رئیس دوما: انتخاب رئیس‌جمهور روسیه ربطی به کنگره آمریکا ندارد

۲۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۲ کد : ۲۰۰۷۷۲۴ سرخط اخبار

«ویاچسلاو ولودین» در واکنش به طرح مداخله‌جویانه قانون‌گذاران آمریکایی برای به رسمیت نشناختن ریاست‌جمهوری پوتین بعد از 2024، گفت این اقدام نشان می‌دهد ایالات متحده روسیه قوی نمی‌خواهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای دولتی روسیه امروز (شنبه) در واکنش به طرح ضد روسی قانونگذاران آمریکایی گفت ابتکارات نمایندگان کنگره آمریکا برای به رسمیت نشناختن ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس‌جمهور روسیه در صورت انتخاب مجدد وی در سال ۲۰۲۴، نشان می‌دهد که شهروندان روسیه در سال ۲۰۱۸ انتخاب درستی انجام دادند. 

به گزارش خبرگزاری «تاس»، او در کانال تلگرامی خود نوشت: اولاً ما در انتخابات آمریکا دخالت نمی‌کنیم و کسی نباید در انتخابات ما دخالت کند. ثانیاً تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی می‌تواند و چه کسی نمی‌تواند رئیس‌جمهور کشور ما باشد، به عهده اعضای کنگره آمریکا نیست. شهروندان فدراسیون روسیه تصمیم خواهند گرفت.

به گفته وی، پیش‌نویس قطعنامه‌ای که برای به رسمیت نشناختن پوتین به عنوان رئیس‌جمهور در ایالات متحده پیشنهاد می‌شود، «بهترین ارزیابی از صحت راه و انتخاب» است که توسط شهروندان روسیه هنگام انتخاب پوتین به عنوان رئیس‌جمهور انجام شده است.

او با با بیان این که چنین ابتکاری باز هم نشان می‌دهد که ایالات متحده روسیه قوی نمی‌خواهد، افزود «آن‌ها هر کاری می‌کنند تا ما را تضعیف و سپس نابود کنند، برای این منظور، در اینجا (روسیه) نیاز به تغییر قدرت دارند».

رئیس مجلس دومای روسیه افزود «آن‌هایی که امروز قطعنامه‌ها را تصویب کردند، دیروز از [میخائیل] گورباچف ​​خشنود شدند، [بوریس] یلتسین را تحسین کردند». وی اشاره کرد که در آن زمان روس‌ها به دلیل ضعف رهبری کشور و خیانت نخبگانی که اصلاً به سمت منافع ملی گرایش نداشتند، ناملایماتی را تحمل کردند. 

این قانون‌گذار ارشد روسیه در ادامه گفت: در همین حال، واشنگتن به یک وعده هم بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی عمل نکرده، به جای کمک و سرمایه‌گذاری - تحریم و محاصره و به جای صلح و دوستی ناتو به مرزهای ما نزدیک شد. اگر کشور ما ضعیف بود و رئیس‌جمهور از خارج کنترل می‌شد، تهدید و به رسمیت نشناختن انتخابات در کار نبود. 

پیش‌تر رسانه‌ها گزارش دادند دو نماینده کنگره آمریکا در تدارک تصویب قطعنامه‌ای هستند که بر اساس آن دولت آمریکا ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین را بعد از سال ۲۰۲۴ به رسمیت نشناسد. 

«استیو کوهن» و «جو ویلسون» قانون‌گذاران آمریکایی روز پنج‌شنبه از قطعنامه پیشنهادی خود رونمایی کردند. بر اساس بیانیه دفتر کوهن در این زمینه، اگر ولادیمیر پوتین بعد از پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری خود در مه ۲۰۲۴ همچنان قصد داشته باشد در قدرت باقی بماند ایالات متحده مشروعیت او را در قدرت به رسمیت نخواهد شناخت. 

این بیانیه مدعی است که حضور پوتین در قدرت بعد از سال ۲۰۲۴ غیرقانونی و غیرمشروع خواهد بود. 

روسیه پیش از این اظهارات مقامات آمریکایی در زمینه انتخابات در این کشور را تلاش برای مداخله در روند انتخبات خوانده و به واشنگتن در زمینه هرگونه دخالت در انتخابات روسیه هشدار داده است.

در ماه آوریل ۲۰۲۱، پوتین قانونی را امضا کرد که به رئیس‌جمهور این کشور اجازه می‌دهد بیشتر از دو دوره در قدرت بماند. این قانون پس از برگزاری همه‌پرسی عمومی برای اصلاح قانون اساسی روسیه که با رای ۷۷ درصدی مردم این کشور مورد موافقت قرار گرفت به اجرا درآمده است. یکی از بندهای اصلاح قانون اساسی روسیه مجوز ریاست‌جمهوری هر فرد بیش از دو دوره است. 

این قانون به ولادیمیر پوتین اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ و در صورت پیروزی در انتخابات، رئیس‌جمهور روسیه باشد. 

پوتین بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ دو بار رئیس‌جمهور روسیه بود. سپس از سال ۲۰۱۲ و با تغییر دوره ریاست‌جمهوری از ۴ سال به ۶ سال و تا به امروز رئیس‌جمهور این کشور است.


( ۱ )

نظر شما :