سفیر فرانسه: با انگلیس، آلمان، چین و روسیه درباره پرونده هسته‌ای ایران رایزنی می‌کنیم

۰۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۱ کد : ۲۰۰۷۰۴۶ سرخط اخبار

سفیر فرانسه در واشنگتن با بیان اینکه کشورش با آلمان، انگلیس، چین و روسیه درباره پرونده هسته‌ای ایران رایزنی می‌کند، گفت که پاریس و واشنگتن درباره لزوم بازگشت سریع ایران به مذاکرات وین هم‌نظر هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «فیلپه اتین» سفیر فرانسه در واشنگتن، بعدازظهر امروز (شنبه)، در مصاحبه با شبکه سعودی «الحدث» به مسائل مختلفی از جمله پرونده هسته‌ای ایران پرداخت.

بر اساس این گزارش، سفیر فرانسه در آمریکا گفت: «ما با انگلیس، آلمان، چین و روسیه درباره پرونده هسته‌ای ایران رایزنی می‌کنیم».

فیلپه اتین در ادامه اضافه کرد: «ما با آمریکایی‌ها درباره لزوم بازگشت سریع ایران به مذاکرات وین موافق هستیم».

او همچنین با تکرار ادعای کشورهای اروپایی درباره عدم همکاری ایران با سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، بیان کرد که ایران باید با این سازمان همکاری کند.

اتین در ادامه اظهاراتش با اتهام‌زنی به تهران و بدون اشاره به کارشکنی واشنگتن و کشورهای غربی در قبال برجام گفت که ایران باید از نقض توافق هسته‌ای دست بردارد. 

سفیر فرانسه همچنین با تکرار اتهام‌های همیشگی کشورهای غربی علیه ایران اظهار داشت: «هدف ما عدم دست‌یابی ایران به بمب هسته‌ای است».

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مکرر اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای ایران صرفا با اهداف صلح آمیز پیگیری می‌شود و بر اساس فتوای رهبر انقلاب اسلامی، ساخت سلاح هسته‌ای حرام است.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.


نظر شما :