دلیل هجوم ایرانیان به بازار املاک ترکیه

۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۰ کد : ۲۰۰۱۸۶۵ سرخط اخبار

با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها در ایران و پاندمی کرونا در همه کشورها همچنان از میزان خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه نه تنها کاسته نشده است، بلکه خرید ملک در این کشور طی ماه‌های گذشته از سوی اتباع ایرانی رونق بیشتری هم داشته و حتی اختلاف قیمت‌های ناشی از افت ارزش ریال ایران نیز تاثیر چندانی در هجوم سرمایه‌های ایرانی به بازار ملک ترکیه نداشته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «اعتماد» در ادامه نوشت: بنا بر اعلام مرکز آمار ترکیه طی سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۱ میلادی، ایرانی‌ها با خرید ۱۵۹۹ واحد مسکونی در بین اتباع سایر کشورها رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس در ژانویه ۲۰۲۱ میلادی ایرانی‌ها ۴۷۷ واحد مسکونی، در ماه فوریه ۴۵۹ واحد و در ماه مارس ۶۶۳ خانه را در ترکیه خریداری کرده‌اند. به این ترتیب خرید ملک توسط اتباع ایرانی در ترکیه طی ماه مارس نسبت به فوریه حدود ۴۴.۵ درصد افزایش یافته است.

در هر سه ماه ابتدایی سال جاری میلادی، ایرانی‌ها بیشتر از اتباع سایر کشورها در شهرهای ترکیه ملک خریداری کرده‌اند. شهروندان ایران در سال میلادی ۲۰۲۰ که گذشت نیز در صدر خریداران خارجی مسکن در ترکیه و به خصوص در کلانشهر این کشور، استانبول، جای گرفتند. خبرگزاری آناتولی به نقل از سازمان آمار ترکیه «توئیک» در این باره اعلام کرده بود؛ ایرانیان ۷ هزار و ۱۸۹ واحد مسکونی در این سال خریداری کرده‌اند. عطا آیت‌اللهی کارشناس بازار مسکن در این باره معتقد است؛ تبلیغات جذاب برای سرمایه‌گذاری در ترکیه از سوی دلالان طی چند سال گذشته و چشم‌انداز اقتصادی و سیاسی کشور باعث ترغیب ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در این کشور شده است.

وعده سفر بدون ویزا به ۱۱۰ کشور دنیا برای خرید ملک در ترکیه

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به بهبود شرایط زندگی در ترکیه گفت: همیشه افرادی به عنوان دلال و واسطه با تبلیغ شرایط بسیار مطلوب به خریداران که گاهی هم از واقعیت دور است افراد را برای خرید ملک در ترکیه ترغیب می‌کنند به عنوان نمونه برای اینکه افراد را برای خرید ملک جذب کنند به آنها وعده پاسپورت ترکیه و سفر به ۱۱۰ کشور دنیا بدون ویزا را می‌دهند حال آنکه آیا این پاسپورت این ویژگی را دارد یا خیر اصلا مشخص نیست.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه این‌گونه مشوق‌ها در جذب سرمایه ایرانی‌ها به ترکیه بسیار مهم است، افزود: با توجه به اینکه ترکیه مسافت زیادی با ایران ندارد بسیاری از افراد حتی برای اوقات فراغت و تعطیلات ممکن است خانه‌هایی در این کشور خریداری کنند و از پاسپورت این کشور و مزایای آن بهره‌مند شوند.

آیت‌اللهی ادامه داد: با توجه به اینکه اخذ ویزا در شرایط فعلی برای ایرانیان سخت‌تر شده این اقدام ترکیه می‌تواند فرصتی برای آنها تلقی شود و تعداد افرادی هم که بتوانند از این طریق برای سرمایه‌گذاری در این کشور اقدام کنند هم در ایران کم نیست.

شعار یا واقعیت؛ مساله این است!

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: البته با افرادی که در این زمینه تجربه داشته‌اند برخورد داشته‌ام که گفته‌اند این موضوعاتی که برای تبلیغ در خرید املاک ترکیه مطرح می‌شود گاهی تنها در حد شعار بوده و تنها برای جذب مشتری‌ها مطرح می‌شود.

آیت‌اللهی با اشاره به قیمت ملک در ترکیه ادامه داد: درحال حاضر متوسط خرید یک ملک در ترکیه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار برآورد می‌شود که با دلار ۲۵ هزار تومان کنونی حدود ۶ میلیارد تومان خواهد شد و این رقم چندان هم زیاد نیست و بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه‌گذاری در کشورهای اطراف را داشته باشند توانایی پرداخت آن را دارند.

او خاطرنشان کرد: ضمن آنکه در کنار پاسپورت ترکیه و کاهش ارزش لیر ترکیه در صورتی که دلار مجددا خیز بردارد برای افرادی که در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند این اقدام به صرفه خواهد بود و مجموعه این عوامل باعث می‌شود تا تصمیم به خرید ملک در این کشور بگیرند.

این کارشناس بازار مسکن با مقایسه خرید ملک در امارات گفت: البته در گذشته رابطه ایران و امارات بسیار حسنه بود و بسیاری از ایرانی‌ها در این کشور فعالیت داشتند و بخش قابل توجهی از اقتصاد این کشور را ایرانی‌ها می‌چرخاندند.

آیت‌اللهی افزود: اما دولت امارات با سیاست‌هایی که در پیش گرفت و افزایش سخت‌گیری‌ها در ارایه ویزا به ایرانی‌ها پس از چند سال اعتماد ایرانی‌ها را تضعیف کرد و همین عامل باعث شد تا ایرانی‌ها به سمت سرمایه‌گذاری در ترکیه ترغیب شوند ضمن آنکه برای رفتن ایرانی‌ها به ترکیه نیازی هم به ویزا نیست.

او گفت: البته این اقدام ایرانی‌ها و خرید ملک در کشورهای منطقه تنها به مردم کشورما محدود نمی‌شود و حتی امریکایی‌هایی نیز هستند که در مکزیک سرمایه‌گذاری کرده و ملک خریده‌اند و برای تعطیلات به آنجا می‌روند همین‌طور عرب‌ها و ... در اروپا در حوزه ملک سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این آزادی است که هر شهروندی می‌تواند داشته باشد.

کیش پتانسیل سرمایه‌گذاری در ملک را دارد

او در پاسخ به این پرسش که چرا ایران چنین فرصتی را برای مردم کشورهای منطقه فراهم نمی‌کند، گفت: این موضوع نیاز به بازنگری در قوانین دارد اما باید گفت برخی افراد از کشورهای عراق و افغانستان در حال حاضر نیز در ایران در بخش ملک سرمایه‌گذاری کرده‌اند و رفت و آمد هم دارند البته تعدادشان محدود است.

آیت‌اللهی گفت: مسلما افزایش خرید ملک از سوی ایرانی‌ها در کشورهای منطقه باعث ارزبری می‌شود اما به اعتقاد من در صورتی که کیش پتانسیل این را داشته باشد تا با ارایه امکانات بیشتر مردم را به این سمت ترغیب می‌کردند.

این کارشناس بازار مسکن گفت: در حال حاضر در کیش آپارتمان از متری ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در کنار ساحل قیمت‌گذاری شده که برای سرمایه‌گذاری هم مناسب است. اما اگر ما به دنبال سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ایران هستیم باید قوانینی وضع شود تا افراد بتوانند به راحتی سرمایه خود را در کشور تزریق کنند درغیر این صورت نمی‌توان امیدی به بازگشت سرمایه‌ها داشت و در نهایت محدودیت‌ها باعث فرارسرمایه می‌شوند.


( ۳ )

نظر شما :

الله یار ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۳
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، برادر من از زمان رضا خان پالانی هی بر علیه ترکان اراجیف وچه تهمتها وچه انگها که نزدید،ولی چون خدا همیشه در کنار حق وحقیقت است مردم،هر گز اراجیف شما را جدی نگرفتند،وامروز بیش از ۲/۵ میلیون ایرانی در بهترین مکانهای ترکیه برای خود وفرزندانشان اینده زیبایی ترسیم کرده اند،ومحبت ترکان در قلب ایرانیان هر روز بیشتر میشود،لذا از کار خدا غافل نشوید که همه عالم دست اوست‌.
شاهرخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۹
گرفتن اقامت و سفر آسان به ۱۰۰ کشور جهان ( اکثرا آفریقایی و آمریکای جنوبی ) و توهم زندگی راحت و ارزان ،با این بدهی ترکیه دیر یا زود مالیات سنگین به خانه های که توسط خارجی ها فروخته شده است خواهد گرفت ،باغ خوش نشان دلارهای سرگردان و ملاطم دادن و امکان خارج کردن سرمایه های خود را ندارند ( نه راه پس نه راه پیش ) الآنم برای اقامت یک ماهه مالیات و عوارض اخذ میکند ،در آینده فکرهای زیادی کردند ،تمام کشورهای محیطی خود را ناآرام و جنگ زده کردند تا سرمایه های ملتها و کشورها را جذب کند برای هزینه لشکر کشی و امپراطوری خود
اسفندیاری ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۲:۳۱
دلیل هجوم مردم به ترکیه،؟ اولا مردم ایران ترکیه را دوست دارند، دوما بیش از نصف مردم ایران ترک هستند وترکیه را وطن دوم خود میدانند،سوما امنیت،پیشرفت،مهمانوازی مردم ترکیه باعث شده مردم ایران در میان اینهمه مملکت ترکیه را انتخاب کنند، چهارم نزدیکی زبان،فرهنگ تاریخ، دین،...پنجم امنیت سرمایه که مردم میداند هیچ خطری سرمایه انها را تهدید نمیکند،وهر ووقع خواستند میتوانند مجددا سرمایه خودرا به ایران یا هر کشور دیگر انتقال دهند، ایرانیها در ترکیه احساس غربت نمیکنند وبیش از ۲/۵ میلیون ایرانی ،بزرگترین کلونی خارجی در ترکیه است، هفتم ترکها ملت خیر خواهی هستند وبا هیچ ملتی کینه ودشمنی ندارند حتی امروز بیش از ۵۰۰ هزار ارمنی بصورت قاچاق در ترکیه کار و زندگی میکنند ،با اینکه ارمنیان هر نوع شانتاژ علیه ترکیه بکار میبندند. هشتم تمام همسایه های ترکیه جمعیت قابل توجهی در ترکیه دارند، که علاوه بر ایران وارمنستان، بیش از ۲ میلیون عراقی،۴ میلیون سوریه ای،۵۰۰ هزار گرجی،۸۰۰ هزار بلغاری،ومیلیونها رومن،یونانی،بوشناق،البان،مقدونی،صرب،روس،رومانیایی ،مجار،المان....... لذا معلوم میشود ترکیه با همه ملل دوست،وصادق است، پس انها که دنبال علت میگشتند،کمی هم چشمان خود را تمیز کنند و با نگاه کور کورانه وکینه الود نژادی به همسایه ها قضاوت نکنند.
در جواب الله یار و شاهرخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۷
روزی خواهند فهمید ترکیه با تلاقی برای بلعیدن سرمایه های کشورهای اطراف است ،البته پول داشته باشی احترام هم داری ربطی به مهمان نوازی ندارد ،الباقی دلایل اسفندیار و الله یار توهمی بیش نیست ،ترکیه به نژاد ترکی استانبولی و مذهب حنفی خود همیت و حمایت میکند و آن حمایت های از باکو و لیبی در راستای منافع خود است ،چرا در مقابل واکسن چینی اویغورها را تحویل دولت چین میدهد یا ریس حزب سعادت وایغورها را تجزیه طلب و تروریست میگوید در همان تلویزیون ترکیه ،امنیت ترکیه با طوفانهای سیاسی و ارزی و ناامنی در داخل به سادگی بهم میریزد ،کافی است فرودگاه یا مکان توریستی مورد هدف قرار گیرد بعد خواهید دید ،مانند ساقط کردن جنگنده روسی و دستگیر کشیک آمریکایی و تهدید و تحریمهایی که آسیبهای قابل توجهی وارد گردشگری و درآمد ارزی ترکیه کرد ،پیشرفت هم با مونتاژ صنایع اروپایی بدست آورده نه ارایه تکنولوژی صنعتی قابل عرضه در حتی یک زمینه ،خیر خواهی هم همین الان در برخورد با کردها و سایر احزاب درون ترکیه معلوم است ،ان تعداد مهاجر افغانی و سوری هم مورد نظارت سازمان ملل و کمکهای اتحادیه اروپا هستند آن ایرانیها اکثرا سرمایه داران املاک و زمین در ترکیه هستند یا دانشجو و بازرگان و دلال نه لاغیر ، ملت دوستی آنها هم با یونان و قبرس و سوریه و عراق مثل روز روشن است در راستای منافع خود عمل میکند نه چیزی دیگر