لاپید با پیشبرد تلاش برای افتتاح سفارت به مراکش می‌رود

۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۴۵ کد : ۲۰۰۴۱۹۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در جریان سفر خود به رباط طی روزهای آتی، پیشنهاد تبدیل دفتر ارتباطات این رژیم به سفارتخانه را مطرح خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه «الشرق الاوسط»، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جریان دیدار با نمایندگان فراکسیون پارلمانی خود خاطرنشان کرد، در جریان گفت‌وگوی تلفنی اخیر خود با ناصر بوریطه، همتای مراکشی خود در عصر جمعه بر سر انجام سفر متقابل توافق شد. 

لاپید پس از سفر بوریطه به تل‌آویو، در ماه اوت سفر خود به مراکش را آغاز خواهد کرد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در توییتر نوشت: در اواخر هفته گذشته با وزیر خارجه مراکش بر سر نخستین سفر وزیر خارجه اسرائیل به مراکش در چارچوب تجدید روابط دیپلماتیک توافق شد و این سفر پس از آغاز سفرهای مستقیم به مراکش در اواخر ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.

یائیر لاپید سفر خود را «رخدادی تاریخی» توصیف کرد و گفت: من می‌خواهم از محمد ششم، پادشاه مراکش برای نقش وی در پیشبرد و تقویت این دیدار و تجدید روابط تشکر کنم. من به شما اطمینان می‌دهم که این دیدار سرآغاز توافقنامه‌های مربوط به گردشگری، تجارت و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی همه جانبه بین دو طرف خواهد بود.

وی بدون اشاره به اطلاعات بیشتر در خصوص افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در رباط یا بالا بردن سطح روابط دیپلماتیک با مراکش، تاکید کرد، بوریطه برای افتتاح دفتر نمایندگی به تل‌آویو خواهد آمد؛ امری که مشخص شد صحبت درباره سفارت هنوز در مراحل ابتدایی است و حتی توافق اولیه‌ای نیز در این باره وجود ندارد.

لاپید روابط با مراکش را بخشی از فعالیت‌های دیپلماتیک دولت جدید رژیم صهیونیستی برای تقویت جایگاه دولت خود بین سازمان ملل و بهبود روابطش با کشورهای همسایه و نیز حل مشکلات موجود در دولت سابق به رهبری بنیامین نتانیاهو دانست.

وی با زدن مثالی تحت عنوان اینکه روابط با اردن در هفته‌های گذشته شاهد گشایش و پیشرفت چشمگیری بوده است، تلاش کرد، توضیح دهد که بهبود روابط با اردن نه تنها به انتقال آب به اردن بلکه به کل روابط استراتژیک بستگی دارد.

لاپید در حال برنامه‌ریزی برای سفر به ایالات متحده و شماری از کشورهای اروپایی و همچنین چندین کشور عربی با هدف برقراری روابط با رژیم صهیونیستی است.

بعد از امارات، بحرین و سودان، مراکش چهارمین کشوری بود که به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت.


( ۱ )

نظر شما :