ولیعهد سعودی هم غایب اجلاس گلاسکو می‌شود

۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۷ کد : ۲۰۰۶۹۳۳ سرخط اخبار

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی احتمالا همانند ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ در نشست آب و هوایی ماه آتی در گلاسکو شرکت نکند و این ضربه‌ای بالقوه به اهداف بوریس جانسون برای این نشست اقلیمی مهم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، محمد بن سلمان هم جزو بسیاری از رهبران جهان است که گزارش شده حضور خودشان را برای شرکت در نشست گلاسکو تایید نکرده‌اند، با اینکه بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس هفته گذشته در تماسی تلفنی از این کشور خواست تا اهداف "بلندپروازانه" ارائه دهد.

این تحولات چند روز پس از آن رخ می‌دهد که اخباری از عدم حضور شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در این نشست منتشر شد و اینکه ملکه انگلیس درباره اینکه چه کسانی قرار است در نشست گلاسکو حاضر شوند، ابراز نگرانی کرد.  

در همین حال سفیر روسیه در انگلیس روز یکشنبه گفت، درباره حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نشست گلاسکو موسوم به "کوپ-۲۶" تصمیمی اتخاذ نشده است. منابع مطلع در وست‌مینستر هم اذعان کردند حضور رئیس‌جمهوری روسیه مشخص نیست.

این بدان معناست که رهبران سه کشور پرنفوذ جهان در راستای مقابله با تغییر اقلیمی، هنوز مشارکت خودشان را تایید نکرده‌اند، آن هم با وجود تلاش‌های دیپلماتیک جدی دولت انگلیس برای تبدیل کوپ-۲۶ به لحظه‌ای تعیین‌کننده در عرصه بین‌المللی.

منابع دولتی ارشد به دیلی تلگراف گفته‌اند که آنها هنوز به حضور ولیعهد سعودی در نشست گلاسکو امید دارند اما تاکید کردند حضور او یا دیگر رهبران جهان برای موفقیت‌آمیز بودن آن ضرورت ندارد. آنها همچنین گفتند که بیش از ۱۰۰ تن از رهبران جهان مشارکت در این برنامه را تایید کرده‌اند که به ویژه می‌توان به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا اشاره کرد.

یکی از منابع گفت که عربستان سعودی در مذاکرات اقلیمی "بسیار فعال" است و منبع دیگری اشاره کرد که پکن به اعزام یک هیات‌ عالی‌رتبه متعهد شده و تاکید دارد که خواستار موفق شدن کوپ-۲۶ است. با این حال، به‌رغم اینکه از همه کشورها خواسته شده است تا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اهداف جدیدی ارائه دهند، اما چین و عربستان سعودی هنوز تعهدات جدیدی را پیش از این اجلاس اعلام نکرده‌اند.


( ۱ )

نظر شما :