وزیر خارجه سودان: هرگونه کودتا محکوم است/ انتقال حمدوک به محلی نامعلوم/ واکنش‌های بین‌المللی

۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۲ کد : ۲۰۰۷۱۰۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه سودان در سخنانی بر مقابله با هرگونه کودتا در این کشور با استفاده از هرگونه ابزارهای مدنی تاکید کرد. در همین حال سازمان ملل، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب نسبت به تحولات این کشور ابراز نگرانی کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، به دنبال انتشار اخباری مبنی بر وقوع "کودتای نظامی" جدید در سودان، مریم الصادق المهدی، وزیر خارجه این کشور در سخنانی نسبت به تلاش برای تحمیل اراده با قدرت نظامی هشدار داد و گفت که سرنوشت چنین تلاش هایی شکست است.

وی تاکید کرد: هرگونه کودتایی از نظر ما مردود است و ما با تمامی ابزارهای مدنی موجد در مقابل آن خواهیم ایستاد.

المهدی با بیان این که هرتلاشی از سوی هر طرف برای تحمیل خواسته خود محکوم به شکست است گفت که درهای حل و فصل مسالمت آمیز از طریق مذاکره همچنان باز است.

المهدی گفت: شراکت میان نظامیان و غیرنظامیان یکی از دلایل اصلی موفقیت مرحله انتقالی است.

وی تصریح کرد که به عنوان یک رهبر حزب الامه سودان صحبت می‌کند و اکنون در خانه‌اش به سر می‌برد و احتمال دستگیری‌اش وجود دارد.

المهدی در ادامه نسبت به ریخته شدن خون شهروندان سودان هشدار داد و گفت: بازداشت عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان در مکانی نامشخص خطرناک و غیر قابل قبول است و من گمان نمی‌کنم که حمدوک دیکته‌های طرف‌های دیگر برای برکناری دولتش را بپذیرد.  حزب الامه با تمامی طرف‌ها برای خروج از بحران کنونی گفت‌وگو می‌کند.

نیروهای مسلح سودان بامداد امروز دوشنبه تعدادی از وزرا و سیاستمداران سودانی را دستگیر کردند. همزمان گزارش‌هایی مبنی بر حبس خانگی نخست وزیر سودان و وقوع "کودتای نظامی" جدید منتشر شده است.

در همین حال، رئیس دفتر نخست وزیری سودان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الشرق عربستان گفت که یک نیروی نظامی حمدوک را به "مکان نامعلومی" منتقل کرد.

اتفاقات سودان واکنش و نگرانی طرف‌های مختلف را به همراه داشته است.

سازمان ملل در بیانیه ای نسبت به رخدادهای سودان ابراز نگرانی کرد.

فولکر برتس، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سودان گفت: "سازمان بین الملل به شدت نگران گزارش کودتا در سودان و تلاش برای تضعیف روند گذار سیاسی است."

همزمان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در واکنش به اتفاقات سودان اظهار کرد: ما با نگرانی عمیق تحولات جاری در سودان را زیر نظر داریم.

بورل در توئیتی همچنین از طرف‌های مختلف در سودان و همچنین شرکای منطقه‌ای این کشور خواست تا روند جاری گذار سیاسی در سودان را به مسیر خود بازگردانند.

اتفاقات سودان همچنین واکنش اتحادیه عرب را به همراه داشته است.

اتحادیه عرب در بیانیه ای نسبت به تحولات و اوضاع سودان ابراز نگرانی کرد.

اتحادیه عرب همچنین خواستار اجرای سند قانون اساسی سودان توسط طرف‌های درگیر در این کشور شد.

اتحادیه همکاری اسلامی نیز رخدادهای سودان را نگران کننده خواند.

در همین حال دولت آلمان وقایع امروز سودان را "تلاش برای کودتا" توصیف کرده و خواهان توقف آن شد.


نظر شما :