یادداشت نخست وزیر عراق هم‌زمان با سفرش به آلمان

یک اقتصاد قوی مانع مهاجرت می شود

۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۷۰۸۵ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مقاله ای درباره سفرش به آلمان و روابط بین این کشور و عراق می نویسد: برنامه دولت ما بر تقویت حکمرانی خوب و اقدام سریع و قاطع در مبارزه با فساد متمرکز است و دانش آلمان به ما برای حمایت از کمیسیون صداقت و توسعه رویه ها، استراتژی ها و سیاست های ضد فساد کمک می کند.
یک اقتصاد قوی مانع مهاجرت می شود

نویسنده: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق

دیپلماسی ایرانی: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در مقاله ای درباره سفرش به آلمان و روابط بین این کشور و عراق می نویسد: سفر رسمی من به آلمان در این جمعه، گواهی بر استحکام روابط سیاسی و اقتصادی بین بغداد و برلین است که به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد. آلمان که در جهان عرب به عنوان یک استعمارگر شناخته نمی شود، همواره در جهت ارتقاء و توسعه همکاری های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه به ویژه با عراق تلاش کرده است.

آلمان به عنوان یک قدرت اروپایی، یک خط دیپلماتیک مبتنی بر همکاری اقتصادی و سیاسی و احترام متقابل را دنبال کرده و موفق شده در میان مردم عراق شهرتی به دست آورد که با شهرت خوب محصولات و خدمات آلمان قابل مقایسه است. این تنها دلیل تمایل ما به تقویت بیشتر روابط آلمان و عراق نیست. برنامه دولت ما بر تقویت حکمرانی خوب و اقدام سریع و قاطع در مبارزه با فساد متمرکز است و دانش آلمان به ما برای حمایت از کمیسیون صداقت و توسعه رویه ها، استراتژی ها و سیاست های ضد فساد کمک می کند.

ما تلاش داریم تجارت با آلمان را تقویت کنیم و آن را به سطحی برسانیم که به نفع روابط بین دو کشور باشد. ایجاد یک اقتصاد قوی به جوانان عراقی این فرصت را می دهد که به جای جست وجوی نجات خود در مهاجرت، در آینده و سرزمین خود سرمایه گذاری کنند. همچنین راهی برای ایجاد شرایطی است که مردم را تشویق به بازگشت کند و این برای ما بسیار اهمیت دارد. 

ما به دولت آلمان ایجاد کمیته مشترکی را پیشنهاد خواهیم کرد تا زمینه را برای بازگشت داوطلبانه عراقی هایی که مجبور به ترک کشور هستند، فراهم کند. البته ما در مورد مسائل حساسی مانند اخراج پناهجویان با آلمان همکاری نزدیک خواهیم داشت و هر مورد را مطابق با وضعیت حقوقی و توافقات دو کشور به دقت بررسی خواهیم کرد.

آلمان فعالانه به ساختن آینده ای بهتر در عراق کمک می کند: از سال 2014، برلین حدود 3.4 میلیارد دلار به تلاش های توسعه و بازسازی عراق کمک کرده است. این کشور نقشی کلیدی در حمایت از بازگشت حدود پنج میلیون عراقی به موطن خود پس از رهایی از چنگال سازمان تروریستی "دولت اسلامی" داشت.

در مبارزه با سازمان تروریستی داعش، عراق و آلمان اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی مهمی را مبادله کردند. برلین سربازان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه را آموزش داد و تسلیحات لازم را در اختیار آنها قرار داد. در آلمان، یک تروریست داعش برای اولین بار در سال 2021 به جرم نسل کشی ایزدی های عراق محکوم شد.

زمینه های همکاری بین عراق و آلمان متنوع است: انرژی و همچنین مبارزه با تغییرات آب و هوایی، سلامت و امنیت، تنها بخشی از آن است.

منبع: فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: آلمان اتحادیه اروپا عراق عراق و آلمان محمد شیاع السودانی اولاف شولتس اقتصاد قوی حکمرانی خوب مهاجرت مهاجرت به آلمان


( ۶ )

نظر شما :

نا شناس ۲۶ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۷
عراق پل ارتباطی ایران با اروپا؟
نا شناس ۲۷ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۲
عدالت چطور؟