اردوغان فردا به جمهوری آذربایجان می‌رود

۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۰ کد : ۲۰۰۷۰۹۸ سرخط اخبار

رئیس جمهور ترکیه برای سومین بار در یک سال گذشته به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه ۲۶ اکتبر به جمهوری آذربایجان سفر می‌کند و قرار است در مراسم افتتاحیه فرودگاه بین‌المللی "فضولی" که اولین فرودگاه در مناطق آزاد شده از اشغال ارمنستان است، شرکت و سخنرانی کند.

این سومین سفر اردوغان به آذربایجان در بازه یک سال اخیر بوده و او پیش از این در ۹ دسامبر ۲۰۲۰ و ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ به این کشور سفر کرده بود.

وی در جریان سفر خود در ۹ دسامبر ۲۰۲۰ که پس از پیروزی ارتش آذربایجان در جنگ قره‌باغ انجام شد با الهام علی‌اف، رئیس جمهور این کشور دیدار و در رژه پیروزی روز ۱۰ دسامبر شرکت کرد.

رئیس جمهور اردوغان در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ نیز به آذربایجان سفر کرد و مورد استقبال رسمی علی‌اف قرار گرفت. وی در این سفر از شوشا، شهر نمادین و تاریخی در قلب قره‌باغ که پس از ۲۸ سال از اشغال ارمنستان آزاد شده بود، بازدید کرد.

در این سفر روسای جمهور دو کشور توافقنامه همکاریهای دوجانبه موسوم به بیانیه شوشا را امضا کردند.

در این بیانیه نقشه راه آینده روابط دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها از جمله موضوعات نظامی، صنایع دفاعی، انرژی، حمل و نقل، اقتصادی و روابط انسانی گنجانده شده است.

در بیانیه مذکور همچنین با تاکید بر اینکه ادعاهای بی اساس ارمنستان علیه ترکیه و تلاش برای تحریف تاریخ به صلح و ثبات در منطقه آسیب وارد کرده، تصریح شده است: افتتاح کریدور زنگزور که ترکیه و آذربایجان را به هم متصل می‌کند و همچنین راه آهن نخجوان - قارص به تقویت روابط کمک خواهد کرد.

اردوغان در جریان این سفر در پارلمان آذربایجان نیز طی سخنانی اظهار داشت: نه تنها آذربایجان، بلکه همه کشورهای منطقه از جمله ارمنستان و جهان از صلح و آرامش در قفقاز بهره‌مند خواهند شد.


( ۶ )

نظر شما :

ناشناس ۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۱
دسیسه ای دیگر علیه ایران در راه هست
دریا ۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۱
ای جان ای جان به امید ازادی زنگزور