نفتالی بنت کیست

تحقق رویای ریاست برای تاجر ثروتمند یهودی

۰۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۴۴۰۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
حمیدرضا سلطانیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از جنبه اقتصادی خانواده بنت با توجه به کار آفرین بودن پدر و معاونت مادر در  انجمن آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها در برنامه شمالی اسرائیل، تاجر بودن یکی از برادران در بریتانیا و حسابداری برادر دیگر، وضع مطلوبی داشته است.
تحقق رویای ریاست برای تاجر ثروتمند یهودی

نویسنده: حمیدرضا سلطانیان، پژوهشگر هسته جهان اسلام در دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

دیپلماسی ایرانی:

خانواده نفتالی بنت

نفتالی بنت در 25 مارس 1972 در خانواده ای یهودی که از آمریکا به سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده بودند، متولد شد. وی متولد و بزرگ شده حیفا است. بنت به لحاظ مذهبی در خانواده ای با گرایش یهودیت ارتدکس رشد یافته به طوری که از جهت مادربزرگ مادری از منتسبین به خاخام راپاپورت و راشی، مفسر کتاب مقدس است. گیلات، همسر بنت در ابتدا سکولار بود اما بعد از ازدواج خود را ملزم به رعایت برخی قواعد یهود کرد.

از جنبه اقتصادی خانواده بنت با توجه به کار آفرین بودن پدر و معاونت مادر در  انجمن آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها در برنامه شمالی اسرائیل، تاجر بودن یکی از برادران در بریتانیا و حسابداری برادر دیگر، وضع مطلوبی داشته است.

خدمات و شغل های نفتالی بنت

بنت در سال 1990 به جرگه نیروهای دفاعی اسرائیل اعزام شد و به عنوان فرمانده گروهان در واحدهای کماندوی سایرت متکل و مگلان خدمت کرد. بنت در عرصه نظانی در درگیری های 1982 تا 2000 لبنان شرکت کرد که نمونه بارز این مشارکت در عملیات خوشه های خشم رقم خورد. برای درک بهتر اقدامات نظامی وی باید به نامه دفاعی اعضای سابق واحد بنت در عرصه نظامی اشاره کرد که در آن اذعان کردند که "نفتالی بسیاری از عملیات های موفق را به انجام رساند که به از میان برداشتن نیرو های حزب الله در اعماق قلمرو نیروهای مقابل منجر شد."

در عرصه تجاری هم نفتالی بنت موفق و یک میلیونر باهوش بود. وی فعالیت خود را در1999 با تاسیس یک شرکت نرم افزاری ضد کلاهبرداری در منهتن امریکا آغاز کرد. با فروش این شرکت او میلیونر شد و سپس به سمت مدیر عاملی شرکت سلووتو منصوب شد. بعد از کسب موفقیت و فروش این شرکت بود که بنت به اسرائیل بازگشت تا فعالیت سیاسی خود را آغاز کند.

بنت در دانشگاه عبری اورشلیم (بیت المقدس) مدرک حقوق خود را دریافت کرد و همانطور که بیان شد بعد از موفقیت در عرصه اقتصادی این بار برای موفقیت در سیاست وارد اسرائیل شد. وی حرفۀ سیاسی خود را در کنار بنیامین نتانیاهو آغاز کرد. مدت دو سال یعنی از سال 2006 تا 2008 به سمت ریاست کارکنان گماشته شد و به کارزار انتخابات مقدماتی لیکود در سال 2007 پرداخت. وی که در سال 2018 بار دیگر وارد مجلس یهودی شد تصمیم گرفت حزب خود را رها کند تا به همراه سایر نمایندگان مجلس یک حزب جدید راستگرا تأسیس کند. لیکن این تلاش نقش بر آب شد زیرا در انتخابات 2019 این حزب رأی نیاورد. بعد از این اتفاق بنت حزب یامینا را تأسیس کرد و سرانجام بعد از کش و قوس های بسیاری که در دوره نتانیاهو اتفاق افتاد و این رژیم چندین انتخابات را برگزار کرد، بنت با مخالفت با نتانیاهو و توافقی که با یائیر لاپید، رهبر مخالفین میانه رو برای تشکیل دولت ائتلافی امضا کرد به صورت دوره ای چرخشی نخست وزیر رژیم شد. بر این اساس میلیونر اسرائیلی توانست در 49 سالگی به سطوح بالای قدرت سیاسی در رژیم اشغالگر فلسطین برسد.

برخی از مواضع نفتالی بنت

بنت معتقد است، هیچ کشور فلسطینی مستقل و دارای حاکمیت هرگز نمی تواند تشکیل شود. وی حامی بزرگ شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی بود. وی در رابطه با دولت خود هم خاطرنشان کرده است: «ما بر ارزش‌ها و مواضع خود استوار ایستاده‌ایم. دوستان، این دولت، دولتی نیست که شهرک‌ها را جمع کند و دست از مالکیت سرزمین‌هایش بکشد. این دولت، دولتی است که هرگاه لازم باشد، بدون لحظه‌ای درنگ به عملیات نظامی دست خواهد زد.»
از رابطه نزدیک رهبران رژیم با آمریکا هم که مطالب بسیاری بیان شده است، بنت هم با توجه به سوابقی که بیان کردیم از این قاعده مستثنی نیست.

کلید واژه ها: نفتالی بنت اسرائیل بنیامین نتانیاهو اسرائیل و امریکا


( ۳۵ )

نظر شما :