ هزار میلیارد تومان برای محرومیت‌زدایی و ۲۲۰۰ نقطه به طور معین برای صرف این اعتبارات در نظر گرفته شده است. یعنی کاملا مشخص است که این اعتبارات در کدام روستا یا کدام پروژه و با چه سقفی باید تخصیص داده شود. همانطوری که گفتم مجلس در حوزه راه‌های روستایی، حل مشکل آب روستاها و گازرسانی به روستاها برنامه معینی دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بعضا شاهدیم که روی کاغذ نوشته می‌شود با تخصیص مثلا ۳۰ میلیون تومان شغلی ایجاد شده و چندین نفر بر سر کار خواهند رفت اما پس از تخصیص این اعتبار نه شغلی ایجاد شده و نه کارگری سر کار می‌رود. اینجاست که فرق نظارت میدانی با نظارت ستادی مشخص می‌شود. ما در حوزه محرومیت‌زدایی با جدیت وارد شدیم، در حوزه اشتغال‌زایی برنامه‌ریزی شده و نظاماتی در نظر گرفته شده تا نظارت با جدیت دنبال شود. متاسفانه ما بعضا شاهدیم بخشی از درآمدهای کشور به سختی به دست می‌آید به دلیل تمرکز و بروکراسی غلط به آسانی به هدر می‌رود.

رئیس مجلس افزود: در بودجه سال آینده بر اساس جداول تعیین‌شده هر نماینده می‌داند که این اعتبار در کدام نقطه استان و با چه هدفی باید هزینه شود. ما برای کارگاه‌هایی که در شرایط کرونایی با سختی کارگران خود را حفظ کردند بخشودگی جرایم در نظر گرفتیم. یکی از اقداماتی که در حوزه اصلاح ساختاری بودجه انجام شد خارج‌کردن بودجه از حالت ردیفی و عملیاتی‌کردن آن به سمت تعیین پروژه‌ها بود. اکنون مشخص است که این بودجه به دست چه کسی و در چه جغرافیایی و با چه سقفی می‌رسد و پروژه مد نظر باید ظرف چه مدتی تمام شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه کشاورزی بیان کرد: در زمان بررسی بودجه در مجلس در کمیسیون کشاورزی گفته می‌شد که بودجه سال آینده بوی کشاورزی می‌دهد. ما بطور جدی به امنیت غذایی اهمیت می‌دهیم. در حوزه کشاورزی تقویت صندوق بیمه کشاورزان برای پرداخت خسارات وارده به آنها و بخشودگی جرایم تسهیلات کشاورزی دو مولفه‌ای بود که با جدیت دنبال شد. حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان برای توسعه بخش کشاورزی پیش‌بینی شده است. بطور کلی توجه به بحث تولید، اشتغال، معیشت و سلامت از موضوعاتی بود که بطور ویژه در بودجه دیده شد و در هر کجای بودجه نگاه بیندازید جاپایی از آن وجود دارد. از سوی دیگر بحث شفافیت و جلوگیری از تبعیض در سراسر بودجه به چشم می‌خورد. از بحث گمرک گرفته تا مالیات و از تسهیلات بانکی گرفته تا حوزه‌های دیگر ما در جهت شفاف‌سازی حرکت کردیم.

قالیباف در پایان تصریح کرد: در بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز ما مصمم هستیم در سال آینده به کمک دولت آینده برنامه محکمی در قالب برنامه هفتم توسعه تدوین و تنظیم کنیم که با اجرای آن مردم سال به سال شاهد تحول در حوزه مسائل اقتصادی خود باشند.

انتهای پیام


نظر شما :