سازمان ملل درخواست فلسطین برای صدور حکمی درباره اشغالگری اسرائیل را بررسی می‌کند

بحران در ارتش اسرائیل

۲۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۱۶۳۸۳ اخبار اصلی خاورمیانه
چند ژنرال‌ رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند که ارتش این رژیم در نتیجه تصمیم‌های اشتباه سال‌های اخیر رهبران آن، در برهه کنونی خطرناک‌ترین بحران تاریخش را پشت سر می‌گذارد.
بحران در ارتش اسرائیل

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: پس از اینکه شمار زیادی از نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی به شرق شهر جنین در کرانه باختری یورش بردند، وزارت بهداشت فلسطین از شهادت یک نوجوان فلسطینی در اثر تیراندازی نیروهای رژیم صهیونیستی خبر داد. به گزارش خبرگزاری سمای فلسطین، این وزارتخانه اعلام کرد، جنی مجدی، نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی با اصابت گلوله به سرش در جریان یورش نیروهای اشغالگر به شهر جنین به شهادت رسید و سه فلسطینی دیگر نیز زخمی شدند.

شبکه «کان» اسرائیل نیز اعلام کرد، نیروهای رژیم صهیونیستی به جنین یورش برده و فرد مظنون به برنامه ریزی برای انجام عملیات را بازداشت کردند. برادر این مظنون نیز به همراه وی بازداشت و هر دو برای انجام تحقیقات به شاباک تحویل داده شدند. این شبکه اعلام کرد، در این عملیات یورش، نیروهای مسلح فلسطینی به سمت نیروهای صهیونیستی تیراندازی کردند؛ اما جراحاتی در پی نداشت.

همچنین به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع محلی اعلام کردند که صهیونیست‌ها جوانی فلسطینی را به نام ثائر ابو عمشه در این منطقه بازداشت کردند. مبارزان مقاومت فلسطین در جریان یورش صهیونیست‌ها به جنین به سمت ‌آن‌ها نارنجک دست‌ساز پرتاب کردند.

در همین راستا، رسانه‌های فلسطینی فیلمی را از درگیری شدید نیروهای مقاومت و ارتش اسرائیل در جنین دست به دست کردند. منتصر سمور، مدیر انجمن اسیر فلسطینی در جنین هم اعلام کرد، نیروهای رژیم صهیونیستی در یورش خود به این شهر دو برادر؛ اسیر آزاده ثائر جهاد حثناوی و محمد جهاد حثناوی و نیز حسن احمد علی مرعی را بازداشت کردند.

«گردان جنین» وابسته به سرایا القدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم اعلام کرد، نظامیانش ارتش رژیم صهیونیستی را با گلوله و بمب‌های دست ساز هدف گرفته و به سمت ایست بازرسی الجلمه در شمال جنین تیراندازی کردند. در پی از سر گیری درگیری‌ها میان ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان از سویی و فلسطینی‌ها از سوی دیگر، کرانه باختری ماه‌هاست که شاهد تشدید تنش‌هاست.

سازمان ملل درخواست فلسطین برای صدور حکمی درباره اشغالگری اسرائیل را بررسی می‌کند

مجمع عمومی سازمان ملل دیروز (دوشنبه) درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه برای صدور حکمی قانونی درباره اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی را بررسی می‌کند.به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، مجمع عمومی سازمان ملل دیروز (دوشنبه) درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین از دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه برای صدور حکمی قانونی درباره اشغالگری اسرائیل در اراضی فلسطینی را بررسی می‌کند و پیش‌بینی می‌شود این درخواست پذیرفته شده و حکم درباره اشغالگری اسرائیل ظرف یک یا دو سال ارائه شود. روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت، دلیل به تعویق افتادن رای‌گیری، تدوین بودجه جهت تامین مالی کار دادگاه است، حدود ۳۰۰ هزار دلار هزینه وجود دارد که نیمی از آن برای ترجمه اسناد است.

در پیش‌نویس قطعنامه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته شده رای مشورتی را صادر کند که در آن پیامدهای قانونی ناشی از نقض مستمر حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود، اشغال بلند مدت سرزمین‌شان، شهرک‌سازی‌ها و الحاق اراضی‌شان به اراضی اشغالی و تصویب قوانین و اقدامات تبعیض‌آمیز توسط اسرائیل مشخص شود.

روزنامه آحارونوت به نقل از مایکل سیفرد، کارشناس قوانین بین‌المللی و حقوق بشر آمده است، اگر حکمی صادر شود که اسرائیل در حال ارتکاب جنایات تبعیض نژادی (آپارتاید) در کرانه باختری است، پیامدهای جدی برای آن خواهد داشت و دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از اسرائیل تحقیق به عمل خواهد آورد. کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل ماه گذشته میلادی بنا به پیشنهاد فلسطین با صدور حکمی، از دیوان کیفری بین‌المللی خواست استفساریه خود را درباره «ماهیت حقوقی اشغالگری استعماری اسرائیل» در سرزمین فلسطین از جمله قدس اشغالی اعلام کند.

در این رای‌گیری ۹۸ کشور عضو سازمان ملل به این طرح رای مثبت داده و در مقابل ۱۷ کشور از جمله آمریکا، ایتالیا، آلمان، استرالیا، کانادا، اتریش و جمهوری چک به آن رای مخالف داده و ۵۲ کشور نیز رای ممتنع دادند. در این قطعنامه، فلسطینی‌ها از دادگاه لاهه خواستند حکم کند که اشغالگری رژیم صهیونیستی مطابق آنچه در قطعنامه شماره ۲۴۲ شورای امنیت آمده، موقتی نیست و این اشغالگری باید از طریق مذاکرات براساس فرمول زمین در برابر صلح پایان یابد.

اذعان صهیونیست‌ها به بحرانی بودن وضعیت ارتش اسرائیل

چند ژنرال‌ رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند که ارتش این رژیم در نتیجه تصمیم‌های اشتباه سال‌های اخیر رهبران آن، در برهه کنونی خطرناک‌ترین بحران تاریخش را پشت سر می‌گذارد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، محافل نظامی ارتش رژیم صهیونیستی معتقدند که وضعیت ارتش این رژیم در پی تصمیم‌های متعددی که سران آن در سال‌های اخیر اتخاذ کرده، وخیم است و نیروهای آن از سطح آمادگی قابل توجهی برخوردار نیستند.

طبق این گزارش، تصمیم‌های روسای ارتش رژیم صهیونیستی منجر به افت کارایی سربازان و کاهش دائمی انگیزه جوانان اسرائیلی برای انجام خدمت سربازی شده است. اسحاق بریک، فرمانده دانشکده‌های افسری سابق رژیم صهیونیستی در این باره اظهار کرد: «برخی از تصمیم‌ها باعث ایجاد شکاف‌هایی می‌شود که نمی‌توان آن‌ها را ترمیم کرد، یکی از این تصمیم‌ها کوتاه‌ کردن دوره خدمت سربازی و دوره آموزشی است که سطح حرفه‌ای نیروها را کاهش داده و منجر به کمبود سرباز در نیروهای رزمی و مواضع پشتیبانی جنگی شده است.»

وی گفت: «یکی دیگر از تصمیمات روسای ارتش اخراج شمار قابل توجهی از افسران به دلایل غیرقانونی اداری است، که نوعی ناامنی شغلی را ایجاد کرده و خسارات زیادی را به بار آورده است.» بریک ادامه داد: «افسران و سربازان دیگر برای مدت طولانی آماده خدمت در ارتش نیستند و این پیامدهای جدی به همراه داشته و باعث شده است که آمادگی ارتش در وضعیت وخیمی قرار بگیرد. همچنین اطلاعات مالی نشان می‌دهد که وضعیت سربازان بسیار بد بوده و نتیجه آن فرار افسران با کیفیت است که ضربه مهلکی به کیفیت پرسنل ارتش وارد می‌کند.»

وی در ادامه به نقل از «ایتامار رایشل»، رئیس سابق بخش پرسنل ارتش رژیم صهیونیستی تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۶ نیروی هوایی ۵۵ درصد از تجربه حرفه‌ای خود را از دست خواهد داد و این بدان معناست که آسیب درازمدت در مهم‌ترین بخش، یعنی بخش نیروی انسانی نمایان خواهد شد.

اسحاق بریک همچنین اذعان کرد: «اظهارات رایشل صرفا شامل نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی نیست و درباره بخش‌های دیگر آن نیز صدق می‌کند.» این نخستین‌ بار نیست که صهیونیست‌ها نسبت به کاهش توانمندی ارتش این رژیم و ضعیف شدن آن هشدار می‌دهند و این ضعف در درگیری نظامی اخیر به‌ویژه در درگیری‌های زمینی در نوار غزه آشکار شد./ایران

کلید واژه ها: اسرائیل سازمان ملل متحد اشغالگری اسرائیل


( ۶ )

نظر شما :