نفتالی بنت به دنبال جدی‌تر شدن مذاکرات با واشنگتن در راستای عدم بازگشت به برجام است

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۵ کد : ۲۰۰۳۳۶۳ سرخط اخبار

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی مطرح کرد که نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی امیدوار است بتواند پیش از تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، اعمال نفوذ بیشتری در دولت آمریکا در راستای عدم بازگشت آن به توافق هسته ای داشته باشد.

به گزارش ایسنا، روزنامه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در بخشی از یک گزارش نوشت که کانال ۱۳ این رژیم روز جمعه گزارش داده است نفتالی بنت نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی امیدوار است در هفته های آتی پیش از تحلیف رئیس جمهور جدید ایران، با واشنگتن مذاکراتی در راستای نفوذ موثر بر بازگشت مورد انتظار آمریکا به توافق هسته ای ایران داشته باشد. 
تایمز آو اسرائیل ادامه داد: در گزارش این شبکه آمده است که بنت ممنوعیتی را که قبلا توسط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین برای گفت و گوی مقامات اسرائیلی درباره جزئیات این توافق در حال احیا میان آمریکا و ایران اعمال شده بود، برداشته است. نتانیاهو به مقامات امنیتی دستور داده بود درباره جزئیات این توافق با مقامات آمریکایی گفت و گو نکنند که تلاشی آشکار در راستای دور کردن اسرائیل از این موضوع بوده است. 

در ادامه این گزارش آمده است: در همین حین، هاآرتص روز جمعه گزارش داد که سه مقام پیشین دفاعی به بنت هشدار داده‌اند توافق آتی ممکن است بدتر از نسخه ی ۲۰۱۵ آن باشد. این مقامات در نامه ای رسمی که به دولت نوشته اند، مدعی شده اند  «اطلاعاتی موثق و نگران کننده دریافت کرده اند که آمریکا حاضر است توافقی تقلیل یافته را بپذیرد  که تحت آن، بیشتر تحریم های اعمال شده توسط دولت ترامپ از سال ۲۰۱۸ لغو می شوند. در عوض، ایران برخی اقداماتش را که از سال ۲۰۱۹ انجام داده، به حالت اول باز می گرداند تا برنامه هسته ای اش را پیش ببرد». 
این گزارش می افزاید: این نامه رسمی از سوی آهارون زئیفی فرکش رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل و مقامات ارشد پیشین در کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل مدعی است که واشنگتن حاضر به پذیرفتن اعمال محدودیت های جزئی روی ظرفیت افزایش یافته غنی سازی ایران و بازرسی های کاهش یافته سازمان ملل است. آن ها معتقدند که آمریکا احتمالا با تاکید بر این که با چنین مسائلی به عنوان بخشی از توافقی گسترده تر و ارتقا یافته سر و کار خواهد داشت که بعدا مذاکره می شود، انتقادها را رد خواهد کرد، همین طور ابراز تردید کردند که چنین توافقی میسر باشد. استدلالشان این بود که  «ایران قادر خواهد بود به طور مخفیانه پیشرفت کند و به طور چشم گیری مدت زمانی را که طول می کشد به یک زرادخانه هسته ای دست بیابد، کاهش دهد». 
نگرانی رژیم صهیونیستی از وجود اهداف نظامی در برنامه هسته ای ایران در حالی است که مقام معظم رهبری کشورمان در فتوایی، تولید، نگه داری و به کارگیری تسلیحات هسته‌ای را حرام اعلام کرده اند. مقامات کشور هم بر این اساس تاکید کرده اند، برنامه هسته ای ایران علیرغم پیشرفت های علمی اش، اهداف نظامی را دنبال نمی کند. 
علاوه بر این، تلاش مقامات رژیم صهیونیستی برای اعماع نفوذ در جهت منصرف کردن دولت جو بایدن از بازگشت به توافق هسته ای و پایبندی به آن، در پی این است که مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات از ماه گذشته برگزار شده است. 

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیم یا غیرمستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می کنند. 
 اقدامات لازم برای احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت دوجانبه تهران-واشنگتن به آن در دو کارگروه مجزا بررسی می شود که شامل بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی اش و لغو تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران می باشد. این تحریم ها پس از خروج دولت پیشین آمریکا از توافق هسته ای علیه ایران اعمال یا بازگردانی شدند. 

ایران خواستار لغو تمامی تحریم های اعمال شده علیه خود است و دولت آمریکا تاکنون بیان کرده آماده لغو تحریم های ناسازگار با برجام است.


( ۳ )

نظر شما :