افشای شنود رهبران انصارالله و دولت مستعفی یمن از سوی امارات و عربستان با بدافزار اسرائیلی

۲۹ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۱ کد : ۲۰۰۴۲۰۲ سرخط اخبار

زوایایی جدید از تحقیقات ۱۷ سازمان رسانه‌ای حاکی از آن است که امارات و عربستان برای استراق سمع مقامات صنعا و بیشتر وزرای دولت مستعفی یمن به شرکت خصوصی اسرائیلی NSO متوسل شده‌اند؛ شرکتی که اعضای موساد و ارتش رژیم صهیونیستی را شامل می‌شود و سازنده نرم افزار جاسوسی معروف پگاسوس است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الخبر الیمنی، یک تحقیق بین‌المللی از پروژه تحقیقاتی "Forbidden Stories" (داستان‌های ممنوع) ، که ۱۷ سازمان رسانه‌ای در آن شرکت کردند و بر اساس لیست درز یافته از نرم افزار پگاسوس صورت گرفت، نشان داد که در میان اسامی هدف شنود امارات، عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن و نیز محمد علی الحوثی، عضو شورای سیاسی انصارالله، عبدالکریم الحوثی، برادر دوم عبدالملک حوثی و حمزه الحوثی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله قرار دارند.

طبق گزارش‌ها این لیست شامل حداکثر ۵۰ هزار شماره تلفن است که گمان می‌رود متعلق به افرادی است که از نظر شرکت "ان اس او" از سال ۲۰۱۶ محل توجه بودند اما تمامی شماره تلفن‌های موجود در این لیست هک نشده‌اند.

رسانه‌های آگاه از این لیست اعلام کردند که جزئیات هویت اشخاصی که تلفن همراه آنها هک شده است در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

این تحقیق بین‌المللی نشان داد که این امر در نتیجه توسل عربستان و امارات به نرم افزار پگاسوس برای شنود متحدان و دشمنان خود دور از انتظار نیست. با این حال، تیم تحقیق به دلیل دشواری در استخراج شماره تلفن‌های همراه در داخل یمن، قادر به تأیید این شماره تلفن‌ها نیست.

در این تحقیق تاکید شده که هدف گیری دقیقا به این معنا نیست که تلاش‌ها برای هک تلفن همراه موفقیت آمیز بوده است اما تلاش‌هایی برای هک تلفن همراه صورت گرفته است.

طبق این تحقیق، نام عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری دولت مستعفی یمن ضمن اهداف این نرم افزار آمده است اما تیم تحقیق هنوز نتوانسته از شماره تلفن او اطمینان حاصل کند. فرزندان منصور هادی نیز از این برنامه جاسوسی در امان نبودند اما تیم تحقیق به جز جلال عبد ربه منصور هادی نتوانست از شماره تلفن همراه دیگر فرزندان او اطمینان پیدا کند.

از بارزترین کسانی که در دولت منصور هادی شماره تلفن آنها هک شد احمد عبید بن دغر، نخست وزیر سابق این دولت است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ متصدی این پست بود. تلفن همراه او از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ در عربستان هک شد و شاید تا همین امروز هم هک بوده باشد. بنابراین شنود او از زمان نخست وزیری وی در سال ۲۰۱۶ شروع شد اما با پایان نخست وزیری وی تمام نشد.

این تحقیق نشان داد که امارات به عبدالملک المخلافی هنگامی که وزیر خارجه دولت مستعفی بود اعتماد نداشت و به همین دلیل از طریق نرم افزار پگاسوس به شنود او پرداخت. افراد مشابه المخلافی نیز در دولت منصور هادی هستند که توسط پگاسوس تلفن همراه آنها هک شده است.

این تحقیق تاکید دارد که امارات و عربستان مشتری شرکت "ان اس او" و به طور مشخص نرم افزار پگاسوس هستند و در زمینه شنود و هک تلفن همراه شخصیت‌ها در سطح منطقه فعالیت دارند اما در این میان امارات تلاش کرده وزیران دولت مستعفی را هنگام حضور در خاک متحد خود عربستان نیز شنود کند. 


( ۲ )

نظر شما :