وندی شرمن خواستار مذاکرات بدون پیش‌شرط با کره‌شمالی شد/ شرط سئول برای کاهش تحریم‌ها

۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۳ کد : ۲۰۰۶۹۸۱ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، از این کشور خواست بدون پیش شرط وارد مذاکرات شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، وندی شرمن ، معاون وزیر خارجه آمریکا ضمن محکوم کردن آزمایش موشکی اخیر کره شمالی، از این کشور خواست بدون پیش شرط وارد مذاکرات شود.

شرمن در یک سخنرانی ویدیو کنفرانسی خطاب به مراسم سالانه "انجمن کره" در نیویورک گفت: ما مستقیماً به سراغ پیونگ یانگ رفته ایم و آماده نشست بدون پیش شرط هستیم و همانطور که در موقعیتهای متعددی به طور علنی گفته ایم، آمریکا نیات خصمانه ای علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) ندارد."

وی افزود: "آمریکا پرتابهای موشک بالستیک اخیر کره شمالی را که ناقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل  بوده اند، امنیت همسایگان کره شمالی و جامعه بین المللی را تهدید و تلاش های جهانی در جهت عدم اشاعه را تضعیف می کنند، کاملاً محکوم می کند. ما در حال همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود به ویژه کره جنوبی و ژاپن به جهت رصد وضعیت در کره شمالی و تعیین راهی برای خلع سلاح هسته ای کامل شبه جزیره کره هستیم. "

اظهارات شرمن در پی مذاکرات دو روزه ای در واشنگتن پیرامون مناقشه هسته ای کره شمالی با حضور سونگ کیم، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی، نوه کیو دوک، نماینده ویژه کره جنوبی در امور صلح و امنیت شبه جزیره کره و فوناکوشی تاکهیرو، مدیرکل دفتر امور آسیا و اقیانوسیه در وزارت خارجه ژاپن مطرح شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد، این سه مقام "بر تعهد خود به اقدام سه جانبه در جهت کاهش تنش ها و حصول پیشرفت در جهت دستیابی به هدف مشترک خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره تأکید مجدد کردند. "

گزارش شد که مقامهای ارشد اطلاعاتی آمریکا ، کره جنوبی و ژاپن هم روز سه شنبه در سئول دیدار کردند.

روز سه شنبه ، ارتش کره جنوبی گزارش داد که کره شمالی یک موشک بالستیک پرتابی از زیر دریایی را از سواحل شرقی خود شلیک کرده است. این اقدام، افتتاح یک نمایشگاه بزرگ دفاعی در کره جنوبی را که در جریانش سئول نسل بعدی جنگنده ها، هواپیماهای بدون سرنشین و سایر فناوری های خود را به نمایش گذاشت تحت الشعاع قرار داد.

همچنین براساس گزارش پایگاه کی.بی.اس ورلد، وزیر امور خارجه کره جنوبی تاکید کرده که بازگشت کره شمالی به مذاکرات مربوط به خلع سلاح هسته ای پیش شرطی برای کاستن از تحریم ها علیه این کشور است.

چونگ اوی-یونگ، وزیر خارجه کره جنوبی طی یک نشست پارلمانی با این پرسش مواجه شد که آیا سئول همچنان آن هم بعد از ادعای اخیر پیونگ یانگ در خصوص آزمایش موفقیت آمیز یک موشک بالستیک جدید پرتابی از زیردریایی کاستن از تحریمها علیه کره شمالی را در نظر دارد.

این دیپلمات ارشد کره جنوبی گفت، باید در برخی تدابیر از جمله مساله کاهش تحریمها بازبینی کرد تا جلوی توسعه هر چه بیشتر توانمندی های هسته ای و موشکی کره شمالی گرفته شود. چونگ اضافه کرد: آمریکا نیز موضعی مشترکی با ما داشته و تاکید کرده که بحث در مورد هر موضوعی در این ارتباط را می پذیرد.

چونگ همچنین در خصوص تهدید احتمالی شلیک یک موشک بالستیک مسلح به کلاهک هسته ای از سوی کره شمالی بعد از اعلام پایان رسمی برای جنگ چند دهه قبل کره، گفت که طرفهای دخیل باید تعامل را به عنوان یک گام پیشگیری کننده ادامه دهند.

این وزیر تاکید کرد، اعلام پایان این جنگ تاریخی یک راه ایجاد اعتماد دوجانبه بوده و آن را اولین گام ضروری در راستای فرآیند صلح شبه جزیره کره دانست.


( ۱ )

نظر شما :