معاون رییس جمهور خبر داد : ارسال لایحه موافقتنامه ایران و یونسکو به مجلس

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۵ کد : ۲۰۰۳۲۲۵ سرخط اخبار

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری از تقدیم لایحه موافقتنامه میان ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی (یونسکو) درخصوص تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا به مجلس خبر داد.

به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری گفت: لایحه موافقتنامه میان جمهوری اسلامی ایران و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) درخصوص تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (پژوهشگاه)، تهران، به عنوان مرکز گروه (۲) تحت حمایت یونسکو با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا تقدیم مجلس شد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در توضیح ضرورت تقدیم لایحه فوق گفت: کشورهای واقع در منطقه غرب و مرکز آسیا به عنوان کشورهای لرزه‌خیز در دنیا شناخته می‌شوند. در سال‌های اخیر زلزله‌های ویرانگر متعددی در کشورهای این منطقه نظیر ایران، پاکستان، افغانستان و ترکیه به وقوع پیوسته است که برخی از آنها تبعات جانی و خسارات اقتصادی گسترده‌ای را به همراه داشته است.

امیری خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از این زلزله‌ها در مناطق مرزی میان دو یا چند کشور رخ داده‌اند که آسیب‌های آنها ابعاد منطقه‌ای داشته است. بنابراین ظرفیت‌سازی در این منطقه برای کاهش خطر زلزله و توانمندسازی این کشورها برای آمادگی و مقابله با تبعات زلزله‌ها، از مهمترین اقداماتی است که باید در راستای کاهش تلفات و خسارات زلزله‌های احتمالی آتی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس به منظور ارائه خدمات تخصصی به کشورهای منطقه و تسهیل همکاری‌های منطقه‌ای با کشورهای همجوار، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری عنوان کرد: این موافقتنامه تعریف شرایط و ضوابط حاکم بر همکاری میان یونسکو و دولت مربوطه و نیز حقوق و تعهدات ناشی از آن برای طرف‌ها است.

امیری بیان کرد: از جمله وظایف مرکز (مرکز منطقه‌ای آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب‌آوری زلزله برای غرب و مرکز آسیا در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله (پژوهشگاه)، تهران، به عنوان مرکز گروه (۲) تحت حمایت یونسکو با تمرکز بر مدیریت و کاهش خطرپذیری بلایا) می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

وی، انجام تحقیق و توسعه در زمینه‌های اصلی کاهش و مدیریت خطرپذیری زلزله برای کمک به درک بهتر از خطرپذیری ناشی از زلزله و حمایت از توسعه، اجرا و بهبود مقررات، استانداردها و دستورالعمل‌های فنی در حوزه کاهش خطرپذیری بلایا از جمله وظایف این مرکز دانست.

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری همچنین، پشتیبانی از تدوین و توسعه سیاست کاهش خطرپذیری بلایا با انجام فعالیت‌های مانند کمک به دولت‌ها در طراحی سیاست‌های کاهش تبعات و خطرپذیری بلایا، ارزیابی نیازها پس از وقوع بلایا، ارزیابی صدمات، انجام ماموریت‌های شناسایی بعد از بلایا، ارزیابی خسارات فیزیکی، عملکردی و اقتصادی، ارزیابی اثرات اجتماعی بلایا و ... را نیز از دیگر وظایف این مرکز عنوان کرد.


نظر شما :