نخست وزیر پاکستان: جهان ظرفیت جنگ سرد جدید را ندارد

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۳ کد : ۲۰۱۳۹۳۷ سرخط اخبار

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان همزمان با اولین سالگرد بازگشت طالبان در افغانستان و در بحبوحه بروز تنش‌های شدید بین قدرت‌های بزرگ جهان در مصاحبه‌ای با نشریه "نیوزویک" ضمن طرح دیدگاه‌هایش درباره مسائل مختلف جهان از جنگ اوکراین گرفته تا افغانستان و کشمیر، نسبت به تبعات بروز جنگ سرد بین چین و آمریکا هشدار داد.

به گزارش ایسنا، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای با "تام اوکانر"، روزنامه نگار ارشد حوزه سیاست خارجی مجله نیوزویک، در مورد مسائلی اعم از نیاز مبرم به همکاری بین المللی بیشتر در جهان، نقشی که کشورش می‌تواند در جلوگیری از لغزش جهان به سمت مجموعه‌ عمیق‌تری از بحران‌ها ایفا کند و سایر مسائل مهم صحبت کرد.

در این مصاحبه که از طریق ایمیل انجام شد، شهباز شریف دیدگاه‌های خود را در مورد وخامت شدید روابط بین آمریکا و چین و موضعش در مورد جنگ روسیه در اوکراین بیان کرد.

شریف به عنوان رهبر جدید کشوری که نیم قرن پیش توانست واشنگتن و پکن را در گرماگرم دوران جنگ سرد نزد یکدیگر بیاورد، می‌گوید، پاکستان می‌تواند بار دیگر در تسهیل تنش زدایی به نفع بهبود روابط دوجانبه نزد هر دو قدرت ایفای نقش کرده و در نتیجه از وقوع یک برخورد بالقوه ویرانگر که می‌تواند عواقبی ناگفته را برای جامعه بین المللی در پی داشته باشد، جلوگیری کند.

نخست وزیر پاکستان در خصوص حوزه نزدیکتر به کشورش به اظهار نظر درباره ناآرامی‌های افغانستان، درگیری‌های حل‌نشده در منطقه مورد مناقشه کشمیر و افزایش حملات شبه‌نظامیان در داخل مرزهای پاکستان صحبت ‌کرد؛ عواملی بی ثبات کننده که امنیت ملی کشور او که مجهز به سلاح هسته‌ای است را در زمان تجربه بی اطمینانی سیاسی در داخل تهدید می‌کند.

روابط با آمریکا
نخست وزیر پاکستان در این مصاحبه در مورد وضعیت روابط میان اسلام آباد و واشنگتن اظهار کرد: پاکستان و آمریکا روابط دیرینه‌ای دارند که حوزه‌های مختلف مربوط به منافع مشترکشان را در بر می‌گیرد. تلاش ما بر ایجاد یک شراکت گسترده و پایدار بر اساس احترام و منفعت متقابل است. وزیر امور خارجه کشور ما در نیویورک با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد و دو گفتگوی تلفنی نیز با وی داشته است. امسال ما هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین آمریکا و پاکستان را جشن می گیریم. ما گفتگوهایی را در زمینه‌های سلامت، انرژی، آب و هوا، سرمایه گذاری و تجارت اجرا کرده ایم. این گفتگوها نقش مهمی در تقویت روابط دوجانبه ما ایفا می کنند. اخیراً، ما نشست "گفتگوی سلامت" را با آمریکا برگزار کردیم که به تسهیل همکاری دوجانبه بیشتر ما در بخش سلامت کمک خواهد کرد. ما همچنین امیدواریم که امسال نشستی در سطح وزرا برای موضوع توافقنامه چارچوبی تجارت و سرمایه گذاری  برگزار شود.

دولت ما همچنان متعهد به حفظ تعامل سازنده و پایدار با آمریکا با هدف تقویت و اعمال تنوع بیشتر در روابطمان به نفع دو کشور است.

تقابل چین و آمریکا
شهباز شریف در ادامه این مصاحبه در اظهارنظر درباره دورنمای روابط آمریکا و چین و تاثیر تحولات این روابط بر پاکستان و دیگر نقاط جهان اظهار کرد: در حالی که روابط پاکستان و چین بسیار ویژه است، پاکستان و آمریکا هم روابط دوجانبه تاریخی دیرینه‌ای را که همه موضوعات مورد توجه دوطرف را پوشش می‌دهد حفظ کرده‌اند. ما معتقدیم که تعامل سازنده با همه کشورها می‌تواند صلح و امنیت و همچنین توسعه و پیوند را در کل منطقه بهبود دهد. ما مشتاق به تداوم تعامل با جامعه بین المللی برای صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن هستیم. درگیری یا بحران در هر نقطه از جهان پیامدهایی منفی برای صلح ، امنیت و اقتصاد جهانی و به ویژه برای کشورهای در حال توسعه به همراه دارد.

جهان توان و ظرفیت اینکه به جنگ سرد یا سیاست‌های بلوکی دیگری برگردد را ندارد. من معتقدم قطبی شدن عواقبی جدی برای اقتصاد جهانی تحت تأثیر همه گیری کووید-۱۹ و بحران اوکراین در پی خواهد داشت. کشورهای در حال توسعه، مانند پاکستان، در حال حاضر از شوک‌های خارجی وارد شده به رفاه اجتماعی-اقتصادی خود رنج می برند و تمایلی به تشدید این چالش‌های برآمده از رقابت بین قدرت‌های بزرگ را ندارند.

نظر ما این است که همکاری و نه تقابل، باید محرک اصلی روابط بین‌الملل باشد. باید راه‌هایی برای رفع نگرانی‌ها از طریق درک متقابل، احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و راه حل‌های برد-برد پیدا کرد.

نخست وزیر جدید پاکستان در ادامه این مصاحبه گریزی نیز به نقش آفرینی پاکستان در عرصه سیاست خارجی و امکان ایفای نقش این کشور در تنش زدایی بین چین و آمریکا زد و گفت: سیاست خارجی پاکستان سیاستی مبتنی بر دوستی و حسن نیت نسبت به همه ملت‌های جهان است. پاکستان به طور سنتی روابط خوبی با چین و آمریکا دارد. از نظر تاریخی، این پاکستان بود که به عنوان پلی برای ایجاد روابط بین آمریکا و جمهوری خلق چین عمل کرد. پاکستان همچنان بر ضرورت اجتناب از رویکرد تقابلی تاکید دارد. سیاست‌های بلوکی و هرگونه حرکت به سمت جنگ سرد هیچ نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت و در واقع برای رشد و ثبات نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت. پاکستان قویاً معتقد است که روابط بین کشورها باید بر اساس احترام متقابل و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات با رعایت اصول منشور سازمان ملل و قوانین بین المللی باشد. اگر چین و آمریکا مایل باشند، پاکستان خوشحال خواهد شد که نقش مثبتی برای رفع اختلافات آنها ایفا کند، همانطور که ما در گذشته این کار را کرده‌ایم .

جنگ اوکراین
شهباز شریف در ادامه به سراغ موضوع جنگ اوکراین و تاثیرات این جنگ بر مواضع کشورش رفت و گفت: پاکستان از ابتدا بر حصول راه حلی دیپلماتیک برای درگیری اوکراین مطابق با توافقنامه‌های چندجانبه مربوطه، قوانین بین المللی و مفاد منشور سازمان ملل تاکید کرده است. پاکستان به نظم بین المللی مبتنی بر اصول اساسی منشور سازمان ملل شامل حق تعیین سرنوشت برای مردم، عدم استفاده از زور یا تهدید به استفاده از زور، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات معتقد است. هر قدر تاکید کنیم که حل و فصل هر مناقشه‌ای تنها از طریق دیپلماسی و گفتگو به دست می‌آید، کافی نیست. پاکستان متعهد به داشتن روابط دوستانه با تمام قدرت‌های بزرگ جهان از جمله روسیه است.

افغانستان
از سوی دیگر شهباز شریف به اظهار نظر در خصوص دورنمای وضعیت افغانستان و مردم این کشور و رهبری طالبان بر آن پرداخته و گفت: اگر آنچه را که در مدت یک سال پس از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ اتفاق افتاده است مرور کنیم، اولویت‌های اولیه جامعه بین المللی پرهیز از درگیری طولانی مدت در افغانستان، تضمین تخلیه امن عوامل سازمان‌های بین المللی از افغانستان، مدیریت جریان مهاجران و تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه به شکلی به موقع و موثر به مردم افغانستان، به ویژه در پی آخرین فصل زمستان این کشور بود. به رغم نگرانی‌های اولیه، این مسائل با مشارکت مستمر و عملی جامعه جهانی، همسایگان افغانستان و با تلاش‌های دولت موقت افغانستان، این امور به نحوی نسبتاً رضایت بخش مدیریت شدند. با توجه به تداوم وضعیت انسانی و اقتصادی شکننده در افغانستان، پیام ما به جامعه جهانی این خواهد بود که همچنان به این کشور متعهد باقی بماند و به کمک به دولت موقت افغانستان در زمینه‌های مهم اجتماعی و اقتصادی ادامه دهد و دارایی‌های مالی افغانستان را برای کمک به ایجاد یک اقتصاد پایدار در آنجا آزاد کند. این‌ها انتظارات جامعه بین المللی نیز هست. ما همچنان خطاب به دولت موقت افغانستان بر اهمیت انجام اقدامات ملموس در قبال تعهداتش از جمله فراگیر عمل کردن، احترام به حقوق انسانی همه افغان ها، از جمله حق تحصیل دختران و اقدام موثر ضد تروریسم تاکید خواهیم کرد.

کشمیر
شهباز شریف در پایان این مصاحبه به سراغ مسائل هند و کشمیر رفته و تاکید کرد: پاکستان خواهان روابط خوب با همه همسایگانش از جمله هند است. اقدامات غیرقانونی و یکجانبه هند در پنجم اوت ۲۰۱۹ در منطقه جامو و کشمیر اشغالی شکست بزرگی برای تلاش‌های ما برای ایجاد صلح منطقه‌ای بود. در حالی که هند در حال دائمی ساختن اشغال نظامی بیرحمانه خود در این دره از طریق وضع قوانین سختگیرانه، اعمال قوه قضائیه جانبدار و تاکتیک‌های قلدرانه از جمله استفاده آشکار از زور وحشیانه و تلاش برای تغییر غیرقانونی ساختار جمعیتی سرزمین های اشغالی است، این کشور همچنین در صدد برهم زدن ثبات در منطقه از طریق جاه طلبی‌های هژمونیک‌ خود است.

پاکستان همواره آماده ارتقای صلح در منطقه بر اساس احترام متقابل و برابری حاکمیتی بوده است. ما معتقدیم که موضوع اصلی بین هند و پاکستان، مناقشه جامو و کشمیر است که حل و فصل آن چشم اندازهای جدیدی را برای همکاری باز خواهد کرد.

پاکستان از ایجاد یک جامعه عادلانه، باز و فراگیر در حوزه آسیا-اقیانوسیه با روحیه ارتقای صلح، ثبات و موفقیت حمایت می‌کند. علاوه بر این، ما معتقدیم که ایجاد بلوک‌ها در حوزه آسیا-اقیانوسیه تنها باعث تحریک اختلاف و تقابل، تشدید رقابت تسلیحاتی و بی‌ثباتی در منطقه و فراتر از آن خواهد شد.


نظر شما :